Klokken var 19:00 den 10. april da en kamerat fant ut at han skulle ut å fly VFR natt. På spørsmål om jeg var interessert var det ikke noe spørsmål; jeg ville være med ut en tur! Jeg tok jakka i den ene hånda og kamerabagen i den andre.
"Kapteinen" sjekker ojla før vi skyver det tunge beistet ut av hangaren
		
		
	
	
		
	
Endelig ute av hangaren er månen på god vei opp på himmelen
		
	
Et headset... :smirk:
		
	
Runup
		
	
Banelysene gikk ikke på da vi forsøkte å aktivere de. På Hamar aktiveres de ved at man sender på radioen etter mørkets frembrudd. Vi antok de ville gå på før eller siden og at refleksjon i snøen gjorde at sensoren trodde det ennå var dag...
		
	
Vi taxer bortover til RWY15
		
	
Kapteinen melder ifra på Hamar-frekvensen, 130.275MHz at vi setter i marsj
 og vips er vi avgårde...
		
	
Hamar Flyplass. Noen mener det kan kalles en lufthavn men jeg synes det høres harry ut. For meg er det en flyplass. ICAO-kode ENHA og IATA-kode HMR. Dette henger igjen fra da Widerøe og Braathens opererte (men ikke samtidig). Braathens fløy Heron eller noe slik til Hamar. Widerøe har flydd blant annet DHC7 og DHC6 dit.
		
	
Hamar olympiske anlegg: Vikingskipet. I tillegg har vi en ishall på Storhamar der kunstløp og ishockey? ble spilt under OL 1994.
		
	
Cockpitsteming. Hadde vært bedre om det var en rød solnedgang...
		
	
		
	
Helgøya i bakgrunnen - største og eneste øy med signifikant størrelse i Mjøsa - den sørste innsjøen i landet.
		
	
Vi var aldri lenger unna enn 5km på grunn av banebelysningen som kanskje ikke ville tennes. Fikk prøvd fire svinger før vi landet. 2 venstre, 2 høyre. Morsomt. Fløy uten instrumenter og bare på "rompefølelsen" Bank'et 30-40 grader. Holdt høyden +/- 10-20 fot.
Final for landing på RWY33. I bakgrunnen ser man E6 går forbi Hamar (den opplyste veien lengst borte)
		
	
Short final
		
	
Parkert
		
	
En vinge
		
	
Spinner
		
	
Flyet
		
	
... foran hangar
		
	
...speiler seg i vannet
		
	
Hmm... nytt helikopter. Aldri sett det før. Det skal ha blitt nylig stasjonert på Hamar. Jeg aner dessverre ikke ennå hvilket firma som opererer det... R-44.
		
	
Så ringte vi til NOTAM-kontoret på Gardermoen for å opplyse de om at banebelysningen ikke gikk på. -Så vet kanskje noen om det før de har flydd veldig langt til Hamar for så å diverte til Gardermoen
 Det var det. Håper det ikke var helt bortkastet båndbredde. Håper på kommentarer ;-)
				
			"Kapteinen" sjekker ojla før vi skyver det tunge beistet ut av hangaren
	Endelig ute av hangaren er månen på god vei opp på himmelen
	Et headset... :smirk:
	Runup
	Banelysene gikk ikke på da vi forsøkte å aktivere de. På Hamar aktiveres de ved at man sender på radioen etter mørkets frembrudd. Vi antok de ville gå på før eller siden og at refleksjon i snøen gjorde at sensoren trodde det ennå var dag...
	Vi taxer bortover til RWY15
	Kapteinen melder ifra på Hamar-frekvensen, 130.275MHz at vi setter i marsj
	Hamar Flyplass. Noen mener det kan kalles en lufthavn men jeg synes det høres harry ut. For meg er det en flyplass. ICAO-kode ENHA og IATA-kode HMR. Dette henger igjen fra da Widerøe og Braathens opererte (men ikke samtidig). Braathens fløy Heron eller noe slik til Hamar. Widerøe har flydd blant annet DHC7 og DHC6 dit.
	Hamar olympiske anlegg: Vikingskipet. I tillegg har vi en ishall på Storhamar der kunstløp og ishockey? ble spilt under OL 1994.
	Cockpitsteming. Hadde vært bedre om det var en rød solnedgang...
	
	Helgøya i bakgrunnen - største og eneste øy med signifikant størrelse i Mjøsa - den sørste innsjøen i landet.
	Vi var aldri lenger unna enn 5km på grunn av banebelysningen som kanskje ikke ville tennes. Fikk prøvd fire svinger før vi landet. 2 venstre, 2 høyre. Morsomt. Fløy uten instrumenter og bare på "rompefølelsen" Bank'et 30-40 grader. Holdt høyden +/- 10-20 fot.
Final for landing på RWY33. I bakgrunnen ser man E6 går forbi Hamar (den opplyste veien lengst borte)
	Short final
	Parkert
	En vinge
	Spinner
	Flyet
	... foran hangar
	...speiler seg i vannet
	Hmm... nytt helikopter. Aldri sett det før. Det skal ha blitt nylig stasjonert på Hamar. Jeg aner dessverre ikke ennå hvilket firma som opererer det... R-44.
	Så ringte vi til NOTAM-kontoret på Gardermoen for å opplyse de om at banebelysningen ikke gikk på. -Så vet kanskje noen om det før de har flydd veldig langt til Hamar for så å diverte til Gardermoen