• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Førstereis med charter

PW14

ScanFlyer Blue
Førstereis med charter

Skal ut på min første chartertur neste uke. Turen går med MyTravel Airways til Karpathos. Har sett at vi kan kjøpe et sete ombord til 80 kroner per hode:angry:

Hva skjer om man ikke betaler? Er da liten sjanse for å få sitte sammen med dem man helst vil sitte sammen med? Går ut fra at det ikke er free seating for de som ikke har betalt, men at man får sete ved innsjekk?

Re: Førstereis med charter

Har dere bestilt sammen, får dere sitte sammen. Det er ikke free seating.

Det er ikke noe vits i å betale ekstra for det BORTSETT fra hvis du vil betale for nødutgang. Det er skrekkelig trangt ombord i DK, helt forferdelig hvis du er langbent.

Personlig unngår jeg DK mest mulig på charter. SK-charter og NVR er mye bedre.:(

Glemte linken:

http://www.mytravelairshop.no/Seating.aspx

Jeg bruker Mytravel MYE selv på mine charterturer og er veldig fornøyd med dem, SELV om jeg er 190cm.
Når det gjelder seter, så får dere sitte sammen så lenge dere har bestilt på samme bookingnr. Men ønsker du/dere vindu, så vil jeg anbefale å bestille seter først da det kan være opptatt der. Jeg fløy selv med Mytravel's A321 ifjor, og det var en hyggelig opplevelse etter min mening.:-p
Jeg skal selv ut å fly med Mytravel om 4 uker, da med A330-300:wink

Airbus 330. :-p

Har bare gode erfaringer med MyTravel, noe trangere enn rutefly, men brukbart nok. Hyggelig betjening, selv om de kunne spart seg for å selge skrapelodd! Dessuten bruker de det ikke-eksisterende ordet "drinksvogner" - som altså betyr at man kommer rundt med drikke som man kan kjøpe før maten serveres. Tydeligvis pusher MyTravel i større grad en SAS Charter å selge flytende føde, for hos SAS kommer drikken etter maten. Og så må du huske å klappe når flyet lander - eh, kanskje ikke?

Må presisere litt. Har intet i mot MyTravel. Hyggelig skandinavisk cabincrew som stresser seg ihjel med å selge deg noe, som alle andre charterselskap , bortsett fra SK-charter som er er helller det motsatte. Du blir ikke vekt opp med tilbud om skrapelodd av SK.

Jeg ville bare tipse PW14 om at han hadde et valg. Så likevel la meg utdype dette som kun er hjertesukk.

Tredje siste gang jeg fløy deres A320, het det Premiair og hadde 165 seter i flyet. Topp plass. Så kom det under annen management og ble MyTravel.

Andre siste gang jeg fløy dem var det to rader til, totalt 177. Satt i 5 timer til FNC, skrevs, hadde det vondt. Knærne ( er 1.85 ) gikk inn i metallet på armlenene foran. Glodde rett ned i hårrota på personen foran som tidlig slengte ned setet. Hadde ikke hjerte å gjøre det selv bakover.

Hadde intet annet valg enn dem. Men sa at jeg neste gang om mulig ville unngå dem.
Fikk mulighet med både BU og SATA ,

Men TREDJE gang måtte jeg igjen. Men da benyttet jeg meg av muligheten av å bestille
den fremre nødutgang på deres A321. Der er det kun toseter og jeg hadde det herlig for ca. kr. 300 t/r. Du verden hvor mange sto i midtgangen i lengre perioder gruunet plassen og dessuten lurte på hvordan jeg fikk setene vi satt i. Måtte forklare hvordan man BETALTE for dem.:(

Er reltaivt ofte i FNC mest grunnet vininteresser og den siste gnagne pluss den som kommer i oktober blir det Solia og SK.:wink

PS: BLX med 757 og 235 seter er minst like jævlig.

BLX er definitivt verre er min erfaring, men må preiserer at jeg uttaler meg mest om Premiair, trodde ikke det var noen forandring etter at de ble MyTravel.

Når det gjelder slag om bord SK Charter (Agadir-OSL) ble jeg temmelig forbauset når de to middelaldrende flyvertinnene faktisk anbefalte OSL Taxfree ankomst i stedet for å handle med dem! Dama foran meg vurderte å kjøpe sigaretter om bord i flyet, men var litt usikker på hvilket merke, og litt fram og tilbake om hvorvidt de hadde riktig merke om bord ect - da sa en av dem til den potensielle kunden at det var "svært billig" på OSL. Men de kunne ikke garantere at det nødvenidgvis var billigere enn hos dem. Det endte opp med at den reisende lot være å handle om bord. (Det var for øvrig masse styr med et annet kjøp hun hadde gjort, makan til mas for crew og med passasjerer!)...

... nuvel, for øvrig: Har Madeira annen vin å by på enn Madeira? Tips mottas gjerne.

Egentlg ikke, men vintage Madeira er det beste som finnes. Har en stor samling, fra vintage 1720 til yngste 1969 !! Veldig my også fra 1700 tallet og 1800 tallet. :old

Ai ai, et lite stykke Madeira på lager der, altså. Har prøvd noen cl med 1884 på Dr Kneipps. Utmerket, ja!

De gode gamle DK DC10-10 var komfortable charterkjerrer. De hadde en pitch fra 30" til 33".

Må si meg enig med SQ777, BLX B757 i 235 seter versjon er fryktelig. Jeg har nemlig jobbet ombord som CC hos BLX.

MEN kjære meg, NB og FR er jo også trange. Den beste plassen tilbyr NVR på sine A321, kun 199 seter. Hadde den til Mykonos for et par år siden, herlig tur:D

Attachments

• DK DC10.jpg
    DK DC10.jpg
    62.2 KB · Views: 30

A330en til Mytravel har setekonfig 3+3+3 om jeg ikke husker helt feil. Det er et sete i bredden mer enn på de fleste rutefly, eks. SAS som har 2+4+2 i M.

Reiste en god del turer med disse 330ene OSL/ARN-POP når jeg gjorde en jobb nede i DDR, dette fordi flyet gikk direkte, rutefly til POP tok en evighet. Jeg kjøpte enten "charterbusinessclass", om ikke det var ledig, kjøpte jeg "gode seter", eks bulkhead aisle som kostet litt ekstra. Hadde ikke et ubehagelig øyeblikk på disse turene fordi jeg betalte litt ekstra. Anbefaler deg å gjøre det om det tilgjengelig.

Husker at dassen var i kjellern og at en FA hadde dassvakt hele flighten slik at ikke flere enn X personer var nede i kjellern samtidig :-)

Mytravel har setekonfig 3+3+3 fra foran til rad nr 11, for fra rad 14 har de 2+4+2. På de første radene er setene ca 4 cm smalere enn de setene som er fra rad 14 og bakover fikk jeg fortalt da jeg bestilte seter til min tur med A330-300 neste mnd.

Airbus 330. :-p

Back