FlyViking innstiller driften 12JAN18

Re: FlyViking - statustråd

Hva burde Flyviking gjort annerledes, evt andre, for å kunne lykkes med etablere et fjerde norskeid kommersielt flyselskap?
 
Re: FlyViking - statustråd

Nå er du utrolig ullen. Kanskje fordi det er lite substans i "monopol"-argumentasjonen.
Jorda blir ikke flat bare fordi man hevder det hundrevis av ganger.

Nok om dét. Får håpe noen lærer av FV's mange brølere og stabler et seriøst alternativ på beina.

Men vi er enige om at WF vil ha monopol på flyreiser direkte mellom Hammerfest og Tromsø når FV legger ned? Monopol sier jo kun at det bare er en selger av tjenesten. Den sier ikke noe om hvorfor det er slik. Det kan være fordi ingen andre ser det hensiktsmessig å konkurere, eller ved lov slik som når det gjelder vin og sprit salg i Norge.

Og uansett hvorfor man har et monopol, så gir det muligheter til å ta høyere priser enn man ellers ville gjort(så lenge det ikke er regulert av lov).
 
Re: FlyViking - statustråd

Denne monopol-diskusjonen dukker opp igjen og igjen.

Hver gang viser det seg at debattantene har ulike definisjoner av ordet monopol:

1. En operatør som er gitt enerett til å drive, selge mm. noe. For eksempel gjennom en eller annen form for konsesjon. Slik var flymarkedet før dereguleringen.

2. En operatør som rent faktisk driver alene i et marked (/på en flyrute). Ingen forbud mot å etablere seg for andre, men førsteoperatørens markedsstilling, markedets størrelse, mangelen på materiell osv. kan de facto hindre etablering.

Begge definisjonene har noe for seg, men kan åpenbart ikke sammenblandes (epler vs pærer). I hvert fall ikke uten at folk her inne blir rasende.

Skal vi la nyttårsforsettene for 2018 inkludere bedre begrepsdefinering?
 
Re: FlyViking - statustråd

Hva burde Flyviking gjort annerledes, evt andre, for å kunne lykkes med etablere et fjerde norskeid kommersielt flyselskap?

Nå spør du vel ikke meg, men jeg kan jo forsøke å svare.

Selv om jeg er usikker på om det faktisk er rom for et selskap til. Jeg tror det nesten er umulig å starte fra scratch idag.

1. Du må ha nok kaptial i ryggen til å drive lenge og riktig.
2. Du må velge riktig fly. Et fly som gir deg en konkuransedyktig pris pr sete.
3. Du må velge ruter hvor det er mulig å finne nok passasjerer som er villig til å betale det du trenger og hvor ikke konkurentene bare swoosher inn.
4. Pluss mye annet.

Mulig at det hadde vært rom i markedet for fly med mellom 78 og 120 seter, hvor du bare vil møte enten SAS eller DY. Men nå kommer jo WF for fult inn også i dette markedet.
 
Re: FlyViking - statustråd

Men vi er enige om at WF vil ha monopol på flyreiser direkte mellom Hammerfest og Tromsø når FV legger ned? Monopol sier jo kun at det bare er en selger av tjenesten. Den sier ikke noe om hvorfor det er slik. Det kan være fordi ingen andre ser det hensiktsmessig å konkurere, eller ved lov slik som når det gjelder vin og sprit salg i Norge.

Og uansett hvorfor man har et monopol, så gir det muligheter til å ta høyere priser enn man ellers ville gjort(så lenge det ikke er regulert av lov).



Definisjonen er litt mer sammensatt enn som så:
Et monopol (fra gresk monos = en, polein = å selge) er en markedsform hvor det kun er én tilbyder (selger) av et produkt eller en tjeneste. I dagligtale betyr monopol en bedrift som ikke har noen konkurrenter i sitt produkt- eller tjenestemarked. Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse om å tilby godet eller tjenesten, og eventuelt en mangel på levedyktige substitutter. Monopoltilstanden regnes normalt som en markedssvikt dersom det forventes å finne konkurranse i det aktuelle markedet.

Så i anbudsnettet er det altså ikke monopol.
Slik jeg har forstått det er også prisstruktur en del av anbudet og operatøren(e) kan derfor ikke gjøre som de vil selv om det vinner anbudet.

