Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Re: Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Å ta "hevn" over amerikanske myndigheter har visstnok vist seg å være vellykket før. En gang i tiden hade de "short arm inspection" for alle sjøfolk som kom til landet med skip. Alle måtte stille på linje, droppe buksene og la dem ta juvelene i nærmere øye- og fingersyn. Protester hjalp ikke. Men franskmennene fant ut av det, et storsvært amerikansk passasjerskip som anløpte Le Havre ble beordret til short arm inspection for både passasjerer og mannskap. Det hele sluttet etter den episoden.

Mvh,

Re: Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Jeg blir mer og mer frustrert over amerikanske regler og finurligheter som de foretar bare for å vise at de ikke er handlingslammet (de er jo ikke religionsfiendtlige eller har en second agenda). Hvorfor skulle ikke så en terrorist kunne sette av en ladning i en innsjekket koffert. En slik gadget har alle bygget inn timere i seg - om det er en selvmordsbombe som er automatisk eller manuell medfører det samme. Det det er snakk om her er krigen mellom myndigheters evne til å detektere et eksplosiv og terroristers evne til å skjule et eksplosiv. Hvis en skal følge logikken til dette forbudet så er det mye bedre utstyr for å detektere eksplosiver for innsjekket bagasje enn det er for håndbagasje. Er det det? Hvor effektivt er utstyret? Håndbagasjekontrollen har vært testet av media med nedslående resultat. Hva med innsjekket bagasje. Har denne vært testet av media, og hvilke resultater har dette utstyret? Blir resultatene offentliggjort eller blir det fortiet for skape en falske trygget. Mye av dette er en falsk trygghet og når man kan gjøre noe for å bedre forholdene for egne selskap så har man oppnådd noe ekstra. Jeg vil reise lett i fremtiden til USA - en desktop vil vente på meg i Parsippany eller i Kalamazoo og jeg tar bare en iPhone med. Drit i kameraer, drit i iPad, drit i Mac, drit i GPS, drit i batterypack til iPhone, drit i batteridrevet tannbørste, ...

Det kunne den blitt, men siden lange køer og en svett sandwich ikke frister lenger så... :)

Det kommer nog att gälla även för de som dricker Heineken på mellanlandningen.

Det var vel kanskje bare et spørsmål om tid, men det ryktes at forbudet skal utvides til å gjelde alle flyvninger fra Europa også. Dette er jo bare helt krise, kanskje ikke for venninnegjengen på shoppingtur til NYC, men for forretningsreisende, studenter, offentlige ansatte, diplomater (?) og andre som behøver laptop og andre elektroniske apparater for oppholdet sitt i USA.

Selv har jeg planlagt en tur til USA i juni, men vurderer nå å finne en routing via Canada.

Hvis dette gjennomføres forventer jeg at det kommer mottiltak fra Merkel og co. USA kan ikke bare valse rundt etter eget forgodtbefinnende.

http://www.travelandleisure.com/airlines-airports/electronics-ban-europe

Så da går ikke neste års spottetur til USA alikevel. Pakker ikke kamera utstyr til mange penger i innsjekket

Som en start på europeiske mottiltak kan Norge innføre forbud for amerikanske passasjerer som:
- reiser med rumpetaske
og/eller
- har på seg røde capser med politiske slagord

Det var vel kanskje bare et spørsmål om tid, men det ryktes at forbudet skal utvides til å gjelde alle flyvninger fra Europa også.
Har hørt at det skal annonseres i løpet av uken. Bra jeg har gjort unna årets flighter til USA.

Tro om Canada kommer med noe tilsvarende?

Har hørt at det skal annonseres i løpet av uken. Bra jeg har gjort unna årets flighter til USA.

Det blir jo isåfall århundrets gavepakke til utro tjenere i baggasjehandling og dem som elsker å stå dritlenge å vente på innsjekket baggasje, innsjekking av baggasje og etterlysning av forsvunnet bagasje :)

It will be the greatest ban of all times.

Lurer på hvordan Norwegian vil håndtere dette på flighter til USA for passasjerer som ikke har betalt for innsjekket bagasje.

