Forslag om ny flyplass til erstatning for Røssvoll

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Forslag om ny flyplass til erstatning for Røssvoll

Røssvoll flyplass utenfor Mo i Rana skal ifølge artikkelen nedenfor være "en av de verste flyplassene på kortbanenettet." Det er derfor satt i gang et arbeide for å bygge en ny flyplass. Dette arbeidet ledes av et lokal selskap kalt Polarsirkelen Lufthavnutvikling, som foretrekker at flyplassen blir lagt sør-øst for Røssvoll. Meterologisk Institutt anbefaler nå at flyplassen skal legges på et annet område som kalles Hogsthaugen.

NRK Nordland: Flyplassen må legges på Hogsthaugen

Noe sier meg at siste ord langt fra er sagt i denne saken...

Re: Forslag om ny flyplass til erstatning for Røssvoll

Jeg har null tro på at de klarer å ferdigstille en helt ny flyplass for åpning i 2010 uansett plassering. Det er for mye som skal være på plass.

Vet ikke hva nrk.no har forsøkt å vise med kartet sitt, men Hogsthaugen ligger ved Mosjøen og ikke Mo i Rana. Så ganske misvisende kart de har slengt opp. http://www.gulesider.no/kart/map.c?...03994613&zoom=3&tool=zoom&scrollX=0&scrollY=0 Det er denne plasseringen som har blitt diskutert i mange år allerede.

Hmm, om du velger flyfoto på den linken så ser du at området er lite egnet for flyplass!
Har ikke vært oppe på det fjellplatået da, men hvem vet? Kanskje det er der de mener det er gunstigst!

Men om det der skulle være en ny erstatter for MQN, hvorfor ligger den da mindre enn 10 minutters kjøring med bil fra MJF?
Kan vi ikke bare bruke MJF som tross alt har noe bedre regularitet enn MQN? :rolleyes:

E!

MQN = Røssvold?

Slik jeg har forstått det skal den nye flyplassen være ca der localizerantenna står idag??

syns nå en helgeland flyplass på Drevja hadde vært best jeg da..

MQN = Røssvold?

Slik jeg har forstått det skal den nye flyplassen være ca der localizerantenna står idag??

syns nå en helgeland flyplass på Drevja hadde vært best jeg da..

En ny flyplass for hele Helgeland hadde nok vært å foretrekke, og det jobbes faktisk seriøst med dette også. Ikke i Drevja som Johnny Eagle foreslår, men litt lenger nord mellom Drevvatn og Elsfjord, som når nye tuneller og veier er ferdig ikke vil gi mer enn 30-45 min kjøretur fra Mosjøen, Mo i Rana og Sandnessjøen.
Mer i denne tråden om dette:

Tror absolutt at Helgeland kan nyte godt av en ny flyplass, så lenge man tenker litt operativt og legger den der man kan få betydelig lavere minima på innflygingen. Både MQN og MJF har ganske høye minima og "noe" spesielle innflyginger som det er i dag. Noe som fører til endel overflyginger.

Jeg har også hørt at et alternativ er å flytte Røssvoll til haugen der localizer-antenna ligger i dag. Men dette området ser ikke spesielt flatt ut og trenger nok mye utbedring. Blir vel fort dyyyyrt.

Prosjektet med ny flyplass i Mo i Rana har kommet veldig langt. Kommunen har stilt garanti på 100 millioner og det trengs 300 millioner (hvis jeg ikke husker helt feil) for igangsetting. Næringslivet er også med på laget, og selv området ikke er flatt, så er det selvfølgelig tatt med i beregninger. Men det er nok fortsatt mye som gjenstår.

Har man ikke snakket om en ny felles flyplass i dette området like lenge som vi snakket om hovedflyplass her nede?

Prosjektet med ny flyplass i Mo i Rana har kommet veldig langt. Kommunen har stilt garanti på 100 millioner og det trengs 300 millioner (hvis jeg ikke husker helt feil) for igangsetting. Næringslivet er også med på laget, og selv området ikke er flatt, så er det selvfølgelig tatt med i beregninger. Men det er nok fortsatt mye som gjenstår.
Prosjektet er ikke kommet lengre enn at kommunen og næringslivet har stilt visse garantier, men enn så lenge er det ikke kommet så langt at det er gjenstand for en realitetsbehandling i noen instanser, hverken lokalt eller nasjonalt. Det er flere utfordringer bl.a de værmessige, hvor det ikke er startet målinger ennå, samt at nå begynner også naboer og diverse miljøverngrupper på banen har jeg registrert.

I tillegg er dette en regionalpolitisk nøtt, da Rana-miljøet startet ut med å kalle dette en erstatning for Kortbaneflyplassen på Røssvol, mens det samtidig nå jobbes intenst med å få prosjektet inn i Nasjonal Samferdselsplan for å få omdefinert prosjektet som en ny regional flyplass for hele Helgeland.
Dette reagerer selvsagt nabokommunene på, da Rana ligger i en utkant av Helgeland, noe som gjør prosjektet uspiselig for kommunene lenger sør og mer sentralt plasser i regionen.

