Forslag til endrede anbudsruter/FOT

Someone

Moderator
Medlem
Oslo Economics har sammen med Norkonsult og Nord Universitet laget et utredning på bestilling av Samferdselsdepartementet om hvordan man potensielt kan se for seg en endring i hvordan man i fremtiden skal organisere FOT-rutene her i landet

https://www.regjeringen.no/contenta...XVkyJy3bbrBSqhEaoDEo2ho8TKuMMhsQzOqAWtnWVOR-Q

Nåværende kontrakter utløper i 2024, og på oppdrag for Samferdselsdepartementet har Oslo
Economics, i samarbeid med Norconsult og Nord universitet, gjennomført en utredning av relevante
forhold for fastsettelsen av nye forpliktelser til offentlig tjenesteytelse og gjennomføringen av
anskaffelsene.
Kjernen i oppdraget er å utarbeide et forslag til FOT-krav med utgangspunkt i transportstandard-
kriterier. I tillegg vurderes om, og eventuelt hvordan, det er formålstjenlig å ta inn klima- og
miljøhensyn i FOT-krav, hvordan statens utgifter kan begrenses sett hen til målene med
konkurransen, samt muligheter til og konsekvenser av å redusere billettprisene
 
Kjek raskt gjennom, og det virker ikke som om de ikke foreslår de store konkrete endringene. Såvidt jeg kunne finne var det:
1. KKN-TOS inn i FOT
2. Endre på makspris på enkelte avganger på ruter med press
3. Endre på innmatingen til rutene i Finnmark med å kutte de lange melkerutene
4. Gruppere hele Finnmark i en pakke (Nord-Norge pakke 1-3 i dag)

Ellers var det mye "muligens kanskje vurdere", blant annet nattparkering i Røros, kostnader ved redusert billettpris (opp mot 100 mill for en 10% reduksjon i billettpris) og se på mulighetene for å kutte utslipp gjennom blant annet nullutslippsfly.
 
Last edited:
KKN-TOS inn i FOT kan jo indirekte føre til lavere kapasitet på OSL-KKN. DY flyr nå etter korona OSL-TOS-KKN på ukedagene. Og er det ikke slik at andre selskaper ikke har lov til å konkurrere på FOT-ruter? I såfall vil nok DY komme til å måtte kutte frekvens på KKN i ytterste konsekvens.

Men nå har ikke jeg bladd igjennom rapporten.
 
Ser ut som mange av forslagene har blitt tatt til følge når regjeringen i dag la frem forslag til anbudet som snart skal ut som starter våren 2024

https://www.regjeringen.no/no/aktue...-styrke-rutetilbodet-pa-fot-rutene/id2966574/

Regjeringa vil redusere billettprisane og styrke rutetilbodet på FOT-rutene

Oppsummering:
  • Halvert maxpris
  • Økt kapasitetkrav på enkelte ruter
  • TOS-KKN blir FOT rute
  • OSL-SRP forblir FOT rute
  • Bedre tilgjengelige på ruter fra Helgeland og nordover
  • Styrket korrespondansekrav, men færre forbindelsekrav i Finnmark
  • Krav til nattparkering på RRS

Litt flåsete sagt, men resulatetet blir nok et bedre tilbud og flere skattekroner til Widerøe :p
 
Ganske uforståelig at vi har en flyrute til Røros. Burde heller brukt pengene på å styrke togtilbudet, men slikt driver man jo ikke med utenfor Oslo :angry:
 
Ganske uforståelig at vi har en flyrute til Røros. Burde heller brukt pengene på å styrke togtilbudet, men slikt driver man jo ikke med utenfor Oslo :angry:

Man kan argumentere at det vil koste veldig mange milliarder kroner å få oppgradrert banen opp det til akseptabel standard, og man kan kjøpe ganske mange flyseter for de pengene. :stir
 
Vil dette hjelpe på overskriftene vi har sett i avisene i det siste?

Familie på 8 måtte betale 75.606 kroner for en vei til Røros fra Sørkjosen? Billigere å reise til Argentina!!!!

Svaret er Nei!

Ser man f.eks på en reise 1-vei på søndag SOJ-RRS via TOS og OSL, så er følgende priser ledige:

attachment.php


Hvis vi tar Full flex, som er de prisene som reduseres med 50%, så vil dette utgjøre:

SOJ - TOS: Går fra kroner 931 til 465
TOS - OSL: Kommersiell rute, operatøren kan ta hva de ønsker.
OSL - RRS: Går fra 2306 til 1153.

Så med dagens kostnadsbilde så er full flex billetten priset som følger:

SOJ - TOS: 931
TOS - OSL: Kommersiell rute, priset 6701-931-2306 = 3464.
OSL - RRS: 2306
Totalt kr 6701.

