FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Sikter du til beslutningen som ble tatt dagen før anbudsfristens utløp om å legge til Finnmark? Det ble jo vist i tv-innslaget.

I så fall ser jeg ikke helt sensasjonen (men noen synes å ha interesse av å tolke alt i verste mening - uvisst av hvilken grunn).

Jeg skal ikke gå i detalj , men det var oppsiktsvekkende at styrets formann, i en svært viktig sak for selskapet, gikk i mot hele styret og Adm. Dir.
Dette svekker selvsagt gjennomføringskraften til styret og Adm. Dir og således skaper usikkerhet i og rundt selskapet.

I styret sitter, så langt jeg kan se, 6 personer i tillegg til Ola Giæver. Selv med dobbeltstemme klarer altså ikke Giæver å vinne avstemmingen alene.

Til jaas: Hva var så nedsiden av å legge inn anbudet på både Troms og Finnmark?
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

I så fall ser jeg ikke helt sensasjonen (men noen synes å ha interesse av å tolke alt i verste mening - uvisst av hvilken grunn).
I styret sitter, så langt jeg kan se, 6 personer i tillegg til Ola Giæver. Selv med dobbeltstemme klarer altså ikke Giæver å vinne avstemmingen alene.

Jeg så akkurat igjennom de to Nrk-episodene. Alle stemte mot forslaget, men siden Giæver var generalforsamlingen alene kunne han presse det igjennom sies det.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Jeg så akkurat igjennom de to Nrk-episodene. Alle stemte mot forslaget, men siden Giæver var generalforsamlingen alene kunne han presse det igjennom sies det.

OK, jeg forstår. Har så tregt nett her jeg er i US at jeg ikke har fått sett episodene.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva nedsiden av dette er. Alternativet var vel å ikke få anbudet på bare Troms/Vesterålen/Lofoten heller enn å ikke få anbudet på også Finnmark.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

OK, jeg forstår. Har så tregt nett her jeg er i US at jeg ikke har fått sett episodene.



Jeg skjønner fortsatt ikke hva nedsiden av dette er. Alternativet var vel å ikke få anbudet på bare Troms/Vesterålen/Lofoten heller enn å ikke få anbudet på også Finnmark.



Man leverer vel anbud i håp om å få noe, og da er det mye man skal rekke å sette i stand før man er klare til å fly. Det kan jo hende at noen i styret så det som mer fordelaktig å starte i litt mindre skala istedet for å gape over for mye og potensielt ryke skikkelig på snørra.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Man leverer vel anbud i håp om å få noe, og da er det mye man skal rekke å sette i stand før man er klare til å fly. Det kan jo hende at noen i styret så det som mer fordelaktig å starte i litt mindre skala istedet for å gape over for mye og potensielt ryke skikkelig på snørra.

Ja, det kan jeg forsåvidt tenke meg har vært et argument (som ikke høres helt på trynet ut heller), men dette kom opp i diskusjonen her først i en setting hvor det hørtes ut som at dette hadde noe med AOC'en å gjøre, jfr følgende uttalelse fra jaas: "Det var uansvarlig av Giæver å gamble på å få på plass nødvendige søker kriterier før tildeling og uten å kjenne tidspunktet for tildeling." + etterfølgende kommentarer. Jeg ser ikke at disse sakene henger sammen i det hele tatt, men ser ditt poeng om omfang på oppstarten.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Ja, det kan jeg forsåvidt tenke meg har vært et argument (som ikke høres helt på trynet ut heller), men dette kom opp i diskusjonen her først i en setting hvor det hørtes ut som at dette hadde noe med AOC'en å gjøre, jfr følgende uttalelse fra jaas: "Det var uansvarlig av Giæver å gamble på å få på plass nødvendige søker kriterier før tildeling og uten å kjenne tidspunktet for tildeling." + etterfølgende kommentarer. Jeg ser ikke at disse sakene henger sammen i det hele tatt, men ser ditt poeng om omfang på oppstarten.



