FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

LN-VLE

ScanFlyer Gold
Her er fasiten

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...flyruter-tildeling-av-18-flyko.html?id=670021
Widerøe overtar driften av rutene Florø-Oslo og Florø-Bergen, som Danish Air Transport AS (DAT) driver i dag. DAT overtar driften av rutene Leknes-Bodø, Svolvær-Bodø, Røst-Bodø og Narvik – Bodø. Widerøe driver disse rutene i dag. North Flying AS overtar ruten Fagernes-Oslo som DOT driver i dag.
Anbudet på ruten Røros-Oslo avlyses og vil etter planen lyses ut på nytt så raskt som mulig. Samferdselsdepartementet har revurdert transportstandarden på denne ruten og vil i nytt anbud ta inn krav om setekapasitet på 30 flyseter. Samferdselsdepartementet tar sikte på å få på plass en midlertidig avtale om drift av Røros-ruten fra 1. april 2012 og frem til nytt anbud gjennomføres.

Vidar
 
Last edited by a moderator:
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Ser ut som SD tok sånn rimelig til fornuften, og lar WF beholde det meste. Totalen er vel ganske lik, bortsett fra de bytter ut noen ruter fra Bodø, til Florø rutene, med DAT. Og DAT/DOT forsvinner fra OSL

Men ingen fikk Røros, så ruten må utlyses på nytt
 
Her er pressemeldingene for de ulike landsdelene:

Østlandet:

Regionale flyruter: Røros-Oslo lyses ut på nytt
- Røros som reiselivsnasjon er spesielt avhengig av et godt flytilbud. Når dette anbudet avlyses er det for å sikre et tilbud minst på dagens nivå. Ved å lyse ut Røros-Oslo på nytt, sikrer vi en setekapasitet på minimum 30 seter, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Anbudet på ruten Røros-Oslo avlyses og vil etter planen lyses ut på nytt så raskt som mulig. Samferdselsdepartementet har revurdert transportstandarden på denne ruten og vil i nytt anbud ta inn krav om setekapasitet på 30 flyseter. Samferdselsdepartementet tar sikte på å få på plass en midlertidig avtale om drift av Røros-ruten fra 1. april 2012 og frem til nytt anbud gjennomføres.

North Flying AS overtar ruten Fagernes-Oslo som UAB DOT LT driver i dag. Det vil fortsatt være to daglige avganger, tur-retur mellom Fagernes-Oslo. Ruten får en kontraktslengde på fire år.

Samferdselsdepartementet har på landsbasis tildelt kontrakter på 18 regionale flyruter for perioden 1. april 2012 til 31. mars 2016 og 2017. Tildelingen har en årlig kostnad på 380 millioner kroner.

North Flying AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2016
Ruteområde 18 Fagernes–Oslo

Vestlandet:

Regionale flyruter: Kapasitetsøkning på 19 prosent på Vestlandet
Region vest - 5 regionale flyruter
- De nye anbudskontraktene vil gi et styrket flytilbud. Samferdselsdepartementet har økt kravet til setekapasitet med 19 prosent, i alt 1063 flere seter hver veg, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Widerøe’s Flyveselskap AS overtar driften av rutene Florø-Oslo og Florø-Bergen, som Danish Air Transport AS (DAT) driver i dag. Widerøe vil fly uten tilskudd, men med enerett på rutene. Rutene får en kontraktslengde på fire år.

Ruten Ørsta-Volda-Oslo, står bak en stor del av økningen grunnet stor trafikkvekst. Kravet til antall avganger økes fra fire til seks og setekapasitetskravet vil nær dobles. Også Førde-Oslo får kapasitetsvekst og én ekstra avgang.

Samferdselsdepartementet har på landsbasis tildelt kontrakter på 18 regionale flyruter for perioden 1. april 2012 til 31. mars 2016 og 2017. Tildelingen har en årlig kostnad på 380 millioner kroner.

