FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nå var det jo på hengene håret at Norwegian kom seg igjennom oppstartfasen.

Ja, det er riktig og det er en rekke årsaker til at det ble slik.

En annen side er at Kjos er av en annen kaliber enn Giæver og hadde investorer som trodde på ham og ikke minst hadde de kapital.
Kjos så et marked utenfor Norge som ved oppstart var preget av tur retur billetter, kompliserte booking via net osv.
Giæver går nå inn i et marked som er begrenset (Dash 8 operativt)og vekst kan kun skje ved å vinne markedsandeler i et statisk marked som ikke vokser.

Det er nok sikkert også riktig, selv om jeg nok kanskje sitter med et inntrykk av at det er enkelte destinasjonspar i regional trafikk som kan ha potensial. I forhold til markedet og situasjonen som Kjos stod overfor så er det riktig. Mitt enkle poeng som jeg liker å hamre inn fra tid til annen var at "alle" i bransjen mente at det var umulig å tjene penger i nettopp den situasjonen man var i da. Det har vel vist seg at DY har evnet å finne nisjer som "ingen" mente var der da. Hvem vet hva FlyViking kan finne på, men jeg ville nok ikke investert mine penger i prosjektet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Han skulle jo være eneeier så lenge han hadde håpet om 1415 statlige millioner. Etter nederlaget er emisjon kanskje litt å selge høns i regnvær. Når det gjelder de første 50 millionene i aksjekapital lurer jeg på hvor mye som er skutt inn av kontanter.


Alt er nok Cash. Noe annet blir vanskelig i denne størrelsesorden. I siste episode av programmet til NRK sier han at han har solgt eiendommer og kapitalen er på plass.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Alt er nok Cash. Noe annet blir vanskelig i denne størrelsesorden. I siste episode av programmet til NRK sier han at han har solgt eiendommer og kapitalen er på plass.

En antagelse altså. Det er også vanlig med innskudd av andre verdier, særlig der det er én eller få eiere.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

En antagelse altså. Det er også vanlig med innskudd av andre verdier, særlig der det er én eller få eiere.



Som skal være revisorgodkjent. Hva tenker du at han har lagt inn da? Eller mener du at han ikke har lagt inn 50 mill?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

bransjen mente at det var umulig å tjene penger i nettopp den situasjonen man var i da. Det har vel vist seg at DY har evnet å finne nisjer som "ingen" mente var der da. Hvem vet hva FlyViking kan finne på, men jeg ville nok ikke investert mine penger i prosjektet.
Forskjellen er vel at Kjos konne konkurrere på alle 737-rutene, mens Ola ikke kan konkurrere der det er FOT-ruter i dag? Den som lever får se...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Forskjellen er vel at Kjos konne konkurrere på alle 737-rutene, mens Ola ikke kan konkurrere der det er FOT-ruter i dag? Den som lever får se...

Joda, men FOT-rutene er vel uansett neppe de rutene hvor det er spesielt interessant kommersielt å fly når man ikke får tilskudd.

I tillegg var altså poenget at alle i bransjen dømte Kjos nord & ned - uavhengig av hvor mye bedre utgangspunkt han hadde (relativt til det Giæver har nå). Jeg er litt usikker på hvor mye de har lært... Det er jo ikke lenge siden vi fikk høre at Norwegian kom til å gå på tryne som en følge av long-haul satsningen, for det kunne jo aldri lønne seg (det er noe helt annet enn LCC short-haul), osv. ;)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Joda, men FOT-rutene er vel uansett neppe de rutene hvor det er spesielt interessant kommersielt å fly når man ikke får tilskudd.

I tillegg var altså poenget at alle i bransjen dømte Kjos nord & ned - uavhengig av hvor mye bedre utgangspunkt han hadde (relativt til det Giæver har nå). Jeg er litt usikker på hvor mye de har lært... Det er jo ikke lenge siden vi fikk høre at Norwegian kom til å gå på tryne som en følge av long-haul satsningen, for det kunne jo aldri lønne seg (det er noe helt annet enn LCC short-haul), osv. ;)

En stor forskjell er at Kjos hadde myndighetene - Victor Normann og Konkuransetilsynet i ryggen (forbud mot bonus).
Han fikk også storkundeavtale med Staten. Stilte Staten den gang like strenge krav til at alle formaliteter var på plass som Staten denne gang har gjort ovenfor FV?....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Joda, men FOT-rutene er vel uansett neppe de rutene hvor det er spesielt interessant kommersielt å fly når man ikke får tilskudd. ;)

FOT rutene får ingen andre lov til å fly på.

Vedrørende diskusjon omkring 50 mill. fremgår det av NRK serien at andre er med som eiere, men Giæver sitter med kontrollen.
Giævers siste utspill på facebook undrer meg. Hvordan skal aksjekapitalen økes til 250 mill?
Om Giæver ikke har en betydelig formue utover det som allerede er lagt inn (ser ikke slik ut etter regnskapene)så må han la seg vanne ut for derved å miste kontrollen over selskapet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Stilte Staten den gang like strenge krav til at alle formaliteter var på plass som Staten denne gang har gjort ovenfor FV?....