Når det gjelder rene kommersielle ruter så er det fritt frem for å konkurrere så mye man vil. Dersom det i en fri konkurransesituasjon oppstår type monopol så er det vel stort sett fordi enten kunder og/eller tilbydere ikke har tilstrekkelig interesse av det. Ref markedssvikt. Konkurransetilsynet skal ihvertfall i utgangspunktet passe på at aktører ikke bruker dominerende markedsmakt til å fortrenge konkurrenter.
 
Re: FlyViking - statustråd

Hva burde Flyviking gjort annerledes, evt andre, for å kunne lykkes med etablere et fjerde norskeid kommersielt flyselskap?

Du må ha en forretningside og plan som er økonomisk holdbar og du må ha den rette kompetansen.
FV manglet begge deler.
 
Og det beviser vel at de som roper høyest på internett, ikke nødvendigvis er de som utgjør det faktiske kundegrunnlaget.

Ola Giæver/ FlyViking har jo hatt en enorm følgerskare på facebook, med over 9000 "fans" i egen fanclub: https://www.facebook.com/flyviking.giaever.fans/, samt en egen facebookgruppe med fans under annet navn "Vi som liker lave flypriser i Nord-Norge og sørover" (hva nå enn det skal bety :D ) - der er de over 10,000 medlemmer: https://www.facebook.com/lave.flypriser/

Sist men minst ble han kåret til "Årets Nordlening" i Nordlys 22 Desember i år (en tittel han deler med Mads Gilbert, Vegard Ulvang, Ailo Gaup etc...), stemt frem av nordleninger: https://www.nordlys.no/arets-nordle...ert-jeg-foler-meg-sterk-og-klar/s/5-34-756787


Tro om FlyViking har hatt 10,000 passasjerer i måneden?
 
Last edited:
Re: FlyViking - statustråd

Håper noen tar seg tid til å notere priser på flybilletter nå vs om 6-12 mnd slik at udokumenterte påstander om økning i billettpris eventuelt kan motbevises.

At konkurranse under ellers like omstendigheter vil føre til lavere priser er vel ikke akkurat rocket surgery. Det holder vel å sitere Stein Nilsen fra intervjuet med Avisa Nordland 29. mars 2017:

- All erfaring tilsier at økt konkurranse er bra for kundene, sier Stein Nilsen, adm. direktør i Widerøe, til avisen.

Widerøe svarer på konkurransen i Nord-Norge med flere lavprisbilletter for forbrukerne, og dermed lavere priser.

- Jeg er ganske sikker på at det vil bli flere billige billetter i markedet, sier Nilsen.
 
Re: FlyViking - statustråd

At konkurranse under ellers like omstendigheter vil føre til lavere priser er vel ikke akkurat rocket surgery. Det holder vel å sitere Stein Nilsen fra intervjuet med Avisa Nordland 29. mars 2017:

- All erfaring tilsier at økt konkurranse er bra for kundene, sier Stein Nilsen, adm. direktør i Widerøe, til avisen.

Widerøe svarer på konkurransen i Nord-Norge med flere lavprisbilletter for forbrukerne, og dermed lavere priser.

- Jeg er ganske sikker på at det vil bli flere billige billetter i markedet, sier Nilsen.

For å poengtere hvorfor jeg skrev hva jeg skrev (i det du quotet):
Likeledes som vi kan lese på flyvikings fansites at folk sa det var billige billetter hos FV i starten; "dokker kosta jo fan det samme som Widerøe, ikke rart dokker gikk konkurs", så ser vi her i din quote at det uttales noe om prisen på billetter i markedet av en enkeltperson. Det er anekdotiske antakelser og enkeltobservasjoner fra mennesker på Facebook, det samme gjelder for Stein Nilsen i AN som "er ganske sikker på" noe. Vanskelig å vite noe om sannhetsgehalten i dette, både Stein Nilsens tro på at det blir flere billige billetter (og merk hans ordlag: flere billige billetter, ikke "generelt billigere billetter". Det er forskjell på å øke antallet billetter til 499kr i markedet, vs senke prisen til 299kr), og FV kundens opplevelse av FV i samme "dyre" prissjikt som Widerøe. Det er derfor det er mer interessant å få tilgang på reelle talldataer, statistiske datapakker som viser noe om realitetene. Ikke bare antakelser. Dette med flybilletter er jo en følelsessak hos folk, og det er vanskelig å vite hva som er fakta og hva som er spekulative uttalelser med antakelser, tilnærminger, anekdotiske observasjoner basert på egne sporadiske reiser, eller liknende.

