FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Vi prater her om en vekst på 36 pax...

Uansett prisdumping eller ei, nå vil dette bli prøvd. Overrasker ikke at også SD er klaget inn for ESA . Tror nok at både WF og SD må gå i seg selv litt her... gå over lik var det en som sa.
Det jeg syns er nytt her er at WF viser klør som de gjør. Forsvare markedet er en sak, men viser det seg at de har brutt regler for god oppførsel og kryssfinansiert med det til hensikt å få til en konkurransevridning blir det ganske sikkert straffesak med tilhørende krav om erstatning.... tider vil jo nå vise.

Jeg syns ellers vi ser en tendens til at både DY, SK og WF bli mer og mer rå harryselskap. Kanskje vi skal slutte å henge ut MOL...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8054552

SD har tabbet seg ut, men hva har WF gjort galt? Konkurrrert mot DAT?
 
Med så dårlige forberedelser, både i utforming av anbudet, og etter tildelingen, så fortjener DAT å få på pukkelen. Det er ene og alene deres skyld at folk i Lofoten ble skadelidende. Håper de setter seg inn i ting og tang neste gang.

SD har tabbet seg ut, men hva har WF gjort galt? Konkurrrert mot DAT?

Så SD har tabbet seg ut, men det er ene og alene DATs skyld at folk i Lofoten ble skadelidende?

Saker slik som denne er komplekse og noen svart/hvitt situasjon er det ikke. Det som derimot er hevet over enhver tvil i denne saken er at SDs håndtering av hele anbudsprosessen kunne ha vært bedre, med vinglingen rundt Røros, korte tidsfrister og rot på Lofoten.

WF har konkurrert mot DAT, og det er jo hele poenget med et anbud så ingen sier at det er galt. Det FrP-politikeren derimot hinter om er kryssubsidiering hvor prisen på anbudet på FRO, hvor det er konkurranse om ruten ble dumpet, mens prisene på rutene hvor det i praksis ikke er konkurranse ble økt. Spørsmålet er da om prisøkningene andre steder finansierer prisfallet på FRO. Hvorvidt en slik analyse holder vann får de lærde bestemme, og det er vel derfor saken er klaget inn for ESA. Så får man bare vente å se hva de har å si ;)
 
"Anbudet setter klare krav til operatørens materiell og kapasitet. Det stilles også en rekke
dokumentasjonskrav i anbudsinvitasjonen.
I DATs opprinnelig leverte anbud manglet store deler av denne dokumentasjonen.
Eksempelvis er det under dokumentasjonskravet for Basic performance data for
flytypen, kun henvist til at flytypen sannsynligvis er velegnet ettersom eksisterende
operatør benytter samme type."
Hentet fra LT`s rapport. Mener å huske at Rungholm uttalte til Lofotposten at siden de hadde lavere kostnader, så hadde han sett på WF`s anbud fra i fjor, og satt sitt anbud for i år noen prosent lavere. Temmelig useriøst/amatørmessig spør du meg. Hadde de satt seg mere inn i regler/prosedyrer og kommet med et realistisk anbud så hadde de vel ikke fått tilslaget heller. Så DAT har skylden, SD tabbet seg ut. (Joda, litt skyld har vel SD også)

Les et av mine tidligere innlegg, så ser du begrunnelsen for å øke tilskuddet for noen av de andre rutene. Stemmer vel ikke helt at det ikke var konkurranse om de andre vestlandsrutene. Alle kan legge inn anbud, så selv om det er bare et selskap som gjør det, så vet jo ikke de at de er alene?
 
Jeg sier ikke at det er snakk om kryssubsidiering her, bare at det er det Djuvik mener kan være tilfellet og derfor han har klagd til ESA. Hvorvidt så er tilfelle har jeg overhodet ingen forutsetninger for å mene noe om :)

Åpen konkurranse er det på alle anbud, tenkte mer på at konkurransen ift FRO-anbudet er hardere da banen er lengre og et større antall aktører derfor har mulighet til å legge inn anbud, da andre flytyper enn kun Dash-8 kan benyttes.
 
