FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Det du egentlig sier er at det her er snakk om lureri fra WF sin side?
Er ikke det å undervurdere SD.
De kan gjøre mye rart,men de er ikke totalt idioter.

Nå var det vel en litt annen holdning til SD når det var snakk om Lofoten-anbudet og behandlingen av f.eks. SCAT1, men man endrer kanskje argumentasjonen dersom utfallet er mer i tråd med egne preferanser...?:rolleyes:
 
Jeg syns det lukter råttent av anbudet på Florø.. (uten videre dokumentasjon..)

Rute områdene på vestlandet utgjør i anbudet ruteområde 13-17. Ruteområde 13 er FRO-OSL og FRO-BGO , Ruteområde 14 er FDE-OSL og FDE-BGO, Ruteområde 15 er SOG-OSL og SOG-BGO, Ruteområde 16 er SDN-OSL og SDN-BGO og til sist ruteområde 17 som er HOV-OSL og HOV-BGO.

Anbudet skal som hovedregel leveres i separat konvolutt for hvert ruteområde man ønsker å levere anbud på (Punkt 5.3). Anbudene kan imidlertid kombineres i den grad det uttrykkelig er tillatt i punkt 5.5.
Punkt 5.5 tillater følgende kombinasjoner på ruteområder 13-17. 15-16, 14-16, 15-17 og 14-17.

Når en operatør setter seg ned og regner på et anbud vil de måtte ta en rekke hensyn. Bl.a. kan de risikere at andre også legger inn anbud på de samme ruteområdene, eller på noen av ruteområdene. Dette betyr at de ikke kan regne alt for høye priser for noen av ruteområdene. De kan samtidig risikere at en annen operatør underbyr den prisen som en selv har kommet fram til, enten på alle ruteområdene eller en kombinasjon av ruteområder.
Man kan altså risikere å sitte igjen med et ruteområde, f.eks ruteområde 17. Da gjelder det at en har regnet en så høy pris på det enkelte ruteområde at man kan forsvare å ha en base og fly for å fly dette ene ruteområde.



Vidar
 
Nå var det vel en litt annen holdning til SD når det var snakk om Lofoten-anbudet og behandlingen av f.eks. SCAT1, men man endrer kanskje argumentasjonen dersom utfallet er mer i tråd med egne preferanser...?:rolleyes:

Du sammenligner epler og pærer.
 
Når en operatør setter seg ned og regner på et anbud vil de måtte ta en rekke hensyn. Bl.a. kan de risikere at andre også legger inn anbud på de samme ruteområdene, eller på noen av ruteområdene. Dette betyr at de ikke kan regne alt for høye priser for noen av ruteområdene. De kan samtidig risikere at en annen operatør underbyr den prisen som en selv har kommet fram til, enten på alle ruteområdene eller en kombinasjon av ruteområder.
Man kan altså risikere å sitte igjen med et ruteområde, f.eks ruteområde 17. Da gjelder det at en har regnet en så høy pris på det enkelte ruteområde at man kan forsvare å ha en base og fly for å fly dette ene ruteområde.
Jeg lurer på om du kanskje har misforstått kombinasjonsanbudene litt.
Det man gjør er å gi tilbud på
- Områdene separat, f.eks 13, 14, 15, 16 og 17.
- Anbudene i pakke, da med andre priser.

Man kan altså ikke risikere å sitte med lav pris på f.eks. 15 fordi man bydde og regnet med å få alle. Man har da en "Pris for 15 om alle fem"-pris.

Om du tar en titt i anbudsprotokollen så ser du at de forskjellige prisene kommer godt frem.
 
Jeg lurer på om du kanskje har misforstått kombinasjonsanbudene litt.
Det man gjør er å gi tilbud på
- Områdene separat, f.eks 13, 14, 15, 16 og 17.
- Anbudene i pakke, da med andre priser.

Om du tar en titt i anbudsprotokollen så ser du at de forskjellige prisene kommer godt frem.

Har du WFs anbudspriser tilgjengelig...?
 
...og ruteområde 13 (Florø) er ikke pakket sammen med noen av de andre ruteområdene, så det er iallefall ikke noen form for direkte kryssubsidiering. Det kan vel tenkes at man har spekulert i at dette kunne presset ut DAT, men så lenge det ikke er mulig å konstatere at man har fått muligheten til å hente inn et eventuelt "tap" på ruteområde 13 pga overskudd på andre områder så blir det vel en litt utfordrende sak (sånn ved første øyekast).
 