Jeg antar, personlig, at folk i nord-norge fikk noen gode tilbud hos Widerøe i begynnelsen av FlyVikings lanseringsperiode - og at FlyViking prisla seg langt under kostnaden for å produsere et produkt i starten. Det ble dermed både flere billige billetter, og sikkert også billigere billetter. Deretter dro prisene seg mer mot et realistisk nivå, og jeg har personlig ingen frykt for at Widerøe kommer til å legge på hverken 500kr eller 1000kr mer pr billett med tapet av FV. Særlig slik den finansielle situasjonen stod nå mot slutten. Men jeg er åpen for å ta feil, og sier derfor at det hadde vært flott om man kunne lagt fram en graf med utvikling av billettprisene hos både WF og FV på f.eks Tromsø-Hammerfest før, under og etter FlyVikings eksistens.
 
Last edited:
Re: FlyViking - statustråd

... så ser vi her i din quote at det uttales noe om prisen på billetter i markedet av en enkeltperson. Det er anekdotiske antakelser og enkeltobservasjoner fra mennesker på Facebook, det samme gjelder for Stein Nilsen i AN som "er ganske sikker på" noe. Vanskelig å vite noe om sannhetsgehalten i dette

Om du mener at Nilsens uttalelser kan tolkes på annen måte enn at WF ville svare med lavere priser på FVs inntreden i markedet så tar jeg det til etterretning. Synes nok man kan tillegge Nilsen litt mere tyngde om WFs prispolitikk enn tilfeldige forbipasserende på Facebook.
 
Re: FlyViking - statustråd

Om du mener at Nilsens uttalelser kan tolkes på annen måte enn at WF ville svare med lavere priser på FVs inntreden i markedet så tar jeg det til etterretning. Synes nok man kan tillegge Nilsen litt mere tyngde om WFs prispolitikk enn tilfeldige forbipasserende på Facebook.

Nei, det har jeg ikke ment - jeg har ment det som at det tross alt er en antakelse. Det er riktig at han innehar mer tyngde, men spørsmålet er: er det allikevel noe mer til bevis? Det er jo like mye en personlig antakelse... Skal vi slenge i bordet med at flyprisene går i været etter at FlyViking falt fra, så bør vi helst ha noe mer å komme med enn personlige antakelser, synes du ikke? :)
 
Last edited:
Status med tanke på rutene den siste uken;
- VF342 TOS-SKN-BOO-TRD og VF343 TRD-BOO-SKN-TOS flys frem til 12JAN.
- VF303 TOS-VDS-KKN-TOS flys frem til 8JAN.
- Thats it! Alle andre ruter er lagt ned.

Mens Oslo-Ørland flys av FVK frem til 12JAN, men etter det skal noen andre fly (som tidligere nevnt).
 
Å etablere et flyselskap for å hevne seg på tidligere arbeidsgiver er dessuten en særdeles dårlig forretningside...
Sitatet er hentet fra en analyse av et flyselskaps vekst og fall" i dagens Nordlys fra en transportforsker fra Bodø. http://nordnorskdebatt.no/article/et-flyselskaps-vekst-fall
Ikke noe nytt i forhold til hva som er diskutert her inne, spesielt i statustråden. Men det kan være greit for mange avislesere som ikke er så nerdete å få et mer nyansert bilde av hva som gikk galt. Spesielt er det fra Troms og Finnmark vært mange som mener at Widerøe har vært favorisert, at FlyViking var uønsket, og at FV i realiteten aldri hadde sjanse. Og det siste er jo riktig, men da sett gjennom andre briller...
 
Som en liten "trivia" relatert til FlyViking:
Stein Terje Dahl var inne som "toppsjef" i Flyviking knapt 3 måneder før FlyViking offentliggjorde sin konkurs.
Hans avskjedsord kan vi lese her: https://www.nrk.no/troms/tidligere-sjef-i-luftfartstilsynet-skal-lede-flyviking-1.13673959
"Jeg har vært med å bygge hovedflyplass, jeg har slått sammen SAS og Braathen, og nå har jeg fått FlyViking opp å stå med suveren punktlighet og regularitet sier han til NRK.
Han har stor tro på selskapets framtid.
Han avviser at det at han slutter har noe å gjøre med konflikter innad i ledelse og styre."


Jauda.

Uansett, siden den gang har han jobbet som prosjektmanager i anleggsfirmaet "M3 anlegg" (i Bodø). 4 mnd etter han begynte der, er nå også dette selskapet konkurs:
https://www.nrk.no/nordland/bygg-og-anleggsfirma-konkurs-_-180-mister-jobben-1.13851979

:)
 
Back
Top