Selvfølgelig, men vær klar over at Kjos overtok et selskap i drift og som hadde fløyet i 10 år før de gikk på børs.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Spennende å starte opp med Dash-8. Det har ikke vært noe opplysninger om vedlikehold av disse flyene. SAS Tech og Widerøe Technical Services er EASA 145 Tech for DH-8 pr nå.
Erfaringsmessig trenger gamle fly mye vedlikehold og stort delelager.
Operativt fokus er på plass, men teknikken må også virke for å holde regulariteten.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

FOT rutene får ingen andre lov til å fly på.

Ja, men poenget var at FOT-rutene neppe er de første FlyViking ville valgt å betjene. Det er en grunn til at det er nettopp FOT-ruter.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

FOT rutene får ingen andre lov til å fly på.

Vedrørende diskusjon omkring 50 mill. fremgår det av NRK serien at andre er med som eiere, men Giæver sitter med kontrollen.
Giævers siste utspill på facebook undrer meg. Hvordan skal aksjekapitalen økes til 250 mill?
Om Giæver ikke har en betydelig formue utover det som allerede er lagt inn (ser ikke slik ut etter regnskapene)så må han la seg vanne ut for derved å miste kontrollen over selskapet.

http://www.framtidinord.no/nyheter/...flyselskap-sammen-med-Ola-Giæver-13726017.ece

Her har vi vel svaret på uttalelsen om en emisjon. Det er snakk om å få "investorer" som er villig til å kjøpe seg inn i selskapet. M.a.o kun en løs ide fra Giæver som antagelig betyr at man nå ser hverdagen komme.
Det kritiske vil bli driftskapitalen.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Spennende å starte opp med Dash-8. Det har ikke vært noe opplysninger om vedlikehold av disse flyene. SAS Tech og Widerøe Technical Services er EASA 145 Tech for DH-8 pr nå.
Erfaringsmessig trenger gamle fly mye vedlikehold og stort delelager.
Operativt fokus er på plass, men teknikken må også virke for å holde regulariteten.

Norrønafly og Bromma Air Maintenence .....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

I tillegg var altså poenget at alle i bransjen dømte Kjos nord & ned - uavhengig av hvor mye bedre utgangspunkt han hadde (relativt til det Giæver har nå). Jeg er litt usikker på hvor mye de har lært...

Som sagt, så er det trygge valget å være negativ, og de fleste er alltid det. Spørsmålet er om noen klarer å finne positive ting ved forretningsmodellen, og det har stort sett noen klart ved de selskapene som lykkes.

Ensidig negativt har det vært rundt selskap som Krabi Air, Viking International, FlyNonStop og en del andre.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Norrønafly og Bromma Air Maintenence .....

Ingen av disse har Bombardier approval. Norrønafly er mest Propellerverksted.
DAT har tidligere Operert DH-8 og har nok Approvals for disse.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ingen av disse har Bombardier approval. Norrønafly er mest Propellerverksted.
DAT har tidligere Operert DH-8 og har nok Approvals for disse.

Ok, da må det ha vært gamle avtaler med tanke på Fly Taxi Nord sine Piper PA-31.

Søknad om godkjenning av nye Maintenance Contracts

Som et resultat av navneendring fra Fly Taxi Nord AS til FlyViking AS er det skrevet nye vedlikeholdsavtaler med Bromma Air Maintenance AB (datert 12.02.2016) og Norrønafly Rakkestad AS (datert 15.02.2016).

Vi søker om godkjenning av de nye vedlikeholdsavtalene (Maintenance contracts), som følger vedlagt.

.......
Kilde: Offentlig Elektronisk Postjournal (oep.no)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ikke så rent lite Kjos i Giæver, men må bli litt mer taktisk på tv!

Må være mye Widerøe folk her inne som ikke ønsker han skal lykkes....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ikke så rent lite Kjos i Giæver, men må bli litt mer taktisk på tv!

Må være mye Widerøe folk her inne som ikke ønsker han skal lykkes....

Kanskje ikke rart det?
Giæver skal visstnok selge billige biletter og ta jobber fra sine tidligere kolleger.
Etablerte selskaper har ansatte med lang annsenitet og opparbeidet pensjon, samt vedlikehold på eldre fly og mye "infrastuktur", derfor er det dyrere å drive flyselskap som har har noen år på rompa.

Etter en stund får de nye konkurente også føle realiteten og må skru opp billett prisene hvis de også vil beholde lojale medarbeider som etterhvert også går opp i lønn og pensjon. Eller kjøre som Kjos og flagge ut for å få billigst arbeidskraft.

Widerøe gjør det veldig bra på kortbanenettet, og trenger ikke kjepper i hjulene, marginene er ikke stor nok til å være med på priskrig, skjønt WF har vel dypere lommer...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Må være mye Widerøe folk her inne som ikke ønsker han skal lykkes....


Det et forskjell på å ønske og å tro. Og det er det siste som mange her inne ikke gjør
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top