FR Versus DY på NRK 1 (26/1)

Re: FR Versus DY på NRK 1 (26/1)

søppel... nja, sier du det.. ?

Annonsering av billig-billetter slik de 3 satsa på, har da vært diskutert ivrig mange ganger her på forumet.

Jeg synes det var ryddig og greit, og de viste klart alle 3 at de måtte legge til noen hundrelapper og noen timer i forhold til de prisene som lokker folk til å kjøpe flybilletter som ser grisebillige ut. Nå er de jo svært billige også

Jeg synes også det er helt greit at reisene framkommer slik de gjør til de prisene det opereres med.
Nå har det blitt så billig å fly at slikt må man bare finne seg i når man skal ha så billige billetter.
For 20 års tid siden, da vi reiste til Spania de første gangene, kostet billettene mange ganger mer enn i dag, 4-5000 pr. person.
Og reisetiden var minst like lang, med KLM til AMS og Transavia videre derfra.
Og flere ganger med overnatting i AMS....
Da kostet det flesk, og var stressende å fly da :-)
Og så med en stor ungeflokk på slep også da...

Som forbrukerjournalistikk og for "mannen i gata" var det helt okey program. De fikk satt fokus på at folk selv må passe på å sjekke nærmere hvor de ender opp når de kjøper flybilletter, og akkurat det er også til flyselskapenes beste. Selskapene fikk alle sin dose med kritikk, og alle de omtalte selskapene fikk muligheten til å forsvare seg.

Burde ligge der allerede, pleier ikke ta lang tid.

FR Versus DY på NRK 1 (26/1)

Ikke den verste form for journalistikk jeg har sett, men likevel, jeg sitter igjen med inntrykket at journalistene overdrev mest mulig for å henge ut Ryanair og Norwegian. De spilte også dumme hele tiden, jeg er sikker på at hun ene journalisten visste at Murcia ikke er i Alicante. Hun kunne bestilt billetter til ALC. Og han andre visste at Girona ikke er i Barcelona. Og han kunne flydd fra Rygge, istedenfor Torp, og da til hovedflyplassen. Det virket også som hun ene som skulle til Paris puttet noen ekstra kilo i kofferten med vilje for å henge ut Ryanair.

Hadde ikke journalistene overdrevet så mye, så hadde vel kanskje programmet vært ganske opplysende for mann i gata, for de hadde mye bra med også.

Når dukker dette opp på Nett tv? Gikk glipp av dette.

Her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/706099/

Det ble også påstått i programmet av den reiselivsdamen som ble interview'et, at man ikke kommer seg fra Norge til Madrid med lavprisselskaper, men Ryanair har rute fra Rygge til Madrid. Faktafeil.

Ikke den verste form for journalistikk jeg har sett, men likevel, jeg sitter igjen med inntrykket at journalistene overdrev mest mulig for å henge ut Ryanair og Norwegian. De spilte også dumme hele tiden, jeg er sikker på at hun ene journalisten visste at Murcia ikke er i Alicante. Hun kunne bestilt billetter til ALC. Og han andre visste at Girona ikke er i Barcelona. Og han kunne flydd fra Rygge, istedenfor Torp, og da til hovedflyplassen. Det virket også som hun ene som skulle til Paris puttet noen ekstra kilo i kofferten med vilje for å henge ut Ryanair.

Hadde ikke journalistene overdrevet så mye, så hadde vel kanskje programmet vært ganske opplysende for mann i gata, for de hadde mye bra med også.

Takker! :)

Noe jeg la merke til, som jeg aldri har orket å sette meg inn i, var hva du har krav på ved uregelmessigheter. Det jeg synes blir feil med dette, er at hvis flyet er forsinket, har man krav på mer enn billetten kostet. Personlig synes jeg det blir helt feil. Å betale 199 kroner for en billett, for så å ha krav på mer enn det ved forsinkelser....

Jeg fatter og begriper ikke hvordan man kan gi en mann som MOL sendetid på tv med hans ubegrunnede påstander. Du kunne jo like gjerne satt en femåring til å gjøre grimaser og si "nooo" ... "idiots!" ... "nooo it's wrong" ... "i mean we are the most punctual". Hva slags VERDI har det, når man ikke kan vise til konkrete tall / kilder? Noe så utrolig kjedelig å høre på. Du trenger da ikke ha utdannelse fra BI for å avgjøre det, men det er kanskje det vårt samfunn har kommet til - roper og skriker du tullete nok så får du jaggu oppmerksomhet.

Helt verdiløse uttalelser? Myes?

EDIT: Og angående beløp ved kansellering... Jeg ble litt nysgjerrig, er det forskjell utenlands/innenlands? Kan det være differanser alt etter som hvor mange passasjeres som påvirkes / hvor mye "kaos" som skapes i gitte situasjoner? Kunne jo ikke vært mer fornøyd med vår behandling ved værkansellering i sommer - hvordan noen kan bli stående i 7 timer med 63 kroner hos SAS får meg jo til å føle meg riktig så heldig som kom fra tåkekansellering med full middag, taxi og hotell :8:

Last edited:
Noe jeg la merke til, som jeg aldri har orket å sette meg inn i, var hva du har krav på ved uregelmessigheter. Det jeg synes blir feil med dette, er at hvis flyet er forsinket, har man krav på mer enn billetten kostet. Personlig synes jeg det blir helt feil. Å betale 199 kroner for en billett, for så å ha krav på mer enn det ved forsinkelser....