Liste over kontraktstildelingen på rute 13 – 17: (region vest)

Widerøe’s Flyveselskap AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2016
Ruteområde 13 Florø–Oslo, Florø–Bergen
Ruteområde 14 Førde–Oslo, Førde–Bergen
Ruteområde 15 Sogndal–Oslo, Sogndal–Bergen
Ruteområde 16 Sandane–Oslo, Sandane–Bergen
Ruteområde 17 Ørsta-Volda–Oslo, Ørsta-Volda–Bergen

Nord-Norge:

Regionale flyruter: Ny rute Tromsø-Evenes
Region nord - 11 regionale flyruter
- De nye anbudskontraktene vil gi et styrket flytilbud. Samferdselsdepartementet setter krav om 405 flere seter i uken og oppretter ny direkte forbindelse med fly mellom Evenes-regionen og Tromsø, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Ruten Evenes-Tromsø tas for første gang inn i ordningen med offentlig kjøp etter anbud. Widerøe har vunnet kontrakten på ruteområdet og vil fly to ganger daglig mellom Evenes og Tromsø, mandag til fredag. Det er krav om minimum 190 seter.

Danish Air Transport AS (DAT) overtar driften av rutene Leknes-Bodø, Svolvær-Bodø, Røst-Bodø og Narvik – Bodø. Widerøe driver disse rutene i dag.

Samferdselsdepartementet har på landsbasis tildelt kontrakter på 18 regionale flyruter for perioden 1. april 2012 til 31. mars 2016 og 2017. Tildelingen har en årlig kostnad på 380 millioner kroner.

Anbudskontraktene gir flyselskapene enerett til å fly i rutetrafikk med passasjerer på rutestrekningene de har vunnet.

Liste over kontraktstildelingen på rute 1 – 11: (region nord)

Widerøes flyveselskap AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2017
Ruteområde 1 Lakselv–Tromsø
Ruteområde 2 Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø
Ruteområde 3 Harstad/Narvik – Tromsø
Ruteområde 8 Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim
Ruteområde 9 Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim
Ruteområde 10 Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim
Ruteområde 11 Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim

Danish Air Transport AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2017
Ruteområde 4 Svolvær–Bodø
Ruteområde 5 Leknes–Bodø
Ruteområde 6 Røst–Bodø
Ruteområde 7 Narvik (Framnes)–Bodø

Midt-Norge:

Regionale flyruter: Namsos-Trondheim og Rørvik-Trondheim; en ekstra avgang per dag
Tildeling av ny kontrakt
- Vi styrker tilbudet og setter krav om en ekstra avgang per dag, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Samferdselsdepartementet har på rutene Namsos-Trondheim og Rørvik-Trondheim økt kravet til tur-retur reiser fra tre til fire, mandag til fredag. I tillegg er det fastsatt krav om at siste avgang fra Trondheim skal være tidligst kl.19.30, mot tidligere kl. 18.30.

Det er Widerøe som har fått tildelt kontrakten på ruten frem til 31. mars 2017. Widerøe tildeles rutene i kombinasjon med ruter på Helgeland.

Samferdselsdepartementet har på landsbasis tildelt kontrakter på 18 regionale flyruter for perioden 1. april 2012 til 31. mars 2016 og 2017. Tildelingen har en årlig kostnad på 380 millioner kroner.

Anbudskontraktene gir flyselskapene enerett til å fly i rutetrafikk med passasjerer på rutestrekningene de har vunnet.
 
Last edited:
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Blir spennende å se om DAT holder posisjonen på RYG, frafallet av FRO vil jo gjøre det tyngre å slinge flyene rundt.
Antar at SVG-FRO-SVG forsvinner i samme slengen, kanskje WF tar opp den hansken, skjønt om det er det store behovet er vel noe annet
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Ser ut som SD tok sånn rimelig til fornuften, og lar WF beholde det meste. Totalen er vel ganske lik, bortsett fra de bytter ut noen ruter fra Bodø, til Florø rutene, med DAT. Og DAT/DOT forsvinner fra OSL

Men ingen fikk Røros, så ruten må utlyses på nytt

DAT er ikke borte fra OSL. De flyr jo til Stord.

