FR Versus DY på NRK 1 (26/1)

Re: FR Versus DY på NRK 1 (26/1)

<mod>Denne tråden handler om NRK sitt program, og sammenligning av DY og FR. SAS sin punktlighet kan man diskutere i en annen tråd.
</mod>

Hva har SAS med dette temaet å gjøre? De var ikke med i FBI-programmet.

90% av norske flyturister er vel charter-turister, som er vant med å kjøre opp til OSL, parkere, buss til flyplassen, på flyet med guidet hjelp, hente tax-free-posen i setet, av flyet, guider hjelper deg på rett buss, og slipper deg av på rett hotell.

Klart det da er en helt annen verden å fly DY eller FR. Men i dag er det piece of cake å finne info om alt på nett. Vi har Google og all verdens av reisetipssider på webben.

Selv flyr jeg helst ikke FR, da jeg er livredd for å gjøre noe feil og ende opp med 800 i gebyr for ett-eller-annet, men brukte de til MAD da de der lander på hovedflyplassen, og man kan bare ta metro rett til hotellet i sentrum.

Enig i dere som sier at FBI her later til å gjøre seerene dummere enn de er, og at det var dårlig journalistikk. Dog synes jeg O'Leary er en festlig skrue jeg da:)

Hva har SAS med dette temaet å gjøre? De var ikke med i FBI-programmet.
Da har du følgt dårlig med.
SAS var omtalt i slutten om et par som bare fikk 63 kr til mat pga. forsinkelse på CDG.
Dette var selvsagt feil.

Da har du følgt dårlig med.
SAS var omtalt i slutten om et par som bare fikk 63 kr til mat pga. forsinkelse på CDG.
Dette var selvsagt feil.

De var ikke med i selve reise-testen. Men de fikk litt pepper ang de 63,- på slutten der ja.

Nedrakking på både SAS, Norwegian og Ryanair... Skal man drive bedrift i Norge må man tydeligvis gjøre det så enkelt at en 12 åring ikke kan misforstå. Folk er generelt dumme! :-)

Noen her inne mener at reportasjen var fordummende...Men det finnes mange dumme reisende nordmenn....

erlingjo

Noen her inne mener at reportasjen var fordummende...Men det finnes mange dumme reisende nordmenn....

erlingjo

Men de ser neppe på NRK 1 Forbrukerinspektørene, men helt andre kanaler og andre programmer... ;)

Jeg blir alltid like perpleks over hvor mye folk forventer av lo-co. Folk burde vite at å fly med Lo-co er som å handle firstprice og euroshopper. Noen ganger er det topp notch, men det er også en mye lavere terskel for dårlig kvalitet enn hva det er på fullpris. Fly billig skal de, men å legge til alle faktorene i regnestykket, det nekter enkelte å gjøre.

Forresten, hvor stor dekning ville DY hatt til Murcia om de fjernet "Alicante"? Tar jeg mye feil om jeg tipper at salget hadde gått merkbart ned? :)

Jeg tror enkelte her inne bør notere seg at det faktisk fortsatt er en god del mennesker som synes det er en stor begivenhet å reise med fly, som ikke alltid føler at de har full kontroll over alt som skjer og som ikke alltid får med seg alle forbehold og betingelser som ligger i lavpris-segmentet.

Noen synes det er greit å kalle slike mennesker for dumme. Andre, som Forbrukerinspektørene, lager informasjonsprogrammer for dem.

Forresten, hvor stor dekning ville DY hatt til Murcia om de fjernet "Alicante"? Tar jeg mye feil om jeg tipper at salget hadde gått merkbart ned? :)

Uten å kjenne til noen tall vil jeg tro at du tar rimelig feil ja. De fleste som flyr til Murcia er nok nordmenn bosatt i området mellom La Manga og Torrevieja og deres gjester. Er nok de færreste som faktisk skal til Alicante.

Jeg tror enkelte her inne bør notere seg at det faktisk fortsatt er en god del mennesker som synes det er en stor begivenhet å reise med fly, som ikke alltid føler at de har full kontroll over alt som skjer og som ikke alltid får med seg alle forbehold og betingelser som ligger i lavpris-segmentet.

Noen synes det er greit å kalle slike mennesker for dumme. Andre, som Forbrukerinspektørene, lager informasjonsprogrammer for dem.

Jeg tror de fleste vil blive overraskede over hvor lidt information "folk flest" får med sig i farten når de bestiller m.v. Det kan godt være man skal læse alle vilkår og alt andet med småt, men i praksis fungerer det ikke sådan.

Det betyder også at flyselskaberne (der er den "stærke" part i en handel) har et ekstra ansvar for at sørge for at relevante oplysninger er forstået af kunden. Noget der kan være svært med alle de komplekse og ulogiske regler der er i flybranchen. Nogen forsøger så at leve op til det ansvar og gøre det så gennemskueligt som det nu er muligt indenfor rimelighedens grænser - andre selskaber udnytter helt klart folks uvidenhed og kapitaliserer på det.

