Foto: Bardufoss 23JUN

seilfly

Infrequent traveller ;-)
Ja etter å ha vært på Bardufoss i 6 måneder i fjor var jeg på en måte programforpliktet til å møte opp da årets Midnight Sun Air Show skulle arrangeres. Jeg har hørt så mange navn på dette stevnet at jeg har satt ned foten og kaller det Midnight Sun Air Show heretter.

Jeg har 89 bilder jeg har plukket ut av 1008 som jeg tok. Brukte drøyt ett 2GB CF-kort, 2 standardbatterier til 20D & 300D og bortimot 12 AA-batterier i batterigrepet. Jeg har valgt å dele det hele opp i to poster: Denne posten viser bilder fra før den offisielle åpningen av selve showet.

_MG_1553.jpg

Spent som jeg var satt jeg meg på flyet og lurte fælt hvordan jeg skulle sove, siden vi ikke hadde fikset med overnatting ennå. Alt var fullt. (Vi = 5 flyelever fra fjorårets vårkull ved LFS).

_MG_1556.jpg

Etter å ha tatt turen innom messa ved der helikopteret står i kjøreporten ved Bardufoss Flystasjon, kikket på LFS-bygningen igjen, brakkene vi bodde på og safariene i hangaren stakk jeg rett til hovedseverdigheten (for meg og sikkert noen andre også). Hyggelig å treffe igjen gamle kjente.

_MG_1561.jpg

Bernt myser opp mot himmelen. Det er ikke DETTE jeg var laget for

_MG_1562.jpg

Ja - en propell. Dere må nok slite med noen detaljebilder. Jeg elsker detaljebilder! Særlig om de er detaljer av fly :)

_MG_1564.jpg

Vakker legg.

_MG_1573.jpg

Før og etter.

_MG_1582.jpg

Jeg tror den blunket til meg

_MG_1590.jpg

Soler seg

_MG_1594.jpg

Så mange barn og unge i kø at jeg ikke orket en gang.

_MG_1651.jpg

Tornado GR3, om jeg ikke husker feil.

_MG_1607.jpg

Så litt detaljefoto igjen da... Her er tornadoens slats

_MG_1608.jpg

Felt-garderobe. Gikk ikke nærmere den tanken der.

_MG_1610.jpg

Ready for launch, men bare på lissom denne gang...

_MG_1618.jpg

Denne ble brukt til wingwalking! Bilder av det kommer i del 2.

_MG_1619.jpg

Svensk MFI-15.

_MG_1664.jpg

Og den svenske safarien måtte jo de norske safariene ta en titt på!

_MG_1625.jpg

Italiensk C-130J

_MG_1652.jpg

Norsk C-130H stod og så på sin italienske storebror.

_MG_1683.jpg

I den norske herken...

_MG_1684.jpg

Ingen tvil om bladets geometri

_MG_1695.jpg

Så litt maursluker... De kom og viste nesa si her også...

_MG_1691.jpg

Pene øyebryn!

_MG_1696.jpg

Litt Ju-52 aktig under.

_MG_1713.jpg

RAF kom med ennå mer materiell

Flynytt har bedt om detaljebilder av lynx siden denne synger på siste vers idet NH-90 synges av høy hals i refrenget. Her kommer noen shots:

_MG_1717.jpg

_MG_1722.jpg

_MG_1723.jpg

Halerotor-blad

_MG_1731.jpg

Ber om hjelp. Ikke la NH-90 skivse meg ut!

_MG_1737.jpg

Karakteristisk tupp på rotorbladene. Jeg tok bildet med blitz og resultatet ser dere. Tipper det er reflekterende for å se lettere om bladene er i bevegelse eller ikke når det er mørkt??? Hans P. Stue???

_MG_1742.jpg

Så forsøkte jeg å kikke inni henne et øyeblikk, men da

_MG_1746.jpg

Satte hun ned foten!!!

_MG_1749.jpg

En tysk tornado var der også. Rakk dessverre ikke å ta flere detaljefoto av tornadoene...

_MG_1750.jpg

Speaker-duoen Hans Olav Løkken (t.v) og Tore Skaar. Løkken er meget godt kjent i Luftforsvaret fordi han har undervist de aller aller fleste i lufttjeneste og luftoperasjonstjeneste (mission support og luftovervåkning og stridsledelse) i ATS og Engelsk. Tore Skaar var den første skvadronssjefen for 337 skvadron.