Men må si rutekartet til DAT nå blir enda mer merkelig. Kan vi nå håpe på rute fra Rygge til Bodø. Dessutendette må jo bety enda en flytype for danskene. Saab 340 kan vel ikke brukes til Røst feks?
 
Og DAT/DOT forsvinner fra OSL

De kommer vel kanskje til å fortsette å fly fra Oslo til Stord, men det er definitivt slutt for DOT. Vet dog ikke om de egentlig la inn anbud på Fagernes- og Røros-rutene i det hele tatt? Mye tyder vel på at ingen (seriøse selskaper) la inn anbud til Røros pga. den var lagt inn med 15 seter. Økningen til 30 seter gjør vel det hele mer aktuelt for Widerøe.
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Ah, glemte helt at de flyr til Stord.

Men er det virkelig behov for 30 seter til Røros?
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Ser ut som SD tok sånn rimelig til fornuften, og lar WF beholde det meste.

Dette er tildelt etter helt vanlige kriterier for laveste pris, så her har SD ikke gjort verken det ene eller det andre.

Så kan man stille spørsmål om at det har vært "storm i et vannglass" når det gjelder sosial dumping osv. Eneste aktøren som ser ut til å ha levert anbud de neppe kommer til å være i stand til å tjene penger på er WF. På ruteområde 13 har de lagt inn nullanbud. Ingenting i tallmaterialet fra forrige anbud og den prisen de da gav tilsier at det nå skal kunne produseres så rimelig. Dette lukter taktisk på lang vei ;)
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

De kommer vel kanskje til å fortsette å fly fra Oslo til Stord, men det er definitivt slutt for DOT. Vet dog ikke om de egentlig la inn anbud på Fagernes- og Røros-rutene i det hele tatt?

Det gjorde de, men ville ikke rukket opp uansett, da North Flying var billigst på kombinert anbud uansett.

Mye tyder vel på at ingen (seriøse selskaper) la inn anbud til Røros pga. den var lagt inn med 15 seter. Økningen til 30 seter gjør vel det hele mer aktuelt for Widerøe.

Tja.. om du ser DAT/DOT i sammenheng, så la faktisk alle unntatt WF inn anbud her. Så får det bli dine ord om alle andre er useriøse selskaper.
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Det gjorde de, men ville ikke rukket opp uansett, da North Flying var billigst på kombinert anbud uansett.



Tja.. om du ser DAT/DOT i sammenheng, så la faktisk alle unntatt WF inn anbud her. Så får det bli dine ord om alle andre er useriøse selskaper.

Jeg har ikke oversikt over hvem som la inn anbud hvor, men tolket det at Røros ble lagt ut på nytt igjen som et tegn på at ingen som ellers ivaretok anbudskriteriene nådde opp - og dermed ble det nødvendig å øke setekapasiteten for å øke interessen blant selskapene. Men der tok jeg altså feil.

- Røros som reiselivsnasjon er spesielt avhengig av et godt flytilbud. Når dette anbudet avlyses er det for å sikre et tilbud minst på dagens nivå. Ved å lyse ut Røros-Oslo på nytt, sikrer vi en setekapasitet på minimum 30 seter, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...flyruter-roros-oslo-lyses-ut-p.html?id=670017

I pressemeldingen argumenteres det med "Røros som reiselivsdestinasjon" (ja, faktisk står det "reiselivsnasjon" :p), så det kan jo hende at lokale politikere har gjort et godt politisk påvirkningsarbeid. De har tidligere vært opptatt av å øke kravet fra 15 til 30 seter (se http://www.retten.no/lokale_nyheter/article5712224.ece). Forklaringen ligger altså mest sannsynlig her - på forsiden av lokalavisen Arbeidets rett står det nå:

Røros og Fjellregionen kan juble: Departementet har snudd og vil øke setekapasiteten

http://www.retten.no/lokale_nyheter/article5888499.ece
 
Last edited:
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Ah, glemte helt at de flyr til Stord.

Men er det virkelig behov for 30 seter til Røros?

Selvfølgelig, den ballen bør legges død en gang for alle! Hvorfor i all verden tror du ruten blir lyst ut på nytt???
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

I Sogn og Fjordane vil ein oppleve auka kapasitet på ruta Førde-Oslo. Her vil ein få ein ekstra avgang i tillegg til fleire seter på flya som trafikkerer strekninga.

