Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Sånn realistisk sett: Har det noensinne skjedd at sikkerhetskontrollen har begynt å tillate noe som tidligere var forbudt?

Det er mange år siden vi første gang hørte at væsker skulle bli tillatt igjen, for å ta det mest nærliggende eksempelet. Til tross for at ingen riktig kan forklare hvorfor det er forbudt.

Blir litt feil å sammenligne noe til (normalt) 20-30kr og noen opptil flere titalls tusen som kan inneholde informasjon som er verd milioner. Som jeg sa tidligere så vil du med et slik forbud irritere på deg helt andre krefter enn hva du gjør når du forbyr en vannflaske.

Så sånn realistisk sett tror jeg dette havner ganske mye høyere på en politisk agenda eller blir prioritert temmelig mye høyere i lobbybransjen sammenlignet med væskeforbudet.

Last edited:
Re: Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

En gjør det også ganske så lett å være terrorist. De trenger ikke gjennomføre ett eneste vellykket angrep for å lamme samfunnet og påføre oss massive kostnader og ulemper. Alt de trenger å gjøre er å utvikle en tenkt måte å gjennomføre et angrep på og så sørge for at dette "tilfeldigvis" blir oppdaget av myndighetene.

Et eksempel (som jeg ikke vet er realistisk, men altså et eksempel); man oppdager at terrorister eksperimenterer med å støpe skosåler av sprengstoff slik at de ser ut som vanlige skosåler... hva gjør man da? forbyr sko på fly?

Re: Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Et eksempel (som jeg ikke vet er realistisk, men altså et eksempel); man oppdager at terrorister eksperimenterer med å støpe skosåler av sprengstoff slik at de ser ut som vanlige skosåler... hva gjør man da? forbyr sko på fly?

Vel, realistisk nok.

Det beste ville være å forby terrorister ombord

Husker den, men der var eksplosivene skjult slik at de hadde blitt oppdaget ved en scan. Tenkte mer på at noen klarte å støpe en hel såle av eksplosive materialer. Da ville det vært nær umulig å se forskjell på den og en ordinær sko i en scan...

Men nå skal vi ikke gi terroristene flere ideer her, eller TSA flere unnskyldninger :P

Husker den, men der var eksplosivene skjult slik at de hadde blitt oppdaget ved en scan. Tenkte mer på at noen klarte å støpe en hel såle av eksplosive materialer. Da ville det vært nær umulig å se forskjell på den og en ordinær sko i en scan...

Men nå skal vi ikke gi terroristene flere ideer her, eller TSA flere unnskyldninger :P
Nå er det vel sånn at det er sprengstoff som detekteres i gjennomlysningen, så det er ikke formen det kommer av på, men innholdet!

Sent fra min G8231 via Tapatalk

Sånn realistisk sett: Har det noensinne skjedd at sikkerhetskontrollen har begynt å tillate noe som tidligere var forbudt?

Ja, det var vel totalforbud mot alt som var i metall og så ut som det kunne være skarpt (jeg husker at jeg fikk inndratt passeren jeg hadde i penalet en gang på OSL), nå er det til og med lov med kniv med bladlengde på inntil 6 cm.

Tja, kan vel bruke eksplosivhund utplassert på et smalt sted alle må passere? De klarer å sniffe seg frem til stort sett alt.

Tja, kan vel bruke eksplosivhund utplassert på et smalt sted alle må passere? De klarer å sniffe seg frem til stort sett alt.
Ser at de ofte gjør det i USA hvor de går frem og tilbake i en sløyfe i køen, og det synes jeg er bra. De forbedrer sikkerheten uten at det tar lengere tid å komme seg gjennom.

Hunder er ikke maskiner. De har begrenset kapasitet, og du må ha veldig mange hunder - og da mener jeg VELDIG mange - hvis du skal ha full kontroll. Men for spotchecks er de uovertufne.

Hva med hodetelefoner?
For strekninger hvor forbudet er innført er ikke over-ear tillatt, men mindre in-ear slipper inn i kabinen.

Om noen har aksjer i Bose så er det på tide å selge dem nå.

For strekninger hvor forbudet er innført er ikke over-ear tillatt, men mindre in-ear slipper inn i kabinen.

Om noen har aksjer i Bose så er det på tide å selge dem nå.

De laver nu nogen vældig fine in-ear med noise reduction :)

Har sett på BBC News i dag tidlig.. Møte i Brussels i dag mellom EU og US om dette...

Det nevnes noe om hvilke land det skal/kan innføres fra... Undrer litt på om EU tar hardt igjen ?

De laver nu nogen vældig fine in-ear med noise reduction :)
Om det er Bose du refererer til så har de en in-ear modell med aktiv støydemping som har en separat liten boks som det er uklart om du får ha med inn i kabinen. Du kan heller ikke bytte batteier på denne, men må lade den i flere timer etter et par timers bruk.

For de som ønsker være sikker på å få hodetelefonen med inn i kabinen og samtidig ønsker både bedre støydemping og bedre lyd så finnes Etymotics. :cool:

mht til elektronik i indchecked bagage..
Nogen der kan svare på hvorfor brandfaren er større når det ligger i en indchecked bag end når du har det med i kabinen ??

Hilsen Ole

Nogen der kan svare på hvorfor brandfaren er større når det ligger i en indchecked bag end når du har det med i kabinen ??

Hilsen Ole

Jeg kan ikke, men tipper det er vesentlig vanskeligere å oppdage og gjøre noe med.

Hilsen Ole
Litium batterier der brænder i et lastrum, man ikke kan komme til er noget mere farlige, end hvis det sker i kabinen, hvor 250+ par øjne kan se det udvikle sig fra røg over flammer til fuldt fyr, og gøre noget inden det går helt galt.

Husk JL's 787 der brændte i BOS!

I tillegg til at man ikke kan se det eller gjøre noe med det så vil elektronikk i lasterommet gjerne ligge pakket sammen med annen elektronikk og ikke ha noe luft rundt seg for avkjøling.

At det er minusgrader utenfor kofferten hjelper lite når elektronikken ligger inntil annen elektronikk i en plastpose med bukser og gensere rullet rundt for støtbeskyttelse.

At det er minusgrader utenfor kofferten hjelper lite når elektronikken ligger inntil annen elektronikk i en plastpose med bukser og gensere rullet rundt for støtbeskyttelse.
Det er normalt ikke kuldegrader i cargorommet.

BBC melder akkurat nå : INGEN ban fra Europa til US..:)

Back