Noen ord om kryssubsidiering. Nå som saken er klaget inn for ESA vil vi kunne komme til å oppleve at den tolkning, - hva vi mener er kryssubsidiering - er vår og ikke EUs.
Som en annen skrev her inne vi er så farget av tradisjoner, sympati og jobbrelasjoner at vi vanskelig klarer å være nøytrale.
Ser man på noen av de avgjørelsene som ESA har tatt på konkurranseområdet kan det for meg se ut som om ESA er langt mer restriktive i sin tolkning enn det vi gjør i vår kultur.
Hvilket skulle tilsi at det innhold som skal være tilstede for å bli oppfattet som kryssubsidiering her hjemme og ESAs syn kan være forskjellig. Tror dette blir et spørsmål om grensedragning.
For meg personlig er dette ureglementert, spesielt om man ser det i lys av helheten. Så kan man jo spørre seg om ikke SD sitter på begge sider av bordet her. SP/AP politikk kontra FP osv.
Men nå får vi se hva ESA sier. Svaret foreligger vel om ca 2 år!
 
Last edited:
Hvis det er slik at de andre vestlandsrutene har strenge krav til utstyr, som gjør det mindre sannsynlig at WF møter konkurranse om rutene, så ville det er være oppsiktsvekkende om WF ikke setter et høyere kompensasjonskrav der enn på ruter der det er mer rimelig å se for seg konkurranse (fx Florø). Spørsmålet er vel om kompensasjonskravet på den mer konkurranseutsatte anbudsruten er satt for å presse ut eventuelle komkurrenter gjennom strategisk kryssubsidiering. Det vil vel vise seg dersom det blir noen sak ut av dette.
 
Auken på HOV skuldast at HOV har fått ein temmeleg stor auke i kapasitetskrav iallefall.....
 
Auken på HOV skuldast at HOV har fått ein temmeleg stor auke i kapasitetskrav iallefall.....

Hvor stor økning i kapasitetskravene hadde man lagt inn, og vet noen hvor stor økningen i kompensasjonskravet som lå inne i anbudet?
 
Etter avtale med Kleppa tjerner WF rått.
"Avtalen koster staten åtte millioner kroner"...pr mnd...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8055421
Gliset til Kleppa som NRK har lagt inn blir temmelig ironisk og setter sinner i kok. Landsdelen gjør alt annet enn å glise til rotet hennes.

Vel ... Staten må betale det som er tilbudt pris i anbudet, slik at man kan vel ikke si at dette er noe ekstraordinær sak

"Staten må ut med det som lå i det opprinnelig anbudet fra Widerøe, nemlig åtte millioner per måned, sier samferdselsministeren."
 
Uten noe mer informasjon enn denne avisartikkelen så er det vanskelig å vurdere. Et selskap har imidlertid full anledning til å legge inn et 0-bud om de mener de kan tjene penger på ruten gitt at de får enerett og uten tilskudd. Nå vil det vel ikke være første gang en FrP-politiker ikke har full kontroll på regelverket og hvordan konkurranse fungerer (eller ikke fungerer)...

Det er jo halve sannheten, de har 100-serien som kan operere der, men må evt. sette inn flere avganger. Om de har nok 100er til å greie det er en annen sak. Forøvrig var vel spørsmålet om det var noen som vet hva som skjer, ikke som tror?!

Iom at WF har lagt inn 0-anbud, må det vel være en strek i regninga? Tviler på at de har kalkulert med en ekstra rotasjon. Om de da ikke er mer eller mindre sikker på at de kan bruke 300.
 
http://www.regjeringen.no/pages/17349600/SD_Anbodsinnbying_NN_nett.pdf
"Dette kapitlet inneheld kalkyleskjema som skal nyttast for kvart enkelt anbod, jf. del I pkt. 5.4. Anbodskalkyle skal utarbeidast både for heile anbodsperioden og for det enkelte driftsåret, i dei periodane som er angitt på skjemaa. Det skal fyllast ut fullstendige anbodskalkylar for kvart enkelt ruteområde som det er lagt inn anbod for. Ved kombinasjonsbod skal det fyllast ut fullstendig anbodskalkyle for kvart delbod. I tillegg til at skjema skal fyllast ut, skal anbodskalkylene òg leverast på elektronisk format. Samferdselsdepartementet kan på førespurnad levera ei datafil med kalkyleskjema i Microsoft Excel format, jf. del I pkt. 1.7."

Kan vi nå legge debatten om kryssubsidiering død? I henhold til denne linken er det krav om driftsbudsjet for HVER enklet anbudsrute, og for hvert enkelt år.
 
Kan vi nå legge debatten om kryssubsidiering død? I henhold til denne linken er det krav om driftsbudsjet for HVER enklet anbudsrute, og for hvert enkelt år.

Nå vet vi jo ikke hva som står i dette kalkyleskjemaet til Widerøe, så uten den typen informasjon så kan vi vel ikke annet enn å observere at det er et visst detaljnivå på anbudene. Dette gjør det vel iallefall mindre enkelt å gjennomføre en helt åpenbar kryssubsidiering.