Nokon som har ein ìde om kva fly WF vil sette inn på strekninga? Q300 ?
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Interessant å registere at staten ved å øke anbudsperiodene har spart over 50 mill, i tillegg til å få Evenes-Tromsø inn som anbudsrute. Dog er ikke Røros med i tallene, men tilskuddet var lav ved forrige runde. Tar en høyde for ordinær prisstigning er den reelle besparelsen for oss skattebetalere langt over dette.
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Jeg synes denne er interessant - og det betyr kanskje slutten på deres helgerute til Aalborg?

North Flying AS:
Kontraktperiode: 1. april 2012 – 31. mars 2016
Ruteområde 18 Fagernes–Oslo
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Har DAT fløyet Florø-Oslo og Florø-Bergen uten tilskudd så langt, eller har Widerøe i anbudskonkurransen faktisk tilbudt seg å fly ruten uten tilskudd - og dermed vunnet?

Widerøe’s Flyveselskap AS overtar driften av rutene Florø-Oslo og Florø-Bergen, som Danish Air Transport AS (DAT) driver i dag. Widerøe vil fly uten tilskudd, men med enerett på rutene. Rutene får en kontraktslengde på fire år.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...flyruter-kapasitetsokning-pa-1.html?id=670018
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Selvfølgelig, den ballen bør legges død en gang for alle! Hvorfor i all verden tror du ruten blir lyst ut på nytt???

Hadde jeg visst svaret hadde jeg vel ikke spurt? :rolleyes:

Interessant å registere at staten ved å øke anbudsperiodene har spart over 50 mill, i tillegg til å få Evenes-Tromsø inn som anbudsrute. Dog er ikke Røros med i tallene, men tilskuddet var lav ved forrige runde. Tar en høyde for ordinær prisstigning er den reelle besparelsen for oss skattebetalere langt over dette.

Med økt trafikk og flyselskaper som har senket kostnadene så er vel dette ganske naturlig?
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Jeg synes denne er interessant - og det betyr kanskje slutten på deres helgerute til Aalborg?

Så fremt de fortsatt skal ha vedlikehold og tilsyn av fly i Danmark, så de kommer sikkert til å videreføre ruten til Aalborg. Anbudet innebærer dessuten bare en avgang på søndager, som gjerne blir på søndag ettermiddag/kveld, slik DOT har i dag. Med med både Fagernes og Ørlandet i ruteporteføljen trenger de et ekstra fly til den norske trafikken. De har vel i dag tre Fairchild Metro 23.
 
Last edited:
Nokon som har ein ìde om kva fly WF vil sette inn på strekninga? Q300 ?

Økt frekvens, evt. at det blir flere dirketefly så man får mer kapasitet på den måten, kanskje. I dag går jo Førde-flightene i kombinasjon med andre kortbaneplasser. Usikker på banelengde på Bringeland vs. -300. Det er ikke bestandig gunstig for passasjerene om man setter inn større fly heller, da reduseres alternative flyplasser raskt og man havner fort i Bergen eller Oslo ved dårlig vær.

(NB! Widerøe har ikke Q300 ;))
 
Re: Nytt anbud ute for FOT-rutene

Men er det virkelig behov for 30 seter til Røros?

Absolutt. Overgang til et 15-seters (som var mulig gjennom det første anbudet) ville vært et stort slag rett i fleisen på den jobben og grunnlaget Røros og DOT har lagt ned de siste årene. Vi snakker om halv kapasitet på en rute som rett nok ikke er full HVER avgang, men mer enn ofte nok til at det utgjør en markant forskjell, spesielt fredag/søndag/mandag.

Godt å vite at vi ble hørt, etter sterkt press fra både kommune, fylke, reiselivet og de private firmaene som bruker ruta daglig. Her blir det nok kake i dag, mens vi ser frem til det nye anbudet (Kanskje det tilogmed blir et "prøveprosjekt" for sosial dumping/lønnskrav?)
 
Back
Top