Foretrekker du A-, eller F-siden?

Hvilken side i flyet foretrekker du?

• Venstre-siden (Sete A)

Votes: 59 60.2%
  • Høyre-siden (Sete F (som oftest) )

Votes: 39 39.8%

• Total voters
    98
Jeg synes A-siden er mest naturlig her. Sitter sjelden på andre siden. Men spiller ingen rolle hvilken side jeg sitter på så lenge det er ved et vindu.

Last edited:
Generelt foretrækker jeg A siden , men som andre også nævner, så vælger jeg plads så jeg kommer væk fra solsiden når flyningen går nord- syd.

Når man er ute og flyr har sikkert mange sitt favorittsete.
Men hvilken side av flyet foretrekker dere?

Personlig må jeg nesten alltid ha f-siden (høyresiden), for det føles mer naturlig for meg.
Hva med dere? :)

Kommer an på hvor vi flyr og hva jeg vil se ut vinduet.
Og også om det er sol eller skyggeside.
Prøver å unngå lav sol hvertfall.

F siden på narrow bodies - så er der en lille chance for at checke om bag er med.
Ellers F side vest over atlanten - elsker at se Grønlands is.

Prioriteten er generelt:
Nødudgang
Vindue
Foran (på narrowbody er der ofte bedre plads på de forreste 7-8 rækker end resten af flyet)
F-side
Er det economy og en 747 så en af de tre bagerste rækker, da der kun er to sæder og dermed mere plads mellem sæde og vindue til cabin bag etc.
Er det C-klasse LH A346 så i den lille kabine bagerst

Har egentlig ikke noe favoritt, men når jeg tenker meg om så pleier jeg å ende opp på A-sete.

Pri-rekkefølge: Vindu, langt fremme/nødutgang, liten kabin hvis tilgjengelig (widebody)

Når man er høyrehendt er det vel mest "naturlig" å sitte på venstre side, slik at man prater og tar imot drikkevarer med høyre hånd... Det er vel en plausibel forklaring på hvorfor den siden er foretrukket av flertallet? Ubevisst hos de fleste, dog.

Foretrekker vindu på kortere turer der jeg ikke skal forlate setet eller forlate setet kanskje maks en gang. Ellers midtgang. Da alltid på venstre side. Midtgang er også kjekt når man reiser alene, og gjerne litt langt bak, for det hender at man da kan finne et bedre sete.

Midtgang på lengre flights, Vindu på kortere flights (opptil 4 timer). Har ikke noe preferanse på side, men pleier å sitte langt bak i flyet da det øker sjansen for å få 2'er eller 3'er alene, (med mindre jeg har det travelt til neste fly selvsagt).

Jeg foretrekker seter som er både vindussete og midtgangssete. Som f.eks. sete 1A hos TG på deres 747 eller 346 :colgate:

BF:cool2

Jeg har av en eller annen merkelig grunn en hang til F-siden....ender som regel alltid opp der. Da jeg dro fra Hong Kong i fjor sommer hadde jeg 2A..og det passet meg ikke i det hele tatt husker jeg. Dessverre var det 7/8 i F så en heldig kar hadde ene to-seteren for seg selv.

Har ofte fundert på hvorfor jeg foretrekker denne siden, men har foreløpig ikke funnet noen gode grunner.....:)

Jeg velger nesten alltid A eller C. F siden tar jeg kun hvis ingen attraktive seter på A siden er ledige.

Vindu i retning av sol eller solnedgang, facinerende å se på sola som står opp eller går ned..

Jepp, folk med window shade åpent tidlig om morran rett etter man har våknet, særlig etter en intercont flight, er noe man alltid setter pris på ;)

Fnate beskriver meget godt hvordan jeg ser på det : midtgangen langt foran for meg, spiller ingen rolle hvilken side. Det er ekstremt lite å kikke på fra 41k fot, så jeg foretrekker at window shade er lukket.

Av en eller annen grunn, hadde jeg alltid 1B når jeg fløy SAS intercont mye, men det var mer ett fast sete

Last edited:
Sover mot høyre, derfor alltid F. Sist i dag på SAS4117 med LN-RRF på 10F. Mange turer med denne, forstår fortstatt ikke hvorfor så mange klager på 85P.

Back