Nå er du utrolig ullen. Kanskje fordi det er lite substans i "monopol"-argumentasjonen.
Jorda blir ikke flat bare fordi man hevder det hundrevis av ganger.
Nok om dét. Får håpe noen lærer av FV's mange brølere og stabler et seriøst alternativ på beina.
Hva burde Flyviking gjort annerledes, evt andre, for å kunne lykkes med etablere et fjerde norskeid kommersielt flyselskap?
Men vi er enige om at WF vil ha monopol på flyreiser direkte mellom Hammerfest og Tromsø når FV legger ned? Monopol sier jo kun at det bare er en selger av tjenesten. Den sier ikke noe om hvorfor det er slik. Det kan være fordi ingen andre ser det hensiktsmessig å konkurere, eller ved lov slik som når det gjelder vin og sprit salg i Norge.
Og uansett hvorfor man har et monopol, så gir det muligheter til å ta høyere priser enn man ellers ville gjort(så lenge det ikke er regulert av lov).
Et monopol (fra gresk monos = en, polein = å selge) er en markedsform hvor det kun er én tilbyder (selger) av et produkt eller en tjeneste. I dagligtale betyr monopol en bedrift som ikke har noen konkurrenter i sitt produkt- eller tjenestemarked. Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse om å tilby godet eller tjenesten, og eventuelt en mangel på levedyktige substitutter. Monopoltilstanden regnes normalt som en markedssvikt dersom det forventes å finne konkurranse i det aktuelle markedet.
Hva burde Flyviking gjort annerledes, evt andre, for å kunne lykkes med etablere et fjerde norskeid kommersielt flyselskap?
Hva burde Flyviking gjort annerledes, evt andre, for å kunne lykkes med etablere et fjerde norskeid kommersielt flyselskap?
Du må ha en forretningside og plan som er økonomisk holdbar og du må ha den rette kompetansen.
FV manglet begge deler.
Håper noen tar seg tid til å notere priser på flybilletter nå vs om 6-12 mnd slik at udokumenterte påstander om økning i billettpris eventuelt kan motbevises.
At konkurranse under ellers like omstendigheter vil føre til lavere priser er vel ikke akkurat rocket surgery. Det holder vel å sitere Stein Nilsen fra intervjuet med Avisa Nordland 29. mars 2017:
- All erfaring tilsier at økt konkurranse er bra for kundene, sier Stein Nilsen, adm. direktør i Widerøe, til avisen.
Widerøe svarer på konkurransen i Nord-Norge med flere lavprisbilletter for forbrukerne, og dermed lavere priser.
- Jeg er ganske sikker på at det vil bli flere billige billetter i markedet, sier Nilsen.
... så ser vi her i din quote at det uttales noe om prisen på billetter i markedet av en enkeltperson. Det er anekdotiske antakelser og enkeltobservasjoner fra mennesker på Facebook, det samme gjelder for Stein Nilsen i AN som "er ganske sikker på" noe. Vanskelig å vite noe om sannhetsgehalten i dette
Om du mener at Nilsens uttalelser kan tolkes på annen måte enn at WF ville svare med lavere priser på FVs inntreden i markedet så tar jeg det til etterretning. Synes nok man kan tillegge Nilsen litt mere tyngde om WFs prispolitikk enn tilfeldige forbipasserende på Facebook.
Sitatet er hentet fra en analyse av et flyselskaps vekst og fall" i dagens Nordlys fra en transportforsker fra Bodø. http://nordnorskdebatt.no/article/et-flyselskaps-vekst-fallÅ etablere et flyselskap for å hevne seg på tidligere arbeidsgiver er dessuten en særdeles dårlig forretningside...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.