Foretrekker du A-, eller F-siden?

Hvilken side i flyet foretrekker du?

• Venstre-siden (Sete A)

Votes: 59 60.2%
  • Høyre-siden (Sete F (som oftest) )

Votes: 39 39.8%

• Total voters
    98

Star Flyer

Star Alliance only.
Når man er ute og flyr har sikkert mange sitt favorittsete.
Men hvilken side av flyet foretrekker dere?

Personlig må jeg nesten alltid ha f-siden (høyresiden), for det føles mer naturlig for meg.
Hva med dere? :)

Alltid vindu, men har av enn eller annen grunn konvertert fra venstre- til høyresiden med årene. :)

Last edited:
Uten tvil venstre, kanskje litt for at jeg nesten alltid sitter der, tror jeg har sittet på høyre siden EN gang.

Vindu er viktigst, så langt frem, deretter høyre siden.

Mener å ha lest på dette forumet at noen av 737ene til SAS har bedre pitch på høyre side. Mener at noen maskiner har en mindre seterad på høyre side. Er jeg helt på jordet nå?

Last edited:
Kommer an på hvor sola er og mot hvilken himmelretning reisen går ;)

Sant nok; vindu på venstre side gjelder på flighter til Nord-Norge, å se Helgelandskysten og Lofoten/Vesterålen er et must, hver gang. :)

Jeg er enig med OP. Jeg liker høyresiden fordi det føles mer natulig for meg å lene meg mot høyre når jeg sitter baki og skal "slappe av"....

Var veldig flink til å veksle mellom høgre- og venstre side då eg først begynte å reise med fly, nettopp for å kunne nyte utsikta vestover til ei kvar tid. No blir det oftast høgre sida, med mindre det er godt veir og eg skal på ein tur nordover nær kysten. (Frå BGO til FDE dreiv eg også å forska litt på kva side som gav størst sjans for å sjå heim :) )

Generelt på den siden det er mest å se på!

På bredkropper gjelder definitivt A-sete, da man i hovedsak kommer seg tidligere ut av flyet

Som det blir nevnt ovenfor, jeg prøver å pioritere utifra hvilken side mesteparten av den interessante utsikten vil befinne seg og på en sterk toer kommer solas plassering iløpet av reisen.

Men såklart, et godt nødutgangssete overstyrer alt om hvor man skal sitte! :p

Ingen preferanse egentlig, men tror jeg ofte har hatt en tendens til å sitte på høyre side. Tror kanskje det kan ha noe å gjøre med at et flertall foretrekker venstre side, og da blir det lettere å oppdrive et bra sete (gjerne et uten nabo) på høyre side :)
Edit: En opptelling på flightmemory viser en liten overvekt av venstre side så langt i år, men klar overvekt av høyre side siste halvår i fjor.

Ellers gjelder vindu på korte turer og midtgang på litt lengre (siden det blir mer aktuelt å strekke litt på beina av og til + mindre å se ute i stor høyde). Burde egentlig bli flinkere å tenke på faktorer som sol og utsikt når jeg velger :p

Last edited:
Flyver jeg til USA fortrækker jeg at side på F , mod nord,,
Flyver jeg til Japan foretrækker jeg A outbound og F homebound

I Europa kan det være ligemeget
Hilsen Ole

Foretrekker A på korte ruter. Tar gjerne D på widebody så jeg kan sove uten å bli plaga av andre, eller plage andre som sover hvis man må på toalettet.

Vindu i retning av sol eller solnedgang, facinerende å se på sola som står opp eller går ned..

Alltid midtgang. Høyre eller venstre spiller pent liten rolle. Men stemte på venstre siden jeg av en eller annen grunn nesten alltid ender opp der.

Som oftest 2A på B738 da får en, om ikke annet, et glimt av TG954 som står parkert på gate 50 på OSL når vi lander der på morgenkvisten.
Ellers kommer det an på hvor en skal............på en måte....

Velger jeg vindu så plasserer jeg meg på motsatt side av solen når den kan varme ubehagelig mye.

Back