Og det er klart mange som vil prøve å snike med seg kamera eller nettbrett i håndbagasjen. Skal det være sjekk av håndbagasje ved gaten for alle?

Så kan vi som skal til USA på ferie i sommer angre mer og mer for hver dag som går. Skal via Canada så det finnes enda håp.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser ut som at jeg må reise via Asia neste gang jeg skal hjem fra Mosjøen ... :p

Men skal vi ikke få dette bekreftet først da, før vi maler Fanden på veggen?

'Har hørt = Trump-truth'

Lurer på hvordan Norwegian vil håndtere dette på flighter til USA for passasjerer som ikke har betalt for innsjekket bagasje.

Og det er klart mange som vil prøve å snike med seg kamera eller nettbrett i håndbagasjen. Skal det være sjekk av håndbagasje ved gaten for alle?
Ja, det er sjekk i gate der dette gjelder i dag, slik det tidligere var egen security ved gate på USA-flighter.

Håpløse greier om det blir realitet - da blir nok mitt 10 årsvisum til USA liggende ubrukt i tiden fremover. Var mer enn nok hassle å bruke det en gang så. Finnes nok andre steder i verden enn USA. Jeg tar ofte med meg laptopen på ferie jeg selv om jeg ikke trenger den sånn egentlig. Hender man må søke opp ting etc som ikke alltid lar seg så lett gjøre på mobilen. Selv i Nord Korea ble den til nytte på vei hjem på toget for å ikke kjede meg ihjel etter grensepassering Kina. Surfa via et kinesisk simkort og VPN funka som bare rakkern. Vil gjøre det samme igjen om jeg tar tog i Kina igjen,

Endelig.
Det er vel betryggende.
For de som ikke vet at ved flere raid hos IS/ISIS (whatever) ble det funnet tonnevis av modifiserte iPader med sprengstoff (og det er bare det som er offentlig ute).
Forbudet er jo for å hindre at flyet du sitter på ikke blir sprengt i fillebiter.
Sikkerhet kommer alltid FØRST.

Endelig.
Det er vel betryggende.
For de som ikke vet at ved flere raid hos IS/ISIS (whatever) ble det funnet tonnevis av modifiserte iPader med sprengstoff (og det er bare det som er offentlig ute).
Forbudet er jo for å hindre at flyet du sitter på ikke blir sprengt i fillebiter.
Sikkerhet kommer alltid FØRST.

Hva er forskjellen på at det ligger i innsjekket bagasje kontra i håndbagasjen? Det er jo bare å bruke mobilen som fjernkontroll eller tidsinnstille bomben.

Da får vi heller forby all elektronikk, eventuelt all bagasje, men det mest effektive er jo strengt tatt å forby passasjerene. Det virker jo som vi er en gedigen sikkerhetsrisiko, samt kun til bryderi for de ansatte ombord, spesielt i USA.

Forbudet er jo for å hindre at flyet du sitter på ikke blir sprengt i fillebiter

Vær alltid forsiktig med dobbeltnektelser. Her gikk det galt..;)

Forøvrig stiller jeg samme spørsmål som FOC; på hvilken måte blir sikkerheten bedre ivaretatt ved å plassere bomben i bagasjerommet? Og hvorfor bare fra spesielt utvalgte avgangssteder?

Last edited:

Ser ut som at jeg må reise via Asia neste gang jeg skal hjem fra Mosjøen ... :p

Men skal vi ikke få dette bekreftet først da, før vi maler Fanden på veggen?

'Har hørt = Trump-truth'
Du kan jo reise via LHR så møter du fort den samme fanden ;-) For oss som ikke lytter på Fox and Friends er det nok nærmere enn hva dere Trump venner tror, Lufthansa endret glatt til Vancouver istedenfor Seattle uten gebyr - men Lufthansa er vel a Fake Airline (må betale for the Fat Tug IPA at Fairmont)

Som sagt, ingenting er offisielt og ingenting er avgjort. Og det kommer neppe noe i dag. Men det pågår samtaler, og det er ikke nødvendigvis godt nytt ...

Back