Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Re: Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Det gjøres hele tiden. Dette er en svær industri drevet av Siemens og andre store selskaper som tjener gigantsummer på vår terrorfykt. De spiller på lag med politikere - bevisst og ubevisst - og får finansiert utvikling og utskifting av stadig mer avansert utstyr.

Men fra spesifikasjon til produksjonsstart til levering går det lang tid og masse skattepenger.

Re: Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Kanskje på tide å invistere i brannposer (lipo guard) til laptoper og nettbrett som skal i innsjekket.

Dette bildet ble tatt i Cincinatti tidligere i dag. Fortsatt intet offisielt, men flyselskapene har tydeligvis satt igang produksjon av skilt allerede ...

C_o5W-JV0AADszr.jpg

En ny vri, kun mobiltelefon som er lov. Tolket bokstavelig vil veldig mye da bli forbudt, både lesebrett, små kamera, minihøyttalere osv.
Ikke minst en del leker og elektroniske dingsebomser som brukes av foreldre for å underholde barn på en lang flytur.

En ny vri, kun mobiltelefon som er lov. Tolket bokstavelig vil veldig mye da bli forbudt, både lesebrett, små kamera, minihøyttalere osv.
Ikke minst en del leker og elektroniske dingsebomser som brukes av foreldre for å underholde barn på en lang flytur.

Hva med hodetelefoner?

Hva med hodetelefoner?

Sånne regler er noe dritt, helt umulig å sette en klar grense. Finnes jo alt mulig rart av elektronikk, og ingen kan vente at noen underbetalte stakkarer skal på en flyplass skal kunne vite hva som er hva.

Dette bildet ble tatt i Cincinatti tidligere i dag. Fortsatt intet offisielt, men flyselskapene har tydeligvis satt igang produksjon av skilt allerede ...

C_o5W-JV0AADszr.jpg

Jeg ler meg skrukkete av at de later som TSA er så innmari gode at det ikke er noe stress så lenge de har gjort det selv. Patetiske greier.

Men er det en reel akkutt fare som kan avverges nå, så er det klart det skal gjøres. Men da er det nok like farlig fra Atlanta til Paris som fra Paris til Atlanta, for å si det sånn. Eller hva med Detroit-Savannah? (vet jeg har vært inne på dette tidligere)

Skulle tenke at en intens personlig undersøkelse av alle laptop'er også ville være minst like effektivt som å gjemme dem i cargo.

Det høres helt latterlig ut å se dette komme slik det gjør.

Men disclaimeren er jo så klart at jeg strengt tatt ikke vet noen ting om sikkerhet på fly. Så det kan jo tenkes at noen skjønner noe som unngår min lille hjerne.

Men er det en reel akkutt fare som kan avverges nå, så er det klart det skal gjøres. Men da er det nok like farlig fra Atlanta til Paris som fra Paris til Atlanta, for å si det sånn. Eller hva med Detroit-Savannah? (vet jeg har vært inne på dette tidligere)

Nei, egentlig ikke hvis de produseres i Midt-Østen ... Og å sende dem som frakt til USA først vil medføre betydelig risiko for at de blir 'luktet'.

Imidlertid burde det ikke være vanskelig for slemmingene å snu seg og angripe andre veien - men ikke si det så DHS hører det ....

Nei, egentlig ikke hvis de produseres i Midt-Østen ... Og å sende dem som frakt til USA først vil medføre betydelig risiko for at de blir 'luktet'.

Imidlertid burde det ikke være vanskelig for slemmingene å snu seg og angripe andre veien - men ikke si det så DHS hører det ....
Om de har en oppskrift for hvordan noe skal produseres så kan det lett produseres i hele verden.

Skal det ha noen reell effekt så bør det innføres en generelt forbud over hele verden.

Jeg syns dette ligner på ett: #touristban ;)

Begynner å bli en del skumle rykter rundt implementering i diverse fora og kommentarfelt nå. Ingenting offisielt, men om bare halvparten stemmer så blir dette brutalt. Det som begynner å bli tydelig er at dette vil omfatte nesten alt med et batteri i.

Det er litt spesielt å tenke slik, men jeg sitter med inntrykket av at terroristene nå har vunnet. De har tatt knekken på et velfungerende samfunn (ok, kan sikkert diskutere, men dere forstår hva jeg mener). Og er vi virkelig villig til å gå så langt bare for litt mer sikkerhet? I det man har dette på plass begynner det å bli kort vei til bare en liten innstramming til, og så en liten til...

Begynner å bli en del skumle rykter rundt implementering i diverse fora og kommentarfelt nå. Ingenting offisielt, men om bare halvparten stemmer så blir dette brutalt. Det som begynner å bli tydelig er at dette vil omfatte nesten alt med et batteri i.
Pacemakere, Cochlea Implantat, insulinpumpe, høreapparat, hodetelefoner med aktiv støydemping, ....

Last edited:

Som en kollega i Tyskland sa; ingen PC da tar jeg helle båten fra Hamburg til NewYork

Forbud mot elektronikk i håndbagasjen til USA og UK fra utvalgte destinasjoner

Jeg har generelt litt problemer med å se at dette forbudet vil bli langvarig hvis det blir en realitet i det hele. Det er alt for mange mektige aktører både i bedriftsmarkedet og i forskjellige myndigheter som vil bli hardt rammet av dette. Det potensielle økonomiske tapet for USA i en slik sak er helt enormt, og vil langt overgå det å miste et fly (sånn kynisk sett).

En annen side av saken er at det potensielt er enda verre om det plutselig er sendt 200 datamaskiner som innsjekket bagasje. Det blir festlig når en av disse i lasterommet, begynner å brenne over Atlanterhavet midt i en bag full av klær.

Fikk en uformell uttalelse fra en i et flyselskap her om dagen at dersom USA forbyr det som håndbagasje så forbyr vi det som innsjekket bagasje, så blir det til slutt en reell standoff.

Last edited:

Jeg har generelt litt problemer med å se at dette forbudet vil bli langvarig hvis det blir en realitet i det hele. Det er alt for mange mektige aktører både i bedriftsmarkedet og i forskjellige myndigheter som vil bli hardt rammet av dette. Det potensielle økonomiske tapet for USA i en slik sak er helt enormt, og vil langt overgå det å miste et fly (sånn kynisk sett).

En annen side av saken er at det potensielt er enda verre om det plutselig er sendt 200 datamaskiner som innsjekket bagasje. Det blir festlig når en av disse i lasterommet, begynner å brenne over Atlanterhavet midt i en bag full av klær.

Fikk en uformell uttalelse fra en i et flyselskap her om dagen at dersom USA forbyr det som håndbagasje så forbyr vi det som innsjekket bagasje, så blir det til slutt en reell standoff.
Ja, det er vel neste einaste farbare veg....

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Sånn realistisk sett: Har det noensinne skjedd at sikkerhetskontrollen har begynt å tillate noe som tidligere var forbudt?

Det er mange år siden vi første gang hørte at væsker skulle bli tillatt igjen, for å ta det mest nærliggende eksempelet. Til tross for at ingen riktig kan forklare hvorfor det er forbudt.

Det folk verkar tro är att eftersom Goldman Sachs styr den amerikanska regeringen och Goldman Sachs anställda reser med laptops så kommer förbudet att försvinna.

Finn ett, eller flera, fel med den logiken.

Back