• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Forslag om ny flyplass til erstatning for Røssvoll

Re: Forslag om ny flyplass til erstatning for Røssvoll

Jepp, inn/utflygningen bli ganske lik, men lavere og jet bråker mer enn dash :)
 
Re: Forslag om ny flyplass til erstatning for Røssvoll

Lurer på om de har tenkt noe på tjenesteform(kontrollert/ukontrollert)? ser fort for meg at LT kan kreve kontrollert dersom det viser seg at det blir en reell trafikkøkning og SAS + Norwegian begynner ruter derfra.
 
Re: Forslag om ny flyplass til erstatning for Røssvoll

Får nå håpe man får gjort noe med ormebolet i Hammerfest og/eller Molde først! :cry:
 
Re: Forslag om ny flyplass til erstatning for Røssvoll

Hammerfest er visst rimelig travelt til tider ja, men enklere for LT å kreve kontrollert på ny flyplass enn å endre tjenesteform på en eksisterende vil jeg tro? Ellers vil de neppe slå trafikken til Brønnøy selv om de bygger ut (tror jeg).
 
Re: Forslag om ny flyplass til erstatning for Røssvoll

De tanker jeg har gjort meg rundt en ny (evt. felles) flyplass for Helgeland (SSJ, MJF & MQN) er som følger!

1 - Vi ønsker direktefly til Oslo
2 - Det er ønskelig med mulighet for charter
3 - Vi må ikke rasere flytilbudet til TRD og BOO

Sammenligner vi vår lille region med f.eks Ålesund/Molde/Kristiansund er det lett å se at det ikke blir noen stor konkurranse om å få fly oss fra Helgeland til Oslo. SAS & Norwegian er ikke interessert i å tape penger på å fly halvtomme maskiner til/fra Oslo med oss. Så tanken som har streifet meg er at Widerøe fortsetter å fly, men vil bruke Q400 maskiner, i alle fall til Oslo.

Samtidig må vi ikke havne i uføret der vi kun får fly til/fra Oslo slik som Bardufoss. Vil anslå at ca halvparten av passasjerene som reiser sørover til Trondheim skal til Oslo. 25-30% skal til Trondheim, mens resterende skal til andre flyplasser. Vil ikke tro noen er interessert i å fly via Oslo til Trondheim!

Økonomi?
Denne flyplassen er et privat initiativ hvor Avinor foreløpig ikke er inne i bildet.
Hva vil det koste å drive flyplassen? Blir det anbudsruter som på kortbane eller forsvinner de med en slik "stamruteflyplass"?
Med en slik banelengde som det legges opp til må vel beredskapsnivået økes betraktelig i forhold til dagens kortbanestruktur?
SSJ har jo f.eks en asfaltert banelengde som er "mye" lengre enn det som faktisk er oppgitt som banelangde. KUN for å spare penger og slippe å øke beredskapen på lufthavnen. Hvordan slår slike ting ut?

Men man bør absolutt klare å bestemme seg lokalt om dette skal være en erstatter for dagens Røssvoll eller om tanken er at dette skal være vår nye flyplass på Helgeland! Her har politikere og næringsliv en jobb å gjøre!
Om bare veinettet her i Midt-Norge rustes opp til en viss standard slik at man kan kjøre bil til flyplassen på 40 minutter (året rundt) så kan dette sikkert bli bra.


E!
 
Back
Top