• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Forsinkelse & Kansellering

MountainDew

ScanFlyer Rusty
Medlem
Meg og C172 hadde oss en dagstur til ENGM Torsdag. Reisen fra BGO kl 0645 gikk smertefritt for seg. Problemene begynnte på hjemturen kl 1525. Flyet ble forsinket til 1740, men når det endelig kom hadde flyet fått teknisk svikt og turen ble kansellert.

Vi fikk 3 valg:
1) Prøve å få plass på SASBraathens (ettersende regning til DY)
2) Overnatte på hotell og vente til Fredag
3) Ta buss over fjellet, arrangert av norwegian

Meg og C172 var rask og fikk plass på SASBraathens kl 2125 :smile2

Skal få refundert DY billett OSL-BGO og SK billett OSL-BGO

Når passasjerer spurte etter matkuponger ble dette blankt avvist av de Norwegian ansatte på Norwegian skranken. De ville gjerne dele ut masse matkuponger, men deres sjef hadde sagt flere ganger på telefon at de fikk ikke lov til å dele ut.
Ingen kritikk til de Norwegianansatte i skranken som var blide og hyggelige,
De oppfordret meg til å skrive klage til Norwegian for manglende mat!

I følge kilder på Sola, har Norport på Torsdag delt ut masse matkuponger til forsinkede passasjerer. 1 kupong (95kr) pr 2 times forsinkelse! Hvis dette hadde blitt fulgt på Gardermoen også så hadde jeg hatt krav på 3 stk mat.

Hva sier EU regelverket?

Får ikke håpe de har tenkt å begynne med Ryanair service!!!

Takk til SASBraathens som fikk oss omsider hjem ^_^

Noen som vet hva som feilte flyplanet? (KKM I belive)

Hva vil alle de her "med forbehold om ditt og datt" reglene bety i klartekst for denne situasjonen beskrevet?

Originally posted by Superhai

Mao, så følger ikke DY reglene til EU.
Tydeligvis ikke, her bør en nok selv følge med. Dårlig av Norwegian!:(

Ta utskrift av linken med deg når en reiser.....

Og hva skal du med den? Om DY har sagt til sine ansatte/handlingagenter at de skal gjøre sånn og sånn, men ikke det eller det, så hjelper det ikke at du har printet ut noe er jeg redd. Dette må du heller ta med ledelsen for flyselskapet.

For mig som ansat i et flyselskab, har jeg ofte undret mig over, at det først pax spørger
efter, er noget at spise eller drikke.Tidspunktet på dagen er næsten underordnet.
-----
Ja, jeg undrer mig.....
---
De fleste selskaber har en 2 timers regel,og de første 2 timer er der ikke forplejning.
---
i AAR..hvis du skal flyve med Ryanair. f.ex er der ingen forplejning, what so ever..
---
Her hos SAS bruger vi ofte at give PAX kaffe or morgenbrød i vores lounge, hvis vi har
bare 30 minutters delay, men sådan er der jo forskellige opfattelser....
Men som sagt, jeg undrer mig ofte over at første spørgsmål handler om madkuponer

Hilsen

Ole

Norwegian utelater en vesnetlig ting fra sine retningslinjer.

Er hensikten med turen min å fly videre fra, f. eks Osl og jeg ikke rekker denne, så
har Norwegian en forpliktelse til å få meg til endelig bestemmelsste, om så på annet selskap,
jfr Warsawa og Toronto konvensjon.

Originally posted by The Ticketor

Og hva skal du med den? Om DY har sagt til sine ansatte/handlingagenter at de skal gjøre sånn og sånn, men ikke det eller det, så hjelper det ikke at du har printet ut noe er jeg redd. Dette må du heller ta med ledelsen for flyselskapet.

Ehhh...tenkte nå mest på at en selv skal huske hva en har krav, og sunn fornuft sier vel også at skriftlig dokumentasjon med firmaets egen logo på vil veie mer enn skrik og skrål fra passasjerer......men men

Originally posted by krølle

Norwegian utelater en vesnetlig ting fra sine retningslinjer.

Er hensikten med turen min å fly videre fra, f. eks Osl og jeg ikke rekker denne, så
har Norwegian en forpliktelse til å få meg til endelig bestemmelsste, om så på annet selskap,
jfr Warsawa og Toronto konvensjon.

Er du sikker? Har fått det for meg at ingen lavprisselskaper gir erstatning hvis man ikke rekker neste fly.
Har ikke det alltid vært selskapene med interlineavtaler sitt sterke kort?

Norwegian skriver dette om videre forbindelser:

10.1. Mellom Norwegian sine flygninger

Norwegian er et rent ”punkt-til-punkt”-flyselskap, og tar generelt ikke ansvar for videre forbindelser, heller ikke mellom selskapets egne flygninger, med mindre vi er erstatningsansvarlige for forsinkelse (se art. 10 i Generelle vilkår for befordring). Mange av våre kunder vil likevel velge å reise flere påfølgende strekninger med Norwegian. Vi anbefaler da å beregne minst 90 minutter til videre forbindelsen. Dersom kunden har hatt minst 90 minutter mellom ankommende og avgående fly, og på grunn av forhold som skyldes Norwegian, ikke rekker videre forbindelsen, kan kunden kontakte vårt kundesenter og vil vi skaffe kunden plass på et senere fly med ledig plass. Dette under forutsetning av at det er ledig plass på aktuell flygning.

10.2. Mellom Norwegian sine flygninger og andre selskap

Norwegian tar ikke ansvar for videre forbindelser med andre flyselskap eller andre transportmidler, med mindre Norwegian er erstatningsansvarlig for tap av videre forbindelsen etter art. 10 i Generelle vilkår for befordring.

http://www.norwegian.no/sw185.asp#10-1

Pkt. 10.2 ovenfor gjelder vel stort sett alle flyselskaper (om det ikke er betalt for gjennomgående billett).

Men var den tekniske kanselleringen på Torsdag "ekstraordinær" eller "kontrollerbar".
Er ikke alltid så godt for pax å vite om de blir fortalt sannheten ved forsinkelser/kanselleringer.

Hva er alt dette maset om matkuponger godt for? Synes det blir litt smålig når folk syter til VG fordi de ikke får seg en matbit til en femtilapp eller der omkring. Jeg er nå som oftest i stand til å fø meg selv, til og med hvis jeg blir et par timer forsinket....

Back