Så med de nye prisene foreslått av regjeringen, så blir kostnaden 1 vei følgende:

SOJ - TOS: 465
TOS - OSL: 3464
OSL - RRS: 1153.

Totalt altså kroner 5082. Ikke en reduksjon på 50%, men ganske nøyaktig 24,1 %.

Håper ikke folk får for store forhåpninger.....
 

Attachments

  • soj1.png
    soj1.png
    8.1 KB · Views: 1,406
Takk for en fin oppsummering, Fluxie.
Greit å ha i bakhodet når pressen finner ut at «Det blir ikke halv pris på flyturer likevel!»

Og bare for å ha argumentasjonen på plass tok jeg et raskt søk på Finn for fire voksne og fire barn t/r Sørkjosen - Buenos Aires en languke rundt 17. mai. Det billigste alternativet var 283.948 kr.
 
Det spørs om TOS-KKN kanskje er litt for tynn for et anbud med 737/320, men i motsetning til endel andre ruter hvor det er få brukbare alternativer enn å finne en operatør med Dash-8-100/200, så er det jo flere flytyper som kan funke her
 
Last edited:
De er ute å klager i Hammerfest som jo ikke får glede av reduserte max-priser, siden rutene hit jo er kommersielle og ikke en av FOT-regimet
 
Bruker Widerøe Dash-8-400 på noen ruter til Finnmark, f.eks TOS-ALF/KKN/LKL? Bruker WF -400 på noen FOT-ruter?
 
TOS-LKL flys uansett at DAT med ATR ;)

TOS-KKN er vel kanskje en god kandidat for Q400 når den blir FOT?

Nå varierer rutemønsteret til Widerøe stadig, men jeg tviler på at vi blir å se DH8D på TOS-KKN. Det av to grunner:
1) Det er få frekvenser som går TOS-KKN-TOS, de går ofte TOS-KKN og så videre på kortbanenettet (f.eks. KKN-VRD-BJF-VDS-TOS). Og motsatt i forkant av avgangene KKN-TOS. Rutene TOS-KKN // KKN-VRD-BJF-VDS-TOS gjorde eksempelvis maskinen satt opp på formiddagsavgenen til Widerøe fra Tromsø, før Norwegian "konkurrerte vekk" denne.
2) Det er generelt lite DH8D i Tromsø (sammenlignet med andelen de utgjør av Widerøes flåte). Fra Tromsø benyttes denne nesten kun til de lengre rutene sørover til TRD og innimellom som substitutt for E290 til BGO. Altså er det lite (overskudds)materiell tilgjengelig, som jeg tror kompliserer det å faktisk skulle benytte flytypen på ruten.

Tror nok vi fortsatt får se en god miks av DH8A/B/C på TOS-KKN, hvor DH8C tidvis settes opp på de avgangene som kun går T/R TOS-KKN.
 
Nå varierer rutemønsteret til Widerøe stadig, men jeg tviler på at vi blir å se DH8D på TOS-KKN. Det av to grunner:
1) Det er få frekvenser som går TOS-KKN-TOS, de går ofte TOS-KKN og så videre på kortbanenettet (f.eks. KKN-VRD-BJF-VDS-TOS). Og motsatt i forkant av avgangene KKN-TOS. Rutene TOS-KKN // KKN-VRD-BJF-VDS-TOS gjorde eksempelvis maskinen satt opp på formiddagsavgenen til Widerøe fra Tromsø, før Norwegian "konkurrerte vekk" denne.
2) Det er generelt lite DH8D i Tromsø (sammenlignet med andelen de utgjør av Widerøes flåte). Fra Tromsø benyttes denne nesten kun til de lengre rutene sørover til TRD og innimellom som substitutt for E290 til BGO. Altså er det lite (overskudds)materiell tilgjengelig, som jeg tror kompliserer det å faktisk skulle benytte flytypen på ruten.

Tror nok vi fortsatt får se en god miks av DH8A/B/C på TOS-KKN, hvor DH8C tidvis settes opp på de avgangene som kun går T/R TOS-KKN.


Med bakgrunn i dagens situasjon er jeg enig, men nå vet vi jo faktisk ikke hva anbudskravene blir i det nye anbudet. Annet enn at TOS-KKN kommer som en egen rute. Så vil det jo komme an på hva som blir kravet til frekvens og volum

Og etterhvert som Widerøe faser inn flere Q400, og det muligens brukes mer E2 kapasitet BGO-Utlandet er det jo heller ikke utenkelig man fra 2024 vil se mer Q400 i TOS enn i dag?
 
Back
Top