Har utviklingen på Florø vært slik at "lønnsomheten" på denne ruten, kombinert med eventuelle effektiviseringer, gjør det rimelig å forvente at WF trenger 110 millioner kroner mindre for å fly denne ruten nå enn tidligere?

Er Florø og de andre vestlandsrutene en del av et kombinasjonsanbud, eller er det lagt inn separate anbud på hver enkelt rutepakke (jeg antar at iallefall Florø er holdt utenfor som et separat anbud, siden man snakker om et 0 anbud på denne ruten)?

Bare for ordens skyld: Jeg spør bare, og jeg insinuerer absolutt ingenting.
 
Last edited:
Nå vet vi jo ikke hva som står i dette kalkyleskjemaet til Widerøe, så uten den typen informasjon så kan vi vel ikke annet enn å observere at det er et visst detaljnivå på anbudene. Dette gjør det vel iallefall mindre enkelt å gjennomføre en helt åpenbar kryssubsidiering.

Har utviklingen på Florø vært slik at "lønnsomheten" på denne ruten, kombinert med eventuelle effektiviseringer, gjør det rimelig å forvente at WF trenger 110 millioner kroner mindre for å fly denne ruten nå enn tidligere?

Er Florø og de andre vestlandsrutene en del av et kombinasjonsanbud, eller er det lagt inn separate anbud på hver enkelt rutepakke (jeg antar at iallefall Florø er holdt utenfor som et separat anbud, siden man snakker om et 0 anbud på denne ruten)?

Bare for ordens skyld: Jeg spør bare, og jeg insinuerer absolutt ingenting.

Vil anta at SD ikke etterspør et budsjet bare for moro skyld, men bruker det for å sjekke om et anbud økonomisk har en viss rot i virkeligheten. Om jeg har forstått rett må det leveres eget anbud for hvert ruteområde.
 
Har utviklingen på Florø vært slik at "lønnsomheten" på denne ruten, kombinert med eventuelle effektiviseringer, gjør det rimelig å forvente at WF trenger 110 millioner kroner mindre for å fly denne ruten nå enn tidligere?

Dette ble postet litt tidligere i tråden ... det gir jo en viss indikasjon.

Det kan jo nevnes at Florø var en av et lite knippe ruter som TØI i sin siste rapport kom frem til at man godt kunne ta ut av anbudsordningen, da det er et større kommersielt grunnlag og at tilskuddet per pax er lavt (hundrelapp eller så, i motsetning til Fagernes' 2500)

Ellers skal man jo heller ikke glemme at dette rotet har kostet oss en god del penger også, så full effekt av anbudsmidlene får vi neppe .....
 
http://www.regjeringen.no/pages/17349600/SD_Anbodsinnbying_NN_nett.pdf
"Dette kapitlet inneheld kalkyleskjema som skal nyttast for kvart enkelt anbod, jf. del I pkt. 5.4. Anbodskalkyle skal utarbeidast både for heile anbodsperioden og for det enkelte driftsåret, i dei periodane som er angitt på skjemaa. Det skal fyllast ut fullstendige anbodskalkylar for kvart enkelt ruteområde som det er lagt inn anbod for. Ved kombinasjonsbod skal det fyllast ut fullstendig anbodskalkyle for kvart delbod. I tillegg til at skjema skal fyllast ut, skal anbodskalkylene òg leverast på elektronisk format. Samferdselsdepartementet kan på førespurnad levera ei datafil med kalkyleskjema i Microsoft Excel format, jf. del I pkt. 1.7."

Kan vi nå legge debatten om kryssubsidiering død? I henhold til denne linken er det krav om driftsbudsjet for HVER enklet anbudsrute, og for hvert enkelt år.

Uten at jeg er noen ekspert, og uavhengig av selskap; er det ikke en smal sak å forflytte penger innad i et selskap?
 
Fra 110 mill til null.
Det er en kjent sak at WF,igjennom de siste årene, har effektivisert driften kraftig.
Ellers så driver jo WF business som alle andre.De tar betalt der de kan ta betalt.
Litt det samme som hurtigruta.
 
Jeg syns det lukter råttent av anbudet på Florø.. (uten videre dokumentasjon..)
Det du egentlig sier er at det her er snakk om lureri fra WF sin side?
Er ikke det å undervurdere SD.
De kan gjøre mye rart,men de er ikke totalt idioter.
 
Back
Top