Ikke rart i det hele tatt. Flyselskapet påfører deg tap (tid, penger, ulempe). Og så kompeserer de for tapet ved å betale deg et pengebeløp tilsvarende tapet. Har ingenting med hva du betalte for billetten å gjøre.

Det ble også påstått i programmet av den reiselivsdamen som ble interview'et, at man ikke kommer seg fra Norge til Madrid med lavprisselskaper, men Ryanair har rute fra Rygge til Madrid. Faktafeil.

Syns uansett det var helt uinteressant. Rynair, Norwegian, SAS, KLM, hvem som helst, flyr dit de finner at det er lønnsomt å fly. Å gjøre et poeng ut av noen flyselskap ikke flyr til et bestemt sted er merkelig.

Klart de gjorde det veldig bevist for å få fram et poeng. Norwegian forsvarte seg godt der mener jeg. Ryanair svarte i sedvanlig stil, så kan man mene om det hva man vil.

I det store og det hele et greit program, lite nytt og ingen overaskelser. Men kanskje en liten tankevekker for de som ikke reiser mye om at de bør sette seg litt inn i hva de kjøper.

At FBI setter fokus på pris på transport til flyplass spesielt til osl, det e rimelig obligatorisk å komme seg dit, ikke Norwegian sin feil at det koster 170 kr for å ta flytoget, vedkommende kunne faktisk tatt lokal tog å kommet seg billigere unna, at maten koster på flyet er vel heller normalt på en god del selskaper, ingen som tvinger deg til å kjøpe den maten som selges ombord, det er mye bedre å ta med mat istedet. Når gjelder det med valget av flyplass så har jo det hvert diskutert opp å ned i forumet, no kan det hende at denne dama spilte dum ( noe som hun klarte veldig bra). Det inntrykket jeg fikk av programmet var som dem ville sette fokus på hvor dyrt det kan bli hvis man reiser med lavpris. Mitt råd til folk er å gjøre litt research når man skal ut å reise.

Norwegian GHM said:
When a Norwegian flight is delayed or cancelled, no matter what reason behind it,
passengers have the right to receive assistance in form of care when:
• Delays are more than 2 (two) hours for flights up to 1500km
• Delays are more than 3 (three) hours for flight between 1500 and 3500km
• Delays are more than 4(four) hours for flights over 3500km
In the form of:
• Meals and refreshments in proportion with the expected waiting time. The
delays more than 2 hours and up to 3 hours, meal voucher 10€, delays more
than 3 hours, meal voucher 15€. Meal voucher, see chapter 12.
• Expenses up to 2(two) telephone calls
• Hotel accommodation (if needed) if journey first to be resumed next day
• Dayroom can be provided to elderly passengers, passengers traveling with
small children /infants and PRM.
• Transfer (if needed) to and from hotel accommodation

Utdrag fra DY GHM

Synes de 60 kronene de fikk av SAS hørtes litt merkelig ut!

Utdrag fra DY GHM

Synes de 60 kronene de fikk av SAS hørtes litt merkelig ut!

Typisk det. Skyldes neppe SAS men handlingen der nede. EU reglene gir ingen fast beløp men sier at det skal stå i forhold til forsinkelsen. Alle tolker jo det på sin egen måte. Jeg har selv vært borte i forsinkelser på OSL med utenlandske selskap som har bedt oss dele ut matkort med helt latterlige beløp. Men det skyldes jo at de ikke vet noe om prisnivået her.

Nå gjorde reporterne seg usedvanlig dumme og konklusjonen ble nokså tøvete, når man inkluderte drosje, mat og diverse og snakket om at man kunne "valgt et annet selskap" og kommet billigere ut av det.

De fleste som har reist mer enn en gang med DY eller FR klarer å håndtere dette langt bedre enn det FBI-reporterne lot som om om de fikk til.

Det er lurt å ikke undervurdere sitt publikum, det synes jeg FBI har gjort her. De fleste som så reportasjen vil jeg anta oppfattet den snarere dum enn opplysende.

Som jeg skulle ha sagt det selv, AirbusTrond!

Den gjennomsnittlige personen som reiser med Ryanair vet at man som regel lander på en flyplass "langt-vekk-i-stan" og at man ikke kan forvente det helt store fra ett lavprisselskap. Journalistene gjorde seg veldig dumme i denne reportasjen - i tillegg til MoL som alltid er lattelig.

Det jeg synes som var bra de tok opp er det med Ryanair og punktlighet - det er direkte løgn at de er mest punktlig.
Bra at forbrukermyndighetene tar tak i dette.

Back