Juridisk er det sikkert ikke noget at komme efter, men når man nu ved at folk i praksis ikke læser alt med småt, så er der klart et moralsk problem. Men igen, så er det jo heller ikke alle i branchen der har et problem med moralen uanset hvor flosset andre måtte mene den er - bare det giver penge i kassen ;)

Nogen forsøger så at leve op til det ansvar og gøre det så gennemskueligt som det nu er muligt indenfor rimelighedens grænser - andre selskaber udnytter helt klart folks uvidenhed og kapitaliserer på det.

Juridisk er det sikkert ikke noget at komme efter, men når man nu ved at folk i praksis ikke læser alt med småt, så er der klart et moralsk problem. Men igen, så er det jo heller ikke alle i branchen der har et problem med moralen uanset hvor flosset andre måtte mene den er - bare det giver penge i kassen ;)

Nuvel, de selskapene som jeg antar at du mener utnytter folks uvitenhet har nok ganske mange kunder som kommer tilbake gang etter gang, så jeg er litt usikker på hvor stort dette problemet egentlig er. At det er noen som blir forvirret & føler seg lurt er sikkert riktig, men at det er et stort problem stiller jeg meg nokså tvilende til.

Nuvel, de selskapene som jeg antar at du mener utnytter folks uvitenhet har nok ganske mange kunder som kommer tilbake gang etter gang, så jeg er litt usikker på hvor stort dette problemet egentlig er. At det er noen som blir forvirret & føler seg lurt er sikkert riktig, men at det er et stort problem stiller jeg meg nokså tvilende til.

Det er nok alle dem, som aldrig opdager at de er blevet "snøret" der er det største problem.

En ting er at det her på forumet drives mye relevant og god mediekritikk av journalisme på luftfarten. En annen ting er at noen av innleggene i denne tråden bærer preg av at FBI-programmet nærmest skulle matche alle den spesialkunnskapen forumdeltakere sitter inne med om flypriser og forhold. Selv så jeg programmet med det forbeholdet at jeg ikke var målgruppen.

At folk som sporadisk er ute og flyr vet lite om flybransjen bør ikke overraske noen. Senest i dag snakket jeg med noen som påstod at å sjekke inn på Internett var dumt fordi det kostet ekstra penger. Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at missforståelsen kom av at de trodde innsjekk på nettet var ensbetydende med å måtte velge sete, og at DY (og i prinsippet alle andre flyselskap) tok seg ekstra betalt for det.

Det er nok alle dem, som aldrig opdager at de er blevet "snøret" der er det største problem.

What you don't know, doesn't hurt you...;)

Det er mulig jeg misforstår deg, men det kan vel neppe være noe problem om folk reiser med selskap X, betaler kanskje noe mer enn de kunne gjort om de hadde valgt alternativ Y, om de er fornøyde med turen som sådan?

What you don't know, doesn't hurt you...;)

Det er mulig jeg misforstår deg, men det kan vel neppe være noe problem om folk reiser med selskap X, betaler kanskje noe mer enn de kunne gjort om de hadde valgt alternativ Y, om de er fornøyde med turen som sådan?

Ja, du misforstår. Når ble det bedre å lure de som ikke oppdager at de ble lurt, enn å lure de som oppdager det?

Ja, du misforstår. Når ble det bedre å lure de som ikke oppdager at de ble lurt, enn å lure de som oppdager det?

Tja, om du kjøper et produkt som du er fornøyd med så er vel alle happy?

At det kan tenkes å finnes rimeligere eller bedre alternativer er jo ikke noe unikt for luftfarten - det er tilfellet over alt. Det er jo ikke slik at alle priser og alle vilkår i enhver kjøpssituasjon er kjent for alle parter. Jeg vet ikke hva en LCD-TV koster på ethvert utslagssted, like lite som jeg vet hva 10 kg hvetemel koster på ethvert utsalgssted. Om jeg går på butikk A og finner LCD-skjermen til kr. yyyy,- og jeg er tilfreds med prisen (det er i tråd med mine forventinger osv.), så kjøper jeg produktet. At jeg en måned senere finner ut at jeg kunne kjøpt samme TV til en kampanjepris et annet sted er kanskje en smule irriterende, men da får jeg vel bare skylde på meg selv som ikke undersøkte grundig nok. Tror du at en selger for et hvilket som helst selskap X vil fortelle deg at selger Y vil kunne levere tilsvarende produkt til lavere pris i andre bransjer?

Jeg synes kanskje det er litt drøyt å skulle kreve en større grad av gjennomsiktighet i luftfarten enn i de fleste andre bransjer.

Last edited:
Å lure kunden er alltid galt (og ulovlig). I slike tilfeller er det irrelevant om kunden er fornøyd eller misfornøyd.

Det er ingen som krever større gjennomsiktighet i flybransjen enn i andre bransjer, bare at selskapene ikke driver villedende markedsføring.

Om selskapet driver redelig og en kunde etterpå oppdager at et annet selskap flyr billigere, kan det ikke lastes selskapet at kunden ikke undersøkte godt nok. Men det er en annen diskusjon.

Back