FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Som forventet: En "æresrunde" over byen. - Fikk de brannbildusj mon tro ?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Så han tok en sightseeingrunde rundt Tinden også.
 

Attachments

  • Giæver.JPG
    Giæver.JPG
    92.8 KB · Views: 599
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Da var Skyliner-Aviation.de oppdatert :)
Dash 8 -103 17 LN-FVA FlyViking delivery 23-25oct16 YYC-YYQ-YFB-UAK-RKV-TOS, C-reg ex C-GFSJ
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ny episode ute på NRK.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

..og fra hans Facebookside:

FlyViking går for ny emisjon, vi øker Aksjekapitalen fra kr 50 mill til kr 250 mill!
Hele 19 Dash 8 er i levering og distrikst-Norge skal ikke lengere måtte ta "banklån" for å reise!
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

..og fra hans Facebookside:



Han begynner jo p få litt kapital å tære på. Men hvem hoster opp disse 200 mill? De 50 første et vel hans egne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Man må vel anta at det er hans kanadiske venn, som eier alle disse flyene.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ser i følge postlista til Luftfartstilsynet ut til at LN-FVA snart er på Norsk register.
Fly nr.2 LN-FVB er det også for en drøy uke siden søkt om innleie for.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det må da være andre måter å tape pengene på ,men muligens ikke så morsomme ?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ja, det var nok det folk fortalte Kjos også når de startet opp jet operasjonene i 2002... ;)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg tror Ola har lært noe av Kjos: Det verste du kan ha er en liten flåte, og fallet er ikke større enten du har 2 eller 20 fly. Konk er konk ...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ja, det var nok det folk fortalte Kjos også når de startet opp jet operasjonene i 2002... ;)

Det er alltid det tryggeste å anta at et nystartet flyselskap går konkurs. Unntakene er så få at det knapt er mulig å lage statistikk av. Så er spørsmålet om FlyViking har det som skal til for å lykkes, enten med det de nå har presentert som forretningsmodell eller etter å ha vridd litt på den.

De skal ha en ting, og det er at de har funnet ei nisje som ikke har vært prøvd før. Ei nisje jeg tror det er gode grunner til at den er uprøvd og som gjør at FlyViking er en del av majoriteta av nystartede flyselskaper.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Han skulle jo være eneeier så lenge han hadde håpet om 1415 statlige millioner. Etter nederlaget er emisjon kanskje litt å selge høns i regnvær. Når det gjelder de første 50 millionene i aksjekapital lurer jeg på hvor mye som er skutt inn av kontanter. Det er riktig at "konk er konk" og da er det jo fint å ha mulighet til å selge seg ned først, vanskelig å gjøre akkurat det diskret før en bredere emisjon. Ved siden av kapital så ser det ut som at kompetanse trengs. Det ene gjør det enklere å skaffe det andre, motsatt kan det bli en ond sirkel.
Konkurransetilsynet har vi ikke hørt mer fra enn at de fortsatt jobber med saken, mye spennende rundt Flyviking. Når Espen Hennig Olsen personlig tapte 29 millioner på å operere ett fly i seks måneder, hvor mye var de udekkede kravene i konkursboet, var det ikke over 100 mill utenom de 29?
20 fly er mye uten FOT-ruter.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ja, det var nok det folk fortalte Kjos også når de startet opp jet operasjonene i 2002... ;)



Han startet ikke opp med Dash-8-100 for og fly "billig(ere)" til Sør Kjosen heller.....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Han startet ikke opp med Dash-8-100 for og fly "billig(ere)" til Sør Kjosen heller.....

Nei, det er korrekt. Det ble likefullt hevdet at Kjos ville være konkurs før 6 måneder var gått, fordi det ikke var mulig å tjene penger i det markedet Kjos startet opp. Det er godt mulig man får rett nå (dvs at man kaster bort pengene).
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det er alltid det tryggeste å anta at et nystartet flyselskap går konkurs. Unntakene er så få at det knapt er mulig å lage statistikk av. Så er spørsmålet om FlyViking har det som skal til for å lykkes, enten med det de nå har presentert som forretningsmodell eller etter å ha vridd litt på den.

De skal ha en ting, og det er at de har funnet ei nisje som ikke har vært prøvd før. Ei nisje jeg tror det er gode grunner til at den er uprøvd og som gjør at FlyViking er en del av majoriteta av nystartede flyselskaper.

Jeg er ikke veldig overbevist om at dette blir god butikk - til det er det litt for lite volum, og du har nok rett i at det å gjette på at dette går åt skogen nok er det minst risikable.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nei, det er korrekt. Det ble likefullt hevdet at Kjos ville være konkurs før 6 måneder var gått, fordi det ikke var mulig å tjene penger i det markedet Kjos startet opp. Det er godt mulig man får rett nå (dvs at man kaster bort pengene).

Nå var det jo på hengene håret at Norwegian kom seg igjennom oppstartfasen.

En annen side er at Kjos er av en annen kaliber enn Giæver og hadde investorer som trodde på ham og ikke minst hadde de kapital.
Kjos så et marked utenfor Norge som ved oppstart var preget av tur retur billetter, kompliserte booking via net osv.
Giæver går nå inn i et marked som er begrenset (Dash 8 operativt)og vekst kan kun skje ved å vinne markedsandeler i et statisk marked som ikke vokser.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top