_MG_1756.jpg

Kjempefarlig! Det operative inntrykket minskes litt når bereten stikker ut av sidelommen.

_MG_1758.jpg

Så kom tre bell i en treningsformasjon

_MG_1781.jpg

Et litt artig bilde der jeg fikk med både tårnet og denne røde marihøna

_MG_1788.jpg

Det er mulig denne maskina spiser olje?

_MG_1791.jpg

Denne fløy rundflyging med folk. Dessverre var det noen som ikke fikk vært med fordi flyshowet startet rett før ventelisten var tømt for folk...

_MG_1796.jpg

Hører vi "skarpt bilde"? :) Stilig maskin dette her!

_MG_1798.jpg

Og sjekk DE leggene!

_MG_1799.jpg

Pen stjerne!

_MG_1805.jpg

BIRDSTRIKE!!!

_MG_1809.jpg

Anders skuffet ikke denne gangen heller, i familiens eide LN-BII. Flott show!

_MG_1816.jpg

LTR kom med disse to helikoptrene. I bakgrunnen ser vi deres nye stolthet. Flere bilder av den kommer i neste post.

_MG_1826.jpg

Organisering blant speaker'ne. Disse hadde kontakt via radio med "show-ops" som var militær liaison i tårnet. En felles kjent med Vidar kanskje?

_MG_1847.jpg

Og da SAS Braathens hadde satt sitt preg på det hele kunne åpningstalen begynne. Den ble holdt av Brigader Stein Eriksen.

Håper bildene falt i smak! Så får vi se hvor fort dette tapper min photobucket-konto for båndbredde :)

Replying to Topic 'Foto: Bardufoss 23JUN'

Okay. Vi har visst noe så strekke oss etter. Dæven hainn steijke.

:devot: :devot: :devot:

Kjempebilder, Andreas. En fin trøst for oss som ikke klarte å komme oss dit. Jeg har veldig sans for detaljbildene dine. Du skulle bare tatt et av de slitte propellforkantene til Orion. ;)

Mvh Ivar Imponert

Utrolig mye fine bilder! Her har nok kamera og fotograf jobba knallbra i tospann. Det eneste jeg har en tendens til å henge meg opp i, er signaturen i bildene. Jeg synes det blir litt forstyrrende, særlig i detaljbildene. Men det er bare en liten bagatell i forhold til fotoserien som helhet. Glimrende! :spin:

Jeg er målløs!!! Dette er noe av det beste jeg har sett..., og tusen takk for detaljbildene!:up: :devot:

Dette var kanon (eller var det Canon? :)) bilder! :up:

Fantastisk flott. Du er flink til å få med hele historien og ikke bare flyene. Det er bra for oss som ikke kunne være der :)

Takker alle sammen for varmene kommentarer. Det gjør noe med motivasjonen for gjentakelse :D. Har det siste døgnet gjort ulike avveininger for og imot om jeg skal dra til Farnborough (Farnborrow hehe). Men sansynligvis blir det til at jeg tar det med ro hjemme med frøkna som er tilbake fra en familieferie i USA i morgen :D

Originally posted by Fly highDet eneste jeg har en tendens til å henge meg opp i, er signaturen i bildene.

Jepp - jeg ombestemte meg egentlig angående signaturen men det var så sent at jeg ikke orket å resize originale bilder ennå en gang, med annen justering som også var nødvendig :D - dessuten har jeg ikke noe imot at bilder som spres over alt kan være litt preget av signatur :D

Originally posted by Simen-MSHvordan kamera og optikk er det brukt her?

Jeg brukte 20D før offisell åpning, og 300D i tillegg til 20D etter åpningen. Vidvinkel-normal zoom var EF-S 17-85mm IS USM og tele-zoom var EF 100-400mm L IS USM. Da kjørte jeg 20D med vidvinkel-normal zoom først for å ta bilder av fly på static, så hadde jeg vidvinke-normal zoomen på 300D som en standby i tilfelle jeg fikk akutt behov for videre enn 100mm som er nedre grensen på den andre. -klok av skade fra Sola Air Show :D

".....Ber om hjelp. Ikke la NH-90 skivse meg ut! ..." som det sto på et bilde så jo nesten ut til å bli virkelig, med tanke på at bildet er fra 2006 :)

Men i år får du tatt bilder av de begge ;)

Ellers må jeg bare si at det var noen flotte bilder "Seilfly".
Gøy å mimre noen dager før neste show, .......og då kjeme Orioen :P

Back