FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Med 720V er det uansett ikke noe man får brukt til noe særlig praktisk så :)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Strømuttak i en Dash 8? Er det virkelig nødvendig? :drunk:

Om det stemmer at de skal fly TRD-TOS direkte i en -103, så har du godt med tid til å ladde opp det meste... som tåler 720V ^_^
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Om det stemmer at de skal fly TRD-TOS direkte i en -103, så har du godt med tid til å ladde opp det meste... som tåler 720V ^_^

Det er en del surr i media, de aller fleste skriver TRD-BOO-TOS-...., mens noen har fått det for seg å skriver TRD-TOS-...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Det er en del surr i media, de aller fleste skriver TRD-BOO-TOS-...., mens noen har fått det for seg å skriver TRD-TOS-...

Begge deler er forsåvidt TRD-TOS direkte
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Regner vel sterkt med det skal stå 220v, ikke 720v ... :)

Og plutselig ramlet ordet "melkerute" ned i vokabulæret igjen.

Kim
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Litt mer om Giævers planer:
http://www.adressa.no/nyheter/nordt...-flyrute-fra-Værnes-til-Murmansk-12217495.ece

"- I dag er det like dyrt å fly fra Trondheim til Bodø og Tromsø som å fly med Norwegian til Las Vegas. "

Vet ikke helt om han har belegg for sin påstand. Sjelden jeg betaler veldig mye for en billett på den strekningen.

Når det er sagt kan det være at det koster 500-800 for en vei til Las Vegas, da, det vet jeg ikke. Og får Giæver det til med å selge 39 plasser til 300 per sete, skal jeg ikke klage.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Opp & ned trondheim -> tromsø på samme dag er ofte i overkant av kr 5000 i pluss med sas. Vell og merke med "prime time" avgangene hvor ankommer tromsø ca 0900 og tilbake igjen ca 1630.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Regner vel sterkt med det skal stå 220v, ikke 720v ... :)

Og plutselig ramlet ordet "melkerute" ned i vokabulæret igjen.

Kim

BOO-MQN-MJF-SSJ-BNN-RVK-OSY-TRD?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Dette er flyet ...
C-GFSJ De Havilland Canada DHC-8-103 (ex 101) Dash 8 Alberta Government 2x PWC PW121 03. Dec 1985
mod to De Havilland Canada DHC-8-103 Dash 8 Jul 2002
c-gfsj-alberta-government-de-havilland-canada-dhc-8-103-dash-8_PlanespottersNet_605772.jpg

Foto: Marco Dotti
https://www.planespotters.net/airfr...da/DHC-8_Dash-8/017/C-GFSJ-Alberta-Government
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Opp & ned trondheim -> tromsø på samme dag er ofte i overkant av kr 5000 i pluss med sas. Vell og merke med "prime time" avgangene hvor ankommer tromsø ca 0900 og tilbake igjen ca 1630.

Ja, de dyreste billettene og bookingklassene er vel det. Regner med det vil koste litt for disse hos Giæver også.

Selv betaler jeg sjelden over 1500 T/R
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Opp & ned trondheim -> tromsø på samme dag er ofte i overkant av kr 5000 i pluss med sas. Vell og merke med "prime time" avgangene hvor ankommer tromsø ca 0900 og tilbake igjen ca 1630.

Ja, men det er en relativt dyr operasjon FlyViking legger opp til her, så med mindre Ola Giæver har veldig hast med og svi av formuen sin så er det begrenset hvor billig de kan selge billettene. En Dash-8-100 er ganske dyr i drift per sete
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Hvilke andre maskiner er billigere i drift?

Stort sett alle andre.....

Ikke noe galt med Dash-8, men problemet er at når det er få seter, er det færre seter og fordelene kostnadene utover. Da må hver billett blir dyrere

Mulig de her klarer finne seg en nisje, men med mindre de etterhvert klarer komme seg inn på anbudsrutene så varer nok dette prosjektet så lenge som investorene er villig til og kaste bort pengene sine
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Valget av fly gir ingen mening med tanke på rutene de starter med, når en ATR med 50 seter har omtrent like kostnader per flygning. Dette er en kortbanespesialist. Gammelt individ, hvis opplysningene over er riktige.

http://www.airfleets.net/listing/dh8-1.htm
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

30 år gammelt fly med strømuttak og usb porter... det blir ihvertfall en kuriositet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Hvis dere satt i stolen og skulle velge flytype, hva hadde dere valgt mtp lavest mulig totalkost ifm oppstart?
Det trengs jo gjerne litt forundersøkelser... men noen tall kan jo gi en pekepinn
(har brukt det første og beste jeg fant på google).

Widerøe, 2013:
RASK (inntekt per tilgjengelige setekilometer): 1,91 kr
CASK (kostnad per tilgjengelige setekilometer): 1,81 kr

Norwegian, 2013:
RASK: 0,45 kr
CASK: 0,44 kr

Det gir jo en pekepinn på inntekt/kostnad.
Widerøe bruker altså i snitt 4 ganger så mye på å frakte et sete per kilometer, som Norwegian.
Det er vel trolig at FlyViking vil være betraktelig nærmere Widerøe enn Norwegian... Samtidig skal han jo ikke fly fullt så mye melkerute-aktig som Widerøe.

Så da vil det jo tilsi at man burde bruke en B738, men det gir jo liten mening i å fly med en B738 hvis man bare har 30 passasjerer.. Så egentlig er det jo umulig å gi et anslag uten at man kjenner trafikkgrunnlaget.

Basert på Widerøes CASK, koster det da
Værnes-Bodø
453 km * 1,81 kr/km * 39 seter = 31977 kr.
Med andre ord, flyet må ta inn 820,- per sete for et fullt fly..

Til sammenligning, Norwegian:
Værnes-Bodø
453 km * 0,44 kr/km * 180 seter = 35877 kr.
Norwegian kommer unna med 199,- per sete (fullt fly).

Men, si at det bare er 30 passasjerer på ruten uansett:
Widerøe: 31977 / 30 = 1066,-
Norwegian: 35877 / 30 = 1196,-

Så løsningen er på forhånd å vite akkurat hvor mange passasjerer du har på din (ene!) avgang, og hvor mye de er villige til å betale.. :)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

........gir jo liten mening....... umulig................

Der sa du det selv. ;) Med din logikk, hva vil hypotetisk Norwegians kostnad per passasjer være for VDS-KKN (etter en forlengelse av banen etc) 17 kroner?
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking

Der sa du det selv. ;) Med din logikk, hva bør eventuelt Norwegian ta for VDS-KKN (etter en forlengelse av banen etc) 17 kroner?

Norwegian bør ta det folk er villige til å betale. Hva de trenger for å dekke kostnadene er en annen sak. I tillegg så er det ikke noen lineær sammenheng mellom avstanden og enhetskostnad.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top