Nei, om man legger inn anbud på ett eller fem ruteområder har jo såklart ikke noe å si for tildelelse av AOC (hvis jeg tolker riktig hva du prøver å si her).

Det å bare "slenge på" et ekstra ruteområde dagen før siste frist og kjøre dette gjennom i beste enkeltdans på en generalforsamling hvor han var eneste deltaker(?), eller noe, under argumentet "Det e bare sånn æ e", kan jo virke litt pussig.

Angående saken om å ikke ha klar alle nøkkelpersonene i selskapet, så er dette noe som helt og holdent må stå for deres egen regning. SD har kommunisert ut at de tar sikte på tildeling senest 6 mnd. før oppstart. Da får du nesten sørge for å ha folkene på plass i GOD tid før dette.

Om datoen for tildeling skulle forandre seg litt hit eller dit er irrelevant spør du meg. Bare sørg for å ha organisasjonen i orden før du blir furten over å bli avvist. Her har ikke kravene - og det er veldig opplagte krav - blitt overholdt av FV og da ender det som det gjorde her. Det er hverken en skandale eller noe hokus pokus rundt det. Kun enkel tolking av anbudskrav.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Nei, om man legger inn anbud på ett eller fem ruteområder har jo såklart ikke noe å si for tildelelse av AOC (hvis jeg tolker riktig hva du prøver å si her).

Det å bare "slenge på" et ekstra ruteområde dagen før siste frist og kjøre dette gjennom i beste enkeltdans på en generalforsamling hvor han var eneste deltaker(?), eller noe, under argumentet "Det e bare sånn æ e", kan jo virke litt pussig.

Tja, det kan man saktens mene.

Angående saken om å ikke ha klar alle nøkkelpersonene i selskapet, så er dette noe som helt og holdent må stå for deres egen regning. SD har kommunisert ut at de tar sikte på tildeling senest 6 mnd. før oppstart. Da får du nesten sørge for å ha folkene på plass i GOD tid før dette.

Om datoen for tildeling skulle forandre seg litt hit eller dit er irrelevant spør du meg. Bare sørg for å ha organisasjonen i orden før du blir furten over å bli avvist. Her har ikke kravene - og det er veldig opplagte krav - blitt overholdt av FV og da ender det som det gjorde her. Det er hverken en skandale eller noe hokus pokus rundt det. Kun enkel tolking av anbudskrav.

Det er selvsagt riktig at det er selskapets ansvar å ha ting på plass. På den annen siden så var dette en mulighet for å få inn en ekstra tilbyder i dette anbudet, og man skulle i utgangspunktet tro at SD ville være interesserte i å legge til rette for dette.

Nå aner ikke jeg hvor mye som faktisk gjenstod for å få på plass en lisens, men om det var snakk om to personer som skulle erstattes pga at de sluttet like før lisens skulle tildeles (som påstått at lyngsværingen) så høres det ut til å være litt spesielt av SD å sette ned foten pga manglende lisens. Nå har SD gjort mye underlig i disse anbudsrundene tidligere, men jeg håper og tror at de (altså SD) ikke har rotet det til for seg selv nok en gang.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Tja, det kan man saktens mene.



Det er selvsagt riktig at det er selskapets ansvar å ha ting på plass. På den annen siden så var dette en mulighet for å få inn en ekstra tilbyder i dette anbudet, og man skulle i utgangspunktet tro at SD ville være interesserte i å legge til rette for dette.

Nå aner ikke jeg hvor mye som faktisk gjenstod for å få på plass en lisens, men om det var snakk om to personer som skulle erstattes pga at de sluttet like før lisens skulle tildeles (som påstått at lyngsværingen) så høres det ut til å være litt spesielt av SD å sette ned foten pga manglende lisens. Nå har SD gjort mye underlig i disse anbudsrundene tidligere, men jeg håper og tror at de (altså SD) ikke har rotet det til for seg selv nok en gang.