I tillegg er dette en regionalpolitisk nøtt, da Rana-miljøet startet ut med å kalle dette en erstatning for Kortbaneflyplassen på Røssvol, mens det samtidig nå jobbes intenst med å få prosjektet inn i Nasjonal Samferdselsplan for å få omdefinert prosjektet som en ny regional flyplass for hele Helgeland.
Dette reagerer selvsagt nabokommunene på, da Rana ligger i en utkant av Helgeland, noe som gjør prosjektet uspiselig for kommunene lenger sør og mer sentralt plasser i regionen.

Jeg vil gå så lang som å kalle det litt egoistisk. For meg virker det som om Ranaværingene føler seg litt ovenpå i forhold til resten av Helgeland, var vel de som var mest negativ til en fellesløsning der alle fikk under en time kjøring (Mosjøen, Mo og Sandnessjøen). Rett meg om jeg tar feil.. Litt merkelig når det er de som har dårligst flytilbud pr idag (mye overflygninger).

Jeg vil gå så lang som å kalle det litt egoistisk. For meg virker det som om Ranaværingene føler seg litt ovenpå i forhold til resten av Helgeland, var vel de som var mest negativ til en fellesløsning der alle fikk under en time kjøring (Mosjøen, Mo og Sandnessjøen). Rett meg om jeg tar feil.. Litt merkelig når det er de som har dårligst flytilbud pr idag (mye overflygninger).

Kjøreturen fra Mosjøen til Mo er på ca. 50min, mens kjøreturen fra Sandnessjøen er på ca. 1t og 45min (tre forskjellige veier man kan kjøre).

Jeg må bare få si at, politikerne på Mo nesten er korupte overfor Mosjøen og Sandnessjøen..
Er vel ikke rett å kalle en flyplass for "småflyplass" når de planlegger å ha en rullebane på 2000 meter?:p

Ønsker man seg ikke 737 til Oslo fra den nye flyplassen? Bye bye WF!!!

det hadde vært ideelt med Q400 til Osloruta på Polarsirkelen lufthavn.. Dessuten vil WIF fortsette å fly BO-den nye -VA og til Brønnøy. Men litt mindre blir det.

bare 50 minutter mellom de plassene ja, da er det ikke så illle som jeg trodde. Værst for Sandnessjøen da.

Nåja... Klarer du Mosjøen til Mo i Rana på 50 minutter må du regne med å bidra til statskassen når onkel politi er ute på veien.

Gule sider er mer realistisk og sier 1 time og 18 minutter.

Sandnessjøen - Mo i Rana går på 1 time og 44 minutter!

E!

Ønsker man seg ikke 737 til Oslo fra den nye flyplassen? Bye bye WF!!!

Ja, du vet å ha uttalelser uten videre argrumentasjon....litt kjedelig og meningsløst i lengen spør du meg. Hvorfor mener du det blir "bye bye WF" egentlig?

For 11 år isden var jeg på et møte i Mosjøen hvor det ble presentert planer for en ny felles flyplass hvor målet var å få flest mulig direkte ruter med 737 og DC-9 - to typer som ikke akkurat det er flusst av i dag på noen plassene en ny flyplass skal erstatte...Ønsket fra de som presenterte den nye flyplassen var i allefall å bytte ut WF med SAS og Braathens SAFE - den gang. Hva de ønsker nå er et annet spørsmål...og om SAS eller Norwegian kommer til en ny flyplass vet man heller ikke...

For de som vil sette seg mer inn i saken, her er en link til Polarsirkelen Lufthavnutvikling. De nevner at flyplassen skal ligge på et sted som heter Steinbekkhaugen.

Polarsirkelen Lufthavnutvikling

PS. Har dere forresten lagt merke til at E6 gjennom Polarsirkelbyen har forferdelig mange Polarsirkler? Tror jeg talte 9 rundkjøringer på et veldig kort stykke vei.... :lol:

Polarsirkelen Lufthavnutvikling kjører rundt med firmabil med reklame for at DY skal fly mqn osl i 2010.... Hehehe, snakker om optimisme

Det er vel der localizerantenna står idag, innflygningsretningen blir ca den samme, men slipper sirklingen :)

Dagens missed approach som går rett fram krever bedre climb enn standar. Dersom minimumshøydene senkes vil den kreve enda bedre climb- men dette har de vel tenkt på?

fsscr279.jpg

Dersom minimumshøydene senkes vil den kreve enda bedre climb- men dette har de vel tenkt på?

Ja, de har jo med seg en pensjonert SAS-kaptein i ekspertgruppen som sier det ser bra ut. Og da er det vel det? :rolleyes:

Men man får vel tro at de har gjort tilstrekkelig med undersøkelser rundt de fleste forhold :) Ellers tør jeg vedde ganske mye på at det ikke er lenge før de første protester melder seg hva gjelder flystøy. Alle fly kommer jo inn over byen. Alle vil ha flyplass, men ingen vel vel ha støy? :)

Back