Aner man en grynende rettsprosess her? DAT må vel ha hatt en del kostander i forbindelse med saken, som de vil ha dekket?
Saken er ikke helt parallell. Men, jeg vil likevel trekke frem saken mellom Møre og Romsdal fylkeskommune, og Torghatten Trafikkselskap AS, angående anbudet på hurtigbåtdrift mellom Molde-Helland-Vikebukt.
Torghattens anbud ble kjent ugyldig, og ikke tatt med, selv om de hadde et anbud, som lå lavere enn det MRF hadde inngitt. Her ble det i rettsprosessen også gjort moment utav at MRF hadde kamuflert egen gevinst i anbudet, ved å tåkelegge viktige poster i det innleverte budsjettet!
Høyesterett avgjorde ihvertfall 22.09.1998, at fylkeskommunen skulle dømmes til å betale Torghatten et beløp, som med saksomkostninger, utgjorde drøyt 2,3 millioner kroner, pluss renter. Eller om lag cirka 17% av den totale anbudssummen!
http://folk.uio.no/olavt/Dommer/98-00060b.htm
Om det skulle vise seg at DAT kan oppnå en erstatningssum i samme proposjonale størrelse, for forbigåelse av anbud, så snakker man vel både store oppslag i presse, samt store prestisjetap, både for Widerøe og SAS-gruppen. Selv om det formellt sett muligens er SD, som har begått feil ved anbudsinnbydelsen og kvalitetssikringsprosessen rundt denne?
Jeg dømmer ingen. Men, jeg håper Widerøe har vurdert nøye, konsekvensene av å påklage anbudsgivelsen til DAT!