FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Så nettopp Aircraft investigation om Lauda Air.
Niki Lauda sa "det er enklere å bli verdensmester i formel 1 enn å starte flyselskap."

Sånn sett stiller Giæver sterkt. Han er verdensmester, og vel så det. Ihvertfall i egne øyne.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Giaevair (Tromsø) is a Norwegian start-up founded and backed by former Wideroe (WF, Bodø) pilot, Ola Giæver. Not much is known about the airline except that Giæver reportedly plans to equip it with DHC-6-400 seaplanes with Tromsø its primary hub.

http://www.ch-aviation.com/portal/news/36814-start-up-giaevair-eyes-norwegian-seaplane-market

Men fortsatt ikke trykk-kabin. Er det sannsynelig at Solvik-Olsen vil lempe på kravet om trykk-kabin på FOT-rutene?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Men fortsatt ikke trykk-kabin. Er det sannsynelig at Solvik-Olsen vil lempe på kravet om trykk-kabin på FOT-rutene?

Kor mykje meir komfort mtp. å flyge over veir og vind gir trykk-kabin på Dash-8 vs. ingen på Twin Otter egentleg? Spesielt i områda nordpå med korte ruter og kort tid på cruise?

Og har forresten Viking komme godt igang med å bygge nye fly?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Kor mykje meir komfort mtp. å flyge over veir og vind gir trykk-kabin på Dash-8 vs. ingen på Twin Otter egentleg? Spesielt i områda nordpå med korte ruter og kort tid på cruise?

Sannsynligvis ikke så mye, men det er allikevel et krav på anbudsrutene.

Og har forresten Viking komme godt igang med å bygge nye fly?

Fly er nok lettere å skaffe enn utstyr for SCAT-1.
 
Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Er det mulig å si til departementet at man ønsker å fly den og den FOT ruten på kommersielt grunnlag før neste periode og således holde ruten utenfor anbud og kriteriene som ligger i det? Sier ikke at det er smart, men er det mulig?
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Er det mulig å si til departementet at man ønsker å fly den og den FOT ruten på kommersielt grunnlag før neste periode og således holde ruten utenfor anbud og kriteriene som ligger i det? Sier ikke at det er smart, men er det mulig?

Jeg vil gjette på at departementet ikke nødvendigvis tar sjansen på at en slik henvendelse blir fulgt opp, og vil sannsynligvis legge ut på anbud de ruter de selv mener det er en sjanse for at ikke er kommersielt bærekraftige. Legger så et selskap inn et 0-anbud så vinner det sannsynligvis anbudet om de ellers oppfyller kravene, men da har SD en bindende avtale med dette selskapet om å fly ruten i den perioden avtalen gjelder for.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Fly er nok lettere å skaffe enn utstyr for SCAT-1.

Skal man gjette så vil jeg vel tro at innehaveren av slikt utstyr (Widerøe) neppe er spesielt ivrige på å leie ut/selge slikt utstyr til Giæver, og ei heller er det vel sikkert at det eksisterende utstyret uten videre kan puttes inn i en annen flytype.

Med de tidsfristene departementet har opererert med fra avgjørelse på anbudsprosessen og oppstart at flygningene, så er det god grunn til å tro at ingen som ikke allerede har godkjente fly vil ha tid nok til å få sertifisert fly med SCAT-1.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Hvis han virkelig vil satse på sjøfly virker det mere som et nisjeprodukt der SCAT -1 på sjøen uansett ikke vil være noe tema.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Men fortsatt ikke trykk-kabin. Er det sannsynelig at Solvik-Olsen vil lempe på kravet om trykk-kabin på FOT-rutene?

Det er ikke krav om trykkabin på alle FOT-Rutene. Nord-Troms og Finnmark samt Narvik og Røst i nord har ikke krav til dette.

Mener Rørvik og Namsos heller ikke har dette som krav. Samt sportsruta til Fagernes.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Er det mulig å si til departementet at man ønsker å fly den og den FOT ruten på kommersielt grunnlag før neste periode og således holde ruten utenfor anbud og kriteriene som ligger i det? Sier ikke at det er smart, men er det mulig?

Ja det er mulig. Widerøe har gjort dette tidligere for Hammerfest og Stokmarknes. De var begge en del av anbudsrutene tidligere.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Er det mulig å si til departementet at man ønsker å fly den og den FOT ruten på kommersielt grunnlag før neste periode og således holde ruten utenfor anbud og kriteriene som ligger i det? Sier ikke at det er smart, men er det mulig?

Departementet kan velge å ikke utlyse ei FOT-rute, for så vidt av hvilke som helst grunner. Dersom en kommersiell aktør klarer å overbevise departementet om at ei rute ikke bør lyses ut, så er det selvfølgelig mulig. At det skal skje, tror jeg er lite sannsynlig, vel å merke.

Det er også en forskjell mellom kommersielt og nullanbud. Ei kommersiell rute kan hvem som helst fly, ei rute med nullanbud har den som får ruta plikt, men også enerett, til å fly mot null i vederlag.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Et 0-anbud er uansett underlagt anbudsreglene, så er jo en vesensforskjell der òg.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

For de av som kjenner godt til herren er det bare å ønske lykke til til fremtidige passasjerer, ansatte og de som evt. gir han retten til å fly anbudsruter..
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Han har allerede gitt sin hyllest til OSM Aviation, "moderne og fremtidsrettet" luftfart :rolleyes:
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Et selskap bygget på bitterhet høres ikke ut som en vinner...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Et selskap bygget på bitterhet høres ikke ut som en vinner...

Vel... jeg kjøpte en hettegenser i sinne, fordi butikkpersonalet prøvde å jage meg ut. Det var den beste hettegenseren jeg har hatt.

Jeg vet også om en som, etter å ha blitt skjelt ut av en produsent, satte seg til å studere faget og etablerte en konkurrent som til syvende og sist sendte førstnevnte ut av markedet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Og barnet skal hete FlyViking AS.

Det som blir spennende å se etterhvert, er jo hvilke folk Giæver får med seg til å drifte dette og ikke minst hvilken flypark han ser for seg.

Mener å ha sett noen av dere har skrevet noe slik som at det å drive et flyselskap er noe av den sikreste måten å tape penger. Men både Kjosern og MOL har jo klart det, så en umulighet er det vel ikke, men det er et relativt spisst marked.

Uten at jeg kjenner økonomien i å drive på kortbanenettet, så vil jeg tro at det er begrenset hvor mye prisene kan presses ned kontra WF. Spørsmål to vil jo være interlining..

I en artikkel på e24.no står det følgende å lese:

Ifølge avisen blir selskapet mandag tilført 20,1 millioner kroner gjennom en emisjon.

– Vi skal ha inn mye mer penger i selskapet slik at vi får en trygg økonomisk plattform.
Men vi skal ha minst 100 millioner på bok. Deretter skal vi ut og se på ruter og fly, sier Giæver.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - Giævair

Lurer litt på hvilke maskiner han har tenkt seg om han skal inn på kortbanenettet, hverken Dash-8 100/200 eller Dornier 228 er særlig lette å få tak i nå for tiden, så alternativt blir vel muligens Beechcraft sin King Air eller Cessna sin Gran Carravan?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top