FlyViking innstiller driften 12JAN18

Re: FlyViking innstiller driften

Ser på proff.no at de økte kapitalen med rundt 50 mill bare i desember. Nå er ikke jeg økonom, men hvorfor spytte inn så mye penger når de helt sikkert visste at de kom til å avvikle driften? Er det kun en måte å holde driften igang på til neste anbudsrunde?

Det kan det jo være, eller melke ut det man kan, før kua er død.
 
Trist sak for de ansatte. Fatter dog ikke at de turte, men dem om det.
Eierne sklir vel på en eller annen automagisk måte unna problemene, og prøver på nytt.



Alt eierne har skutt inn er trolig tapt. Så de slipper ikke unna.
 
Vet du hva? Det har jeg liten tro på.
Festen er over, men det er kake igjen.

Merkelig kommentar.
"Kake igjen". Eierne har skutt inn kapital og lån tilsvarende 134 mill.
Det gjøres nå en styrt avvikling som betyr at resterende kapital brukes til å dekke kreditorer, eventuelt tilbakebetaling av lån eller deler av dette.
Blir det noe igjen når alt er oppgjort går overskytende tilbake til eierne, men de har allikevel tapt formidabelt.

At verken Ole Olsen eller OG er blakke etter dette er en helt annen sak, men FV kaka er borte.
 
FlyViking hadde inngått en avtale med Vesterålskraft om en eller annen form om Sammarbeid. Vet ikke detaljene i avtalen.
 
Eller som det også kan kalles; Kake igjen.

Skjønner ikke helt hvilke problemer som eierene "sklir unna"? Deres egenkapital må vel i hovedsak anses som tapt. De gjør en styrt avvikling mens det ennå er ressurser igjen til å betjene gjeld. Om situasjonen for selskapet først er som den er, hva mer mener du de skulle ha gjort?
 
Re: FlyViking innstiller driften

Synd, men det er alltid en avveigning på materiellsiden.
For gammelt, grei pris, men for mye vedlikehold
For nytt, dyrt, bortimot grisedyrt, men lite vedlikehold. (FlyNonstop)

Alderen på flyene her blir i det store bilde enten en avsporing eller bestefall notis. Skal man kritisere valg av flytype, som man bør her, så skyldes det mer feil valg av materiell. Både standarden på det de skaffet, men også det forsøke drive lavprisoperasjon med små-Dash-8. Det er bortimot umulig gitt hvor dyre de er i drift per sete
 
Re: FlyViking - statustråd

Synd for mange at vingene ikke bar lenger.

Synd for passasjerer som har fått billigere billetter, og nå er på tur tilbake til monopol.
Synd for de som hadde arbeidsplassen sin i selskapet.
Synd for de som har gledet seg til å få FV på besøk, med mulighet for bedre og billigere transport for de som bor der.

Synd for alle de som jobber i konkurrerende selskaper som får mindre å snakke om på jobben, og på forum/facebook.

Blir det et comeback, der all erfaring de nå har fått blir lagt inn i FlyViking 2.0?
 
Re: FlyViking - statustråd

Håper noen tar seg tid til å notere priser på flybilletter nå vs om 6-12 mnd slik at udokumenterte påstander om økning i billettpris eventuelt kan motbevises.
 
Re: FlyViking - statustråd

Synd for mange at vingene ikke bar lenger.



Synd for passasjerer som har fått billigere billetter, og nå er på tur tilbake til monopol.


Av nysgjerrighet, hvilke ruter sikter du til når du snakker om monopol?

Om du snakker om anbudsrutene så har ikke det noe med monopol å gjøre.
 
Re: FlyViking - statustråd

Av nysgjerrighet, hvilke ruter sikter du til når du snakker om monopol?

Om du snakker om anbudsrutene så har ikke det noe med monopol å gjøre.

WF er jo i en "monopol" situasjon på mange flyruter i Nord-Norge. De har ikke konkuranse fra andre flyselskaper på diverse ruter. Og kan dermed oppførere seg som en monopolist.
 
Re: FlyViking - statustråd

WF er jo i en "monopol" situasjon på mange flyruter i Nord-Norge. De har ikke konkuranse fra andre flyselskaper på diverse ruter. Og kan dermed oppførere seg som en monopolist.



Igjen, om du snakker om anbudsrutene så er det feil. Det er ikke monopol ettersom konkurranseutsettelsen sikres i anbudsrunden.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Re: FlyViking - statustråd

Igjen, om du snakker om anbudsrutene så er det feil. Det er ikke monopol ettersom konkurranseutsettelsen sikres i anbudsrunden.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg mener ikke anbudsrundene, og man kan fint være i en "monopol" situasjon og oppfører seg som en monopolist uten at det er "galt" i forhold til lovverket.

Hammerfest-Tromsø blir igjen et slikt eksempel når FV legger ned.
 
Last edited:
Re: FlyViking - statustråd

Jeg mener ikke anbudsrundene, og man kan fint være i en "monopol" situasjon og oppfører seg som en monopolist uten at det er "galt" i forhold til lovverket.



Nå er du utrolig ullen. Kanskje fordi det er lite substans i "monopol"-argumentasjonen.
Jorda blir ikke flat bare fordi man hevder det hundrevis av ganger.

Nok om dét. Får håpe noen lærer av FV's mange brølere og stabler et seriøst alternativ på beina.
 
Back
Top