Ikke uening forsåvidt, men om man skal begynne å tøye grenser og regler hver gang det føles rett blir det vanskelig å holde tunga rett i munnen etterhvert. Regler er regler og er satt av en grunn. På Helgeland ble det i høst utlyst et anbud for bygging av ny vei. Hæhre entreprenør ble avvist fordi di hadde levert til feil adresse... Etter deres eget utsagn var de ca 300 mill. billigere enn konkurrentene. Endte etter hvert opp i rettsystemet, og de tapte. Kjipt og helt uforståelig for de fleste at en liten fille ting som at anbudet ble levert til statens vegvesen i Mosjøen og ikke i Oslo, som foreskrevet, skulle resultere i at vegen ble 300 mill dyrere...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Nå aner ikke jeg hvor mye som faktisk gjenstod for å få på plass en lisens, men om det var snakk om to personer som skulle erstattes pga at de sluttet like før lisens skulle tildeles (som påstått at lyngsværingen) så høres det ut til å være litt spesielt av SD å sette ned foten pga manglende lisens.

Å få på plass kvalifisert personell til å få godkjent et AOC er litt mer komplisert ennå sende post til Brønnøysundsregistrene. Hvis nøkkelpersonalet ikke har riktig kompetanse er AOC'et ugyldig. Og dette er helt sort/hvitt. Ingen rom for forolkning i i slike saker.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Å få på plass kvalifisert personell til å få godkjent et AOC er litt mer komplisert ennå sende post til Brønnøysundsregistrene. Hvis nøkkelpersonalet ikke har riktig kompetanse er AOC'et ugyldig. Og dette er helt sort/hvitt. Ingen rom for forolkning i i slike saker.

Det er neppe noen som eruenige i dette. Jeg snakket om tiden tilgjengelig.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Det er neppe noen som eruenige i dette. Jeg snakket om tiden tilgjengelig.

De fikk to uker ekstra. Og ikke glem hva som skjedde sist når anbudet ble tildelt så sent at WF fikk store problemer med å sy om ruteprogrammet. Det ble veldig mye schedule changes med alt det ekstraarbeidet og ulemper for kunde og operatør som følger med. For ikke å snakke om for de som allerede hadde billetter hos DAT.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

De fikk to uker ekstra. Og ikke glem hva som skjedde sist når anbudet ble tildelt så sent at WF fikk store problemer med å sy om ruteprogrammet. Det ble veldig mye schedule changes med alt det ekstraarbeidet og ulemper for kunde og operatør som følger med. For ikke å snakke om for de som allerede hadde billetter hos DAT.

De fikk to uker fordi det var uklarheter i anbudet. Helt legitimt og etter boken.

Forrige gang du snakker om fikk DAT vel anbudet ca 3 måneder før oppstart, som deretter ble trukket inn. At WF da fikk problemer er jo ikke helt sammenliknbart med dagens situasjon. De har nå fått 6 måneder. Hadde de fått 5 måneder så hadde det neppe vært kritisk, og i anbudsutlysningen står det at anbudsgiverne må vedstå seg tilbudet i 120 dager fra fristen.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Hadde de fått 5 måneder så hadde det neppe vært kritisk, og i anbudsutlysningen står det at anbudsgiverne må vedstå seg tilbudet i 120 dager fra fristen.

Nå kverulerer du bare. En frist er en frist. At en anbudssøker ikke klarer å få sin driftslisens i orden innen fristen er ingen grunn for utsettelse.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Nå kverulerer du bare. En frist er en frist. At en anbudssøker ikke klarer å få sin driftslisens i orden innen fristen er ingen grunn for utsettelse.

Nei, det er ikke kverulering. Jeg mener faktisk at jeg har et valid poeng.

Så: Hvilken frist? Søknadsfristen? Fristen var ved tildeling, som ikke er spesifisert i utlysningen (som er det formelle dokumentet man forholder seg til).
 
Back
Top