Mektige krefter prøver å forhindre utvidede åpningstider på Rygge

Re: Mektige krefter prøver å forhindre utvidede åpningstider på Rygge

Norge som land er nok bedre tjent med en stor flyplass som kan gi et bra tilbud til distriksnorge. Er ikke så veldig aktuelt å reise fra nord-norge og til OSL for å ta toget til rygge for å reise ut på tur. Samme gjelder Torp.

Selvfølgelig er det bra med litt konkuranse der nede i sør, men viktig at tilbudet ut fra OSL ikke blir svekket for alle oss andre.

Jeg tviler på at tilbudet på OSL blir svekket som følge av RYG. RYG er vel mer enn noe annet et supplement, og en faktor som potensielt sett kan ta nye markeder fremfor å ta så mye fra andre.

Det er korrekt i og for seg. Men konsesjonssøknaden ble sendt for 7 år siden, og det har skjedd mye i norsk luftart siden den gang.

Og til alle dere som er enige om at man bør legge en vernende vinge om Gardermoen. Der er det like før det er stappfullt. Ny terminal og rullebane ligger mange år inn i fremtiden!

Dessuten har f.eks. Torp vist seg å ikke være noen konkurrent å snakke om for Gardermoen, Torp har skapt sitt eget marked. Det vil nok Rygge også gjøre.

Det var mine skattepenger som betalte for gardermoen.

Gardermoen går med overskudd, og desto størr overskudd, desto flere SCAT1 antenner blir installert, flere flyplasser får "overrun" protection, flere flyplasser får ICAO belysning, flere mannskap blir tilgjengelig for brøyting og havari, og flere flyplasser får fortsette livets gang på grunnlag som ikke burde tilsi det.

Dette bør være en politisk debatt. Landet er større en Østlandet, og Gardermoen er en del av en helhetlig plan for subsidering og drift av de flyplassene og AVINOR tjenestene som strengt tatt ikke har grunnlag for kommersiell drift i ett land med 5mill mennesker.

De som uttaler at "det blir ikke noe lekkasje fra Gardermoen" eller at "kapasiteten er alledere sprengt og dette har således ingen effekt" bruker sine ord som en dårlig maske for sine egentlige politiske meninger.....

... som jeg forsåvidt er enig i. Kutt ALL offentlig subsidiering av offentlig transport. Konsekvensene for hele disktrikts-samfunn, gass og olje ressursene, og rikets sikkerhet er store, men drita fulle normenn kan ihvertfall kjøpe taxifree og fly direkte til Split uten å måtte kjøre 1:55 først i en forbanna flybuss for å reise fra Gardermoen.

Feil, Gardermoen i seg selv er selvfinansiert ved lån gjennom Oslo Lufthavn AS som skal betales tilbake. Ingen skattepenger ble brukt til å bygge Gardermoen.

Det gikk ikke med en eneste skattekrone til byggingen av OSL. OSL ble dannet som et offneltig AS, der gjelden føres i egne bøker.

Romeriksporten derimot, ble bygget over statsbudsjettet, og gjelden ble slettet etter noen få år. Sunk cost det ene året, fordi statsbudsjettet er å anse som kontantprinsipp.

SVs omkamp om Rygge er forgjeves

Omkampen om åpningstiden for Moss Lufthavn Rygge går nå inn i den avsluttende fase.
Tekst: Gunnar Steen Iversen
gunnar.steen.iversen@f-b.no

Sosialistisk Venstreparti kommer ikke til å få sin vilje gjennom, nemlig å hindre utvidede åpningstider på Rygge.

– Slik saken står i øyeblikket, vil ikke SV få gjennom sine synspunkter i Regjeringen, sier stortingsrepresentant Svein Roald Hansen i Arbeiderpartiet til avisen.
– Jeg må ærlig talt tilstå at det for tiden er veldig krevende å forsøke et samarbeid med SV om næringspolitikk, sier stortingsrepresentanten.
Det er særlig det siste utspillet fra Østfolds egen stortingsrepresentant, May Hansen fra SV som har fått Svein Roald Hansen til å reagere.

