Forskjell på turbulens o.l?

Kikine

Newcomer
Forskjell på turbulens o.l?

Hei,
For noen år siden hørte jeg en si at det ofte var mer turbulens hos lavprisselskapene, enn de "tradisjonelle" flyselskapene (jeg tror vedkommende som sa det hadde vært på et kurs for de med flyskrekk og hørt det der).

Sammenlignet med mange her flyr jeg sikkert ikke så mye, men ift den vanlige mannen i gaten er jeg oppi luften en del, 2-4 turer per måned.
Jeg flyr mest med SAS. Igår og idag fløy jeg derimot Norwegian. Det jeg da la merke til var at det var hardere lyder, innimellom føltes det ut som om flyet "bremset" i luften, og jeg ble nesten litt uvel til tider. Dette skjedde på alle 3 turene. Da jeg satt meg på SAS flyet igjen idag, prøvde jeg å legge merke til de samme tingene, men her var ting slik jeg er vandt med.

Jeg har absolutt ingenting imot hverken Norwegian eller Ryanair, men velger som oftes SAS rett og slett pga poeng og de små ekstra tingene jeg får ved å være trofast kunde.
Jeg er allikevel nysgjerrig på om det faktisk er en forskjell? Teorier vi har kommer frem til er at lavprisselskapene kanskje har mindre "polstring" på flyene, slik at vekten blir mindre? Evt at pilotene her blir lært opp til å fly mer økonomisk?

Det ble mye pjatt her, men er det noe i dette, eller er det bare jeg som innbiller meg ting? :rolleyes:

Re: Turbulens o.l

Flyene er de samme. Du vil noen ganger oppleve mer bevegelse bak i en lang kabin (DC-8-63 var legendarisk), men flyene oppfører seg på akkurat samme måte uansett operatør.

Det virker jo ikke som det er mere turbulens du har opplevd med DY kontra SK, men et annet flightmønster. Begge selskapene har teorier om hva som koster minst, men kansje er disse avvikende og det ene sparer fuel her og det andre maintenance der. I tillegg har jeg forstått det sånn at temperatur, vind og vær påvirker disse faktorene.

Re: Forskjell på turbulens o.l?

Hei,
For noen år siden hørte jeg en si at det ofte var mer turbulens hos lavprisselskapene, enn de "tradisjonelle" flyselskapene (jeg tror vedkommende som sa det hadde vært på et kurs for de med flyskrekk og hørt det der).

Om dette ble nevnt på et flyskrekkurs så vil jeg anta det ble nevnt av en av de andre kursdeltagerne, ikke instruktøren. Eller så var det et relativt useriøst kurs.

Når jeg prøver å finne forklaringer på hva som egentlig skjer og hvorfor når flyet jeg sitter reflekterer jeg ofter over hva som skjer i en båt. Forskjellig bølgelengde og bølgehøyde, havstrømmer og vind - samt forskjellig type og lengde på skrog og ikke minst båtens vekt og om den drives fremover av seil eller motor. Og minst like viktig kompetansen og erfaringen til rormann. Alt dette gjør at samme reise kan føles veldig forskjellig.

Innimellom blåser det mer enn foretrukket, og skifte av vindretning og nærhet til land kan føre til seriøs rotesjø med bølger fra flere retninger som innimellom kommer oppå hverandre. Og innimellom er ikke rormann erfaren nok til å lese sjøen godt nok til å ratte fartøyet så sjøen blir håndtert mest mulig behagelig.

Jeg er selv ikke nervøs hverken i fly eller båt da jeg sørger for å bare gå ombord i fartøy jeg vet er sertifisert og godt vedlikeholdt. Og da vil fartøyet stort sett tåle forholdene mye bedre enn menneskene ombord.

I hvilke grad de som opererer båten eller flyet klarer å beroligge nervøse passasjerer er ikke alltid like bra. Jeg flirte godt da en nervøs 16-åring ombord på danskebåten i storm motvind spurte en med striper på armen: "det må jo være noe feil med all den metalliske knirkelyden vi hører?" og fikk til svar at "så lenge du hører den lyden er alt ok, hvis det slutter å knirke skal du bli bekymret for det betyr at metallet slutter å flekse og båten vil knekke" for så å hurtig gå videre og la 16-åringen sitte der og reflektere over svaret.

MD-80/81/82 (osv) var ikke alltid like bra for passasjerer på de fremste radene da lydisoleringen mellom cockpit og kabin ikke var mye å snakke om. Hyggelige folk ved spakene tok innimellom en lang og lav approach til 35 på BGO på dager (den dagen) med sol så turistene fikk gode foto-ops gjennom gluggene. Oss på de fremste radene hørte da fra cockpit: "GROUND, WARNING, GROUND, WARNING"

Og er det Airbus eller MD som hadde aktiv test av alle akustiske alarmer i kabin som en del av preflight check før push?

Så med andre ord vil ingen flight være helt identisk selv om en B738 oppfører seg på samme måte uavhengig av om den er operert av SK eller DY så vil vær, føreforhold, hensyn til annen trafikk, vekt lastet i buken og ikke minst personene på rad 0 skape forskjeller. En del av sjarmen :)

Man kan vel generelt si at jo lengere flyturen er jo større er sjansen for å oppleve turbulerns underveis.
I tillegg er visse geografiske områder mer utsatt enn andre.

Ett tips hvis man er nervøs for dette kan være å sjekke turbulens værkart i forkant av turen så vet
man litt mer om hva man som kan komme og når. (eller er det bedre å være lykkelig uviten kanskje?)

http://www.turbulenceforecast.com/europe.php

W

Jeg har flyskrekk og kjenner veldig igjen disse bevegelsene og lydene. Jeg flyr kun SAS og merker forskjell på lyder og bevegelser fra gang til gang jeg flyr. Jeg hater denne følelsen når jeg føler vi "bremser". Jeg har tatt to flyskrekk kurs og ikke blitt frarådet å fly med noe selskap, ene kurset var det SAS selv har. Grunnen til at jeg flyr SAS er at jeg blir tatt så veldig godt vare på, noe som gir økt komfort til flyskrekken blir bedre.

Jeg trives best hvis jeg sitter midt over vingen. Satt helt fremst i 737-7 nå sist og det bråkte veldig (alt er relativt) under take-off. I store fly på turer til USA merker jeg veldig lite lyd og bevegelse, noe som jeg synes er mer behagelig.

Så på svar til spørsmålet ditt så tror jeg ikke det har noe med at det er lavpris kontra ikke lavpris. :)

Flyene er de samme. Du vil noen ganger oppleve mer bevegelse bak i en lang kabin (DC-8-63 var legendarisk), men flyene oppfører seg på akkurat samme måte uansett operatør.

Og hva med 747; jeg husker noen finske journalister skrev at stolene bakerst i SAS maskinen løsnet i turbulence over Siam bukta fra BKK på vei til Singapore, og at flyvertinnene var lamslåtte/ gråtende, ca. 1986.

Back