Første flyselskap etablerer base på Rygge fra 2008!

Status
Not open for further replies.
Re: Første flyselskap etablerer base på Rygge fra 2008!

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by CK

Kjos har tidligere sagt han vil sette tre fly på Rygge - og i min verden er det KUN for å "sikre" seg mot at Ryanair eller andre etablerer seg der, og dermed blir en helt annen konkurrent til DYs OSL-flights enn Ryanair er det fra TRF. Rygge er nærmere Oslo enn TRF, og vil i større grad enn TRF (som i motsetning til Rygge har et sterkt lokalmarked) leve av å "stjele" pax fra OSL.

Og da er jo spørrsmålet om Frøvik og Glasshuset på Fornebu (evnt Sandvika) kan sitte å se på dette ?

De er alle velkomne på Rygge! ;) :cool:

I imm`s øyne er det absolutt det...og han bør da være villig til å dele disse "godene" - for Ryanair er vel til for folket på begge sider av fjorden - eller?

Tja, passasjertallene gir klar tale om at folk synes Ryanair er en akseptabel måte å komme seg frem på. over 4 millioner passasjerer på en måned er ikke å kjimse av. Og med stadig vekst.
Hadde jeg vært eier av (for eksempel SAS), ville jeg vært rimelig irritert over å se konkurrenten gjør ting en selv ikke klarer å komme i nærheten av:
SAS åpnet rute fra Torp til København. De la den ned.
SAS åpnet rute fra Torp til Nice men fikk det ikke til.
SAS åpnet rute fra Torp til Alicante, men fikk det ikke til.
Ryanair åpner den ene ruten etter den andre, og flyene er stort sett fulle.
HVORFOR? Er det Ryanair eller SAS (eksempel) som har feil produkt? Jeg bare spør.

Originally posted by imm

SAS åpnet rute fra Torp til København. De la den ned.

Ble ikke den overført til WF som i prinsippet er SAS

Originally posted by Someone
Ble ikke den overført til WF som i prinsippet er SAS

WF har ihvertfall en rute TRF-CPH. Den går vel rimelig bra etter hva jeg forstår, og fungerer vel også som en brukbar feederrute for langrutene til SK.

Men imm! Du svarre ikke på om ikke folk i Østfold også fortjener Ryanair????

Jeg basher ikke Ryanair - jeg ønsker de velkommen til Rygge - sammen med Norwegian!!!

Originally posted by EB

Men imm! Du svarre ikke på om ikke folk i Østfold også fortjener Ryanair????

Det reiser nok endel østfoldinger allerede med Ryanair.
Torp funker godt for flyselskapet, og delt løsning er ikke noe jeg har tro på.

Funker andre steder... Ryaanir vil vel kapre nye passasjerer og nødvendigvis ikke alle som reiser via Torp. Torp vil sikkert miste noen fra Oslo - men Follo og Østfold vil i første rekke gå på bekostning av OSL. Er det ikke bedre å fly på Rygge enn å parkere så mange fly som de nå skal?

Hva er galt med Rygge? Hvorfor ønsker ikke folk her på forumet flere flyruter til/fra Norge???

Originally posted by EB

Hva er galt med Rygge? Hvorfor ønsker ikke folk her på forumet flere flyruter til/fra Norge???

En teori er vel at tilbudet på OSL totalt sett kan bli dårligere når man har 2 sekundær flyplasser. Men nå har jo OSL gått i taket så da får det bli som det blir....

Færre pax på OSL vil være en fordel spør du meg? Nå er jo plassen alt for trang til tider...

Originally posted by EB

Færre pax på OSL vil være en fordel spør du meg? Nå er jo plassen alt for trang til tider...

Nettopp ,men det gir altså ikke noe bedre tilbud på OSL.