En dekk- operasjon Høyres Martin Engeset mener det blir helt uvirkelig at samferdsels- ministeren skal åpne Moss lufthavn samtidig som hun sier nei til utvidede åpningstider. Arkivfoto: Erik Hagen

Like vilkår

I så vel Senterpartiet som i Arbeiderpartiet er det enighet om like konkurransevilkår for flyplassene på Østlandet.
Det har vært og er SV som hele tiden forsøker å hindre en utvikling på Rygge.
Slik saken står i øyeblikket, kan både Arbeiderpartiet og Senterpartiet være trygge på at de har opposisjonens samferdselspolitikere med seg i ønsket om utvidede åpningstider på Rygge.
Stortingsrepresentant Martin Engeset(H) sier til avisen at det vil fortone seg som en merkverdighet dersom samferdselsminister Liv Signe Navarsete skal klippe snoren under åpningen av Moss Lufthavn Rygge, samtidig som hun blir tvunget til å si nei til like konkurransevilkår.

Beslutningen tatt

– Jeg oppfattet det slik at Navarsete hadde tatt sin beslutning og at hun ville meddele pressen dette, men så dukket SV opp med sine krav om gjennomgang av saken i Miljøverndepartementet.
– Hva vil du foreta deg dersom Navarsete ikke kommer på banen?
– Da vil jeg reise spørsmål i spørretimen. Fra mitt ståsted er det også ille at man avlyser en pressekonferanse hvor begrunnelsen er møtekollisjon. Det er en dekkoperasjon jeg aldri har sett tidligere, sier Engeset.
Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Signe Øye gir også utrykk for at de gjentatte utspill fra SV ikke akkurat gavner samarbeidsklimaet.
– La meg samtidig si at vi nå får forsøke å bli ferdig med nye innspill, enten de kommer fra flyplasseierne eller fra SV, sier Øye.

Forsurende

Det man kan konstatere er at i det rødgrønne regjeringssamarbeidet har Rygge-saken utviklet seg til å bli en forsurende sak.
Sosialistisk Venstreparti greier ikke å avfinne seg med at slaget om Moss Lufthavn Rygge var tapt da konsesjonen ble gitt.
Både lokalt i Østfold, i fylkeskommunen, i næringslivet og blant stortingspolitikere først og fremst på Østfoldbenken, ristes det på hodet av SVs krav.
Om omkamp.

Publisert: 22.01.2008 07:00

-

http://www.f-b.no/article/20080122/NYHET/4008554/1002/AKTUELT

Feil, Gardermoen i seg selv er selvfinansiert ved lån gjennom Oslo Lufthavn AS som skal betales tilbake. Ingen skattepenger ble brukt til å bygge Gardermoen.

Det gikk ikke med en eneste skattekrone til byggingen av OSL. OSL ble dannet som et offneltig AS, der gjelden føres i egne bøker.

Jeg står korrigert. Mine skattepenger gikk ikke til byggingen av OSL.

De utgjorde istedet en betydelig del av Luftfartsverkets opparbeidet egenkapital som en del av startkapitalen for OSL, samt finansierte de lånene som gjorde byggingen og infrastrukturen mulig, og hvorav (som Jetblue skriver) en del ble ettergitt. Kanskje det var mine skattepenger som bygget OSL likevel.....?

OSL er et heleid datterselskap av AVINOR, og er den største lufthavnen til AVINOR. Under AVINOR er driften av ulønnsomme lufthavner, samt andre samfunnspålagte oppgaver, finansieres av overskuddet fra de største lufthavnene (OSL mm).

All den tid Rygge skal få konkurrere fritt med OSL, bør de bli pålagt å bidra prosentvis like mye til finansieringen av Båtsfjord og Berlevåg som OSL. Dersom de ikke må det, og fortsatt krever frie tøyler.... så bør også OSL fritas. Det er ikke fri konkurranse så lenge den ene har hånden bundet bak ryggen.

Last edited:
Back