Jeg lurer på om du kanskje har misforstått kombinasjonsanbudene litt.
Det man gjør er å gi tilbud på
- Områdene separat, f.eks 13, 14, 15, 16 og 17.
- Anbudene i pakke, da med andre priser.

Man kan altså ikke risikere å sitte med lav pris på f.eks. 15 fordi man bydde og regnet med å få alle. Man har da en "Pris for 15 om alle fem"-pris.

Om du tar en titt i anbudsprotokollen så ser du at de forskjellige prisene kommer godt frem.

Nei, jeg har ikke misforstått kombinasjonene, men kanskje ikke formulert meg klart nok.

Poenget mitt er at fordi du kan risikere å sitte igjen med kun ett ruteområde vil prisen på hvert enkelt ruteområde måtte bli høy. Men at prisen blir lavere dersom du kan kombinere flere ruteområder, og får tilslaget på kombinasjonen.


Vidar
 
Poenget mitt er at fordi du kan risikere å sitte igjen med kun ett ruteområde vil prisen på hvert enkelt ruteområde måtte bli høy. Men at prisen blir lavere dersom du kan kombinere flere ruteområder, og får tilslaget på kombinasjonen.
Ja, og derfor priser man seg høy på de individuelle tilbudene og lavere på kombinasjonene.
Ta ruteområde 14 som eksempel. For kun 14 er WFs tilbud 103000k, for 14 om 14+15+16 82000k og til slutt 56000k om 14+15+16+17.
 
Last edited:
Samferdselsdepartementet har inngått ev avtale om at Widerøe skal fly på Florø 1/4-31/5, mens man venter på saken skal behandles av ESA og en endelig avtale kan inngås.
 
Ser i pressemeldingen fra SD at kontakten er inngått midlertidig pga klage fra DAT. Det var nytt for meg at DAT har gjort dette. Noen som kjenner til på hvilket grunnlag klagen er levert?

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Ser i pressemeldingen fra SD at kontakten er inngått midlertidig pga klage fra DAT. Det var nytt for meg at DAT har gjort dette. Noen som kjenner til på hvilket grunnlag klagen er levert?
Mistanke om krysssubsidiering med de andre rutene på Vestlandet.
 
Ser i pressemeldingen fra SD at kontakten er inngått midlertidig pga klage fra DAT. Det var nytt for meg at DAT har gjort dette. Noen som kjenner til på hvilket grunnlag klagen er levert?

Ikke for at jeg skal garantere riktigheten i dette, men jeg vil tippe at DAT har klaget på vedtaket fra SD om å ta oppdraget på å fly Lofoten og Narvik fra DAT og gi det til Widerøe.

En slik klage vil føre til at SD ikke kan signere enn endelig kontrakt med Widerøe før klagen er endelig avgjort. Det kunne jo være at DAT får medhold i klagen sin.



Vidar
 
Ikke for at jeg skal garantere riktigheten i dette, men jeg vil tippe at DAT har klaget på vedtaket fra SD om å ta oppdraget på å fly Lofoten og Narvik fra DAT og gi det til Widerøe.

En slik klage vil føre til at SD ikke kan signere enn endelig kontrakt med Widerøe før klagen er endelig avgjort. Det kunne jo være at DAT får medhold i klagen sin.

Tja i så tilfelle så skulle de vel signert midertidig på hele anbudet? Ligger nok en klage fra DAT vedrørende Florø som ikke er kommet frem i media. SD har nok surret mye i denne saken, men de blander ikke en politiker med DAT ;)
 
Tja i så tilfelle så skulle de vel signert midertidig på hele anbudet? Ligger nok en klage fra DAT vedrørende Florø som ikke er kommet frem i media. SD har nok surret mye i denne saken, men de blander ikke en politiker med DAT ;)

http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article5994057.ece
DAT sin klage på florørutene heng også saman med at selskapet onsdag kveld leverte inn klage til Samferdselsdepartementet på at dei er fråtekne rutene i Lofoten.

Ja, var det ikke det jeg tippet?




Vidar
 
Back
Top