Men , jeg bor vel så midt i mellom alle 3 som det lar seg gjøre

Når jeg jobbet i WF på midten av 90 tallet, så ble vi fortalt at pga stor pågang på TRF-CPH ruta skulle SAS begynne å fly denne for WF om morran og kvelden.....Jeg husker ikke engang om de begynte å fly denne, eller om WF fortsatte med Dash'en

Originally posted by ENGM RAMP

Når jeg jobbet i WF på midten av 90 tallet, så ble vi fortalt at pga stor pågang på TRF-CPH ruta skulle SAS begynne å fly denne for WF om morran og kvelden.....Jeg husker ikke engang om de begynte å fly denne, eller om WF fortsatte med Dash'en

Jo, de fløy siste kveldsflyet fra CPH og første morgenflyet fra TRF med en 737-600. Hadde ett par turer med den da jeg bodde i Køben 2000-2003 og tror jeg fløy den både høsten 2000 og høsten 2001 (25.10.01 er min siste tur med den). Rutenummeret var SK2470/2471

Originally posted by Someone

Originally posted by ENGM RAMP

Jo, de fløy siste kveldsflyet fra CPH og første morgenflyet fra TRF med en 737-600. Hadde ett par turer med den da jeg bodde i Køben 2000-2003 og tror jeg fløy den både høsten 2000 og høsten 2001 (25.10.01 er min siste tur med den). Rutenummeret var SK2470/2471

Du har god husk... ^_^ Forøvrig ble den fløyet med DC-9-41 og MD-80 i lang tid før de satte inn 736 på ruten i 2000...

Jeg tror nok også kanskje at SAS sin rute til København var en del av konkurransen mellom Braathens og SAS på Torp på den tiden. Storkunder mer eller mindre krevde jetfly på den ruten (ifølge boken Spillet om Torp)..

Kanskje det ville vært lurt å fortsatt ruten, for KLM må ha tatt en stor andel av passasjerene som ellers kunne reist til Købehavn. KLM har mange folk ombord på sine to daglige avganger.

Hvordan er belegget til WF på København?

BREAKING NEWS!

Dagens sjokk! :wow: :colgate:

Dagens Fredriksstad Blad siterer Tandberg (direktør i RSL) på at baseselskapet som avsløres om to uker i første omgang vil fly til 10-12 utenlandsdestinasjoner!

Da kan det ikke være andre enn Ryanair. ;)

---

Flyavtaler landes

Moss Lufthavn Rygge har opprettet dialog med Fredrikstad Utvikling.

– Flyplassens eiere er sikre på at næringslivet i Nedre Glomma-regionen engasjerer seg, sier Pål F. Tandberg administrerende direktør i Rygge Sivile Lufthavn til Fredriksstad Blad.
Om drøye 14 dager vil man offentliggjøre selskapet som vil være den største trafikkbæreren på Moss Lufthavn , det vil si selskapet som vil fremstå som hovedsamarbeidspartner og stå for 70-80 prosent av trafikken.
– Vi snakker om 10-12 utenlandsdestinasjoner i første omgang, sier Tandberg. Det er tre typer flyselskaper som vil trafikkere flyplassen.
Charterselskapene flyr til bestemte steder og det er ulike reiseselskaper som benytter samme fly.
Nettverksselskapene er de selskaper som går til større flyplasser og som kan bære en reise fra Moss lufthavn til andre større flyplasser med rutetrafikk til andre verdensdeler.
Det er selskaper som KLM, Lufthansa, British Airlines og SAS og typiske flyplasser for disse selskapene er Amsterdam, Frankfurt, London Heahrow og København.
Lavprisselskapene som norske Norwegian, men også Ryanair og EasyJet er selskaper med et stor rutenett i hele Europa, men som har ruter som ikke er knyttet til et større korresponderende nettverk.
– Vi kan ikke på nåværende tidspunkt offentliggjøre navn på de selskap som vil starte hos oss, men jeg kan garantere en ganske bratt kurve for trafikken fra mars 2008, sier Pål Tandberg.
Han opplyser at flygingene fra Rygge vil få en myk start fra oktober.
Allerede den 25. og 26. august blir det flytrafikk på Rygge. Da arrangeres det første flystevnet på 15 år på flyplassen og fly i alle størrelser vil da kunne benytte den nyasfalterte rullebanen.

http://www.f-b.no/article/20070807/NYHET/708070024/1002/AKTUELT

Status
Not open for further replies.
Back