Forlengelse av SEP-rettigheter -kostnad

flugger

ScanFlyer Blue
Etter å ha fornyet rettighetene til SEP vha 12-timersregelen mottok jeg en faktura på 1250kr fra tilsynet. Kan ikke huske at det var så mye sist. Stemmer det?

Jeg skal ikke være for sikker på at det stemmer, men det høres jo sannsynlig ut etter det heftige gebyrhoppet som kom når gebyrforskriften ble vedtatt tidligere i år.

Takk. Det er mye penger for ingenting.
Printerblekk og porto er dyrt...

Relativt heftig med en årlig kostnad på 625 kroner for å "beholde" lappen.
Min neste SEP-fornyelse er bare 11 mnd unna.. :(

Enda verre er det når man skal fornye SEP og ME(IR) og MEP samtidig..begge mine går ut i slutten av denne måneden. Skal fornyes på mandag. Selv om man fornyer begge hos samme kontrollant (SEP er bare å fylle ut papirene hvis man oppfyller 12/6/12-regelen, ME(IR) og MEP gjøres gjennom PC) og sender inn papirene i samme konvolutt, og til slutt bare mottar ett nytt sertifikat der begge rettighetene er forlenget, får man to regninger, den ene for SEP på 1250kr, PLUSS 3800kr for ME(IR) og CPL. Det er det glade vanvidd!

Enda verre er det når man skal fornye SEP og ME(IR) og MEP samtidig..begge mine går ut i slutten av denne måneden. Skal fornyes på mandag. Selv om man fornyer begge hos samme kontrollant (SEP er bare å fylle ut papirene hvis man oppfyller 12/6/12-regelen, ME(IR) og MEP gjøres gjennom PC) og sender inn papirene i samme konvolutt, og til slutt bare mottar ett nytt sertifikat der begge rettighetene er forlenget, får man to regninger, den ene for SEP på 1250kr, PLUSS 3800kr for ME(IR) og CPL. Det er det glade vanvidd!

Ikke for å strø salt i såret, men til sammenligning har jeg sertifikatet mitt registrert hos vår øy-nabo i nordvest, og for meg er alt dette nærmest gratis. De har dog en litt mer rasjonell løsning på hele problemstillingen. Jeg får ikke noe nytt sertifikat fra dem. Kontrollanten fører selv nye utløpsdatoer inn i sertifikatet mitt. Jeg tar kopier og sender det til tilsynet. (Med andre ord er mengden byråkrati tilpasset oppgaven som skal løses)

Selv om sertifikatet mitt nå er utstedt av LT her i Norge, kan man bytte land?

Alle sertifikatene er jo utstedt på JAR-FCL (until further)..

Ja, men hvis jeg husker riktig så må man enten være bosatt eller ansatt i det landet man bytter til. Så hvis man først har fått utstedt sertifikat i det landet man bor/jobber i så er man "stuck" tror jeg.

Ja, men hvis jeg husker riktig så må man enten være bosatt eller ansatt i det landet man bytter til. Så hvis man først har fått utstedt sertifikat i det landet man bor/jobber i så er man "stuck" tror jeg.

Snakket med en kontrollant som mente man måtte være bosatt i det landet. Men hvem sjekker egentlig dette?

Har tenkt tanken på å flagge ut selv, når man ser prisene svenskene har. Og at LTT ikke akkurat planlegger å senke kostnadene:fly

Da jeg tok JAR CPL i 2002 var det sånn at man skulle ha sertifikat i det landet man bodde mer enn halve året.. Jeg tok sertifikatet mitt i Sverige og overførte det til norskt like etterpå. Men har en kompis som fremdeles har svenskt og det er billigere...

De to siste gangene jeg har forlenget SEP har jeg sendt inn papirene med kopi av loggboka på mail. For to år siden fikk jeg kun gebyret på ca 1000,-kr. I år la de til en times arbeidstid for kontroll av dokumenter... Men de klarte likevel ikke å få med seg at jeg hadde språktesten (selvom det sto både på det gamle flysertifikatet og flygeledersertifikatet..)

Man må ikke være bosatt i det landet man har sertifikat i, men man må ha medical og sertifikat i samme land, hvis jeg ikke husker helt feil. En kollega av meg har danske sertifikater og både bor og jobber her i landet :)

Tja, her blir det litt fra land til land tror jeg, for jeg er ikke Irsk, men har irske sertifikater...

Tror heller ikke det stemmer helt at du må ha medical og sertifikat i samme land :) MEN medical knyttes opp mot CPL/ATPL lisensen din i det landet den er utstedt. Jeg har som sagt for øyeblikket Irske lisenser, men tar medical i Norge. Alle papirene sendes fra FMI til IAA i Irland, mens det er LT som utsteder mitt Class 1 medical - med mitt irske lisensnummer skrevet inn :)

Back