Re: Forslag om ny flyplass til erstatning for Røssvoll
De tanker jeg har gjort meg rundt en ny (evt. felles) flyplass for Helgeland (SSJ, MJF & MQN) er som følger!
1 - Vi ønsker direktefly til Oslo
2 - Det er ønskelig med mulighet for charter
3 - Vi må ikke rasere flytilbudet til TRD og BOO
Sammenligner vi vår lille region med f.eks Ålesund/Molde/Kristiansund er det lett å se at det ikke blir noen stor konkurranse om å få fly oss fra Helgeland til Oslo. SAS & Norwegian er ikke interessert i å tape penger på å fly halvtomme maskiner til/fra Oslo med oss. Så tanken som har streifet meg er at Widerøe fortsetter å fly, men vil bruke Q400 maskiner, i alle fall til Oslo.
Samtidig må vi ikke havne i uføret der vi kun får fly til/fra Oslo slik som Bardufoss. Vil anslå at ca halvparten av passasjerene som reiser sørover til Trondheim skal til Oslo. 25-30% skal til Trondheim, mens resterende skal til andre flyplasser. Vil ikke tro noen er interessert i å fly via Oslo til Trondheim!
Økonomi?
Denne flyplassen er et privat initiativ hvor Avinor foreløpig ikke er inne i bildet.
Hva vil det koste å drive flyplassen? Blir det anbudsruter som på kortbane eller forsvinner de med en slik "stamruteflyplass"?
Med en slik banelengde som det legges opp til må vel beredskapsnivået økes betraktelig i forhold til dagens kortbanestruktur?
SSJ har jo f.eks en asfaltert banelengde som er "mye" lengre enn det som faktisk er oppgitt som banelangde. KUN for å spare penger og slippe å øke beredskapen på lufthavnen. Hvordan slår slike ting ut?
Men man bør absolutt klare å bestemme seg lokalt om dette skal være en erstatter for dagens Røssvoll eller om tanken er at dette skal være vår nye flyplass på Helgeland! Her har politikere og næringsliv en jobb å gjøre!
Om bare veinettet her i Midt-Norge rustes opp til en viss standard slik at man kan kjøre bil til flyplassen på 40 minutter (året rundt) så kan dette sikkert bli bra.
E!