Det er jo en kjent strategi å sette prisen høyt der det er lite konkurranse og lavt der det er mye konkurranse - dette er et resultat av markedskreftene. Det eneste som kunne rettferdiggjøre hans argument måtte være dersom det av en eller annen grunn er slik at det på noen ruteområder ikke er aktuelle konkurrenter til WF (eller at noen hadde snakket sammen), noe jeg ikke kan se er tilfellet.
Jeg tviler også på at det har vært noe form for samarbeid. Til det står aktørene for langt fra hverandre til å ha særlig sammenfallende interesser (tror jeg).
Som du viser til er det markedskreftene som påvirker, og de kan det jo være litt vanskelig å gjøre noe med. Det er ikke så lett for SD å skape et konkurranseforhold om ikke aktørene selv, i tilstrekkelig grad, kommer på banen. Så da blir spørsmålet i hvilken grad man kan regulere prissettingen når konkurransen uteblir/er marginal?
Samtidig så er det vel ikke helt akseptabelt å bruke anbudsrutene for å krysssubsidiere?
Er noen år siden jeg leste på det, så kan være regelverket har forandret seg.
Edit: Med unntak av hvor anbudet åpner for at man kan gi egne priser på to eller flere pakker i kombinasjon ala "pris pakke A hvis også B+C"
Edit 2: Det er forøvrig en økning fra 600 seter man-fre til 1150 på HOV-OSL, så prisøkningen er nok reell.
Tja, akseptabelt eller ikke.. Det er jo konkurransesituasjonen, eller mangel på sådan, som evt skaper et slikt scenario. Det er vanskelig å regulere slikt.
Alternativet, for å unngå
underprising i enkelte områder, kan være å gjøre det Konkurransetilsynet gjorde i.f.t SK og DY. Ved å gå inn i ruteregnskapene og fastsette selvkost, og derved lavest "tillatte" pris.
Det er imidlertid ikke spesielt heldig ettersom man nok ikke kommer til å bli enig om hvordan selvkost skal fastsettes. Tilsynet gikk jo veldig spesifikt inn på enkeltruter mens selskapene vil ta hensyn til feeding og andre synergieffekter. (Men det har vel vært diskutert tidligere i andre tråder?)
Evt overprising blir jo ytterst vanskelig å unngå om konkurransen ikke er der.
Men, diskusjonen blir jo litt for artighets skyld

Som du viser til så er det jo en reel aktivitetsøkning, så da kan man uansett rettferdiggjøre prisøkningen.
(I den grad man trenger å rettferdigjøre noe som helst i en åpen anbudskonkurranse.)
Edit: Full fart på konkurransen blir det nok ikke før evt Avinors anbefalinger i Nasjonal Tranportplan materialiserer seg.