FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

På makebyttet mellom DAT og Widerøe på 4/5/6/7 og 13 sparte staten og oss for kr 115 millioner. Ikke verst det får en si, men Widerøe så ut til å være veldig oppsatt på å vinne tilbake Florø med null til krav om kompensasjon. Når en ser på tallene ser man virkelig at NextJet er helt på jordet med både to og tre ganger vinneren.

Last edited:
På makebyttet mellom DAT og Widerøe på 4/5/6/7 og 13 sparte staten og oss for kr 130 millioner. Ikke verst det får en si, men Widerøe så ut til å være veldig oppsatt på å vinne tilbake Florø med null til krav om kompensasjon. Når en ser på tallene ser man virkelig at NextJet er helt på jordet med både to og tre ganger vinneren.

Enig i den analysen, men hvordan kan Widerøe klare å fly Florø-rutene "gratis" mens DAT må ha 70 mill. kroner? Det er interessant hvor ulikt selskapene priser seg - og som du sier, NextJet er helt på jordet. Om de hadde lest prisene på tidligere anbud, hadde vel allerede da sett at de må legge seg i et annet sjikt om de skal ha sjanse.

Hvorfor vil ikke Widerøe fly til Røros?

Bringeland har ikkje veldig lang stripe nei, men sidan kommentaren var formulert som: "Her vil ein få ein ekstra avgang i TILLEGG til fleire seter på flya som trafikkerer strekninga", lurte eg på kva som var meint med det?

Kan jo sjølvsagt ha vore ein misforståelse ein plass :)

Dette er klønete skreve av media. Det er fleire SETER (altså større krav om setekapasitet) på strekninga som gjeld, ikkje kva type fly.

Noen som vet om totalproduksjonen til WF går ned pga dette?

Vanskelig å si eksakt før det kommer noe konkret om hvordan produksjonen legges opp for Florø. Isolert sett er det noe færre legg på Florø, men lengre flytid enn det som er blitt borte. I tillegg har WF fått EVE-TOS.

Men vil DAT opprettholde Stord som eneste destinasjon ifra OSL?

Sannsynligvis ikke. De kan ikke stasjonere ett fly på Gardermoen for bare å fly to daglige rundturer. Så de bør ha ytterligere en rute til enten Gardermoen eller Stord som binder det hele sammen.

Sannsynligvis ikke. De kan ikke stasjonere ett fly på Gardermoen for bare å fly to daglige rundturer. Så de bør ha ytterligere en rute til enten Gardermoen eller Stord som binder det hele sammen.

Flyet er stasjonert på Stord og har vært det hele tiden. Opperasjonen på Stord flys helt uavhengig av noen av de andre rutene.

Hva skjer med RRS-OSL når inneværende periode utløper? Man rekker vel ikke ny anbudskonkurranse før den nye perioden begynner?
Hva slags materiell bruker DAT/DOT på ruta i dag?

Hva skjer med RRS-OSL når inneværende periode utløper? Man rekker vel ikke ny anbudskonkurranse før den nye perioden begynner?
Hva slags materiell bruker DAT/DOT på ruta i dag?

DOT fly i dag med Saab 340 på denne ruta (LY-RUN). Det er riktig at det ikke er tid nok til å fullføre en ny anbudskonkurranse før 1. april. Hva som vil skje da er foreløpig usikkert, SD kommer til å tilby en viss sum for at en operatør skal drive ruta i påvente av det nye anbudet. Det sannsynlige er vel da at DOT LT fortsetter ruta dersom de er interessert i det. WF er jo også en kandidat til den midlertidige driften, de tok på seg jobben da Coast Air gikk konkurs for noen år siden.

De få på Fagenes som benytter seg av flytilbudet kommer nok til å savne SAABen.
En Metro 23 passer nok inn selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til at SD ikke setter større krav til flyten.

Håper DAT fortsetter på OSL. muligens ruter til RRS og KSU + Stord

Ang DAT og Stord, så pleide jo FKH å chartre flyet på bortekamper i sesongen 2011. Vet ikke hva de kommer til å gjøre i år. Litt OT: En spiller(Bamberg) er på vei vekk ifra FKH, en av grunnene, han ikke liker "små" propell-fly.

De få på Fagenes som benytter seg av flytilbudet kommer nok til å savne SAABen.
En Metro 23 passer nok inn selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til at SD ikke setter større krav til flyten.

Håper DAT fortsetter på OSL. muligens ruter til RRS og KSU + Stord

Jeg har fløyet Metro'n til NF. Hjelpe meg for et fly. Du må krype til sete dit og det bråker så mye at hørselvern er å anbefalle.
Jeg tror at det flyet kommer til å skremme vekk en god del pax.

Ut i fra kravene, interesse og dagens flytyper så er det bare Nextjet og DOT av flyselskapene som kan ta på seg RRS-OSL. DAT og WF ikke interisert, Avies, Helitrans, North Flying og Direktflyg har bare fly med 19 seter, og da er det bare DOT og Nextjet som er igjen og ut ifra prisene er det DOT som vinner den ruta og da blir det en SAAB 340 som blir flytype, men dette er ut i fra det flyselskapene ''bydde'' pådenne runden. Men det siden det kommer nytt annbud på RRS-OSL så er det sikkert flere som kommer med et bedre tilbud.

Jeg har et persjonlig håp på at Helitrans leier tilbake ''noen'' (2-3 stk.) for og fly RRS-OSL.
Jeg hørte under Vildanden ''dynastiet'' da Helitrans var på tanken på å starte flere ruter.

Ut i fra kravene, interesse og dagens flytyper så er det bare Nextjet og DOT av flyselskapene som kan ta på seg RRS-OSL. DAT og WF ikke interisert, Avies, Helitrans, North Flying og Direktflyg har bare fly med 19 seter, og da er det bare DOT og Nextjet som er igjen og ut ifra prisene er det DOT som vinner den ruta og da blir det en SAAB 340 som blir flytype, men dette er ut i fra det flyselskapene ''bydde'' pådenne runden. Men det siden det kommer nytt annbud på RRS-OSL så er det sikkert flere som kommer med et bedre tilbud.

Jeg har et persjonlig håp på at Helitrans leier tilbake ''noen'' (2-3 stk.) for og fly RRS-OSL.
Jeg hørte under Vildanden ''dynastiet'' da Helitrans var på tanken på å starte flere ruter.
Hvem som har interesse av å fly OSL-RRS i det kommende anbudet er vel litt tidlig å si?
Satt på spissen, så har det vel et par hundre selskaper i i EØS som pr dags dato kan fylle anbudskravene.

Back