Flyskrekk

Litt selvmotsigende dette at en som trives med å sette utfor stupbratte fjellsider, er ukomfortabel med å fly ... men som sagt - ingenting er logisk.
Selv får jeg noia av å sitte i skiheis ....
 
Angst er morsom på den måten.. Jeg er psykologstudent, og man skulle jo kanskje tro at man da var littegranne immun ihvertfall, men slik er det ikke.. hehe.
 
Tusen takk for dette lange og utfyllende svaret! Jeg vet ikke om alt snakk om flytyper gjør meg mer eller mindre stresset, men synes likevel det var veldig informativt, og har sterkt behov for å opprette en tro på at flyet jeg ender opp med å fly er trygt. Betaler også gjerne mer for å være sikker på at jeg slipper unna med minst mellomlandinger o.l. Kommer sikkert tilbake til deg når jeg skal planlegge reisen og bestille, virker som du har gode kommentarer å komme med ;-)

Bare hyggelig, hører fra deg :)

Litt selvmotsigende dette at en som trives med å sette utfor stupbratte fjellsider, er ukomfortabel med å fly ... men som sagt - ingenting er logisk.
Selv får jeg noia av å sitte i skiheis ....

Hehe, sant det Andreas. Så fremt det er nysnø er det bare himmelsk, ellers setter jeg ikke utfor (eller jo, hvis det er prepararet og jeg har Super-G skiene på meg (ikke pudderplankene)). Jeg tror det er det nærmeste man kommer følelsen av å ha vinger, spør du meg. Som Hans Gmoser sa:

A person should have wings to carry them where their dreams go, but sometimes a pair of skis makes a good substitute.
 
Hei, fikk lyst til å komme med et skudd i mørket innen temaet "knowledge is power". Youtube er en kilde til mye rart, og her er lenker til to 10min-ish lange videoer som dokumenterer litt rundt planlegging og gjennomføring av long haul-flyvning sett fra flyvernes side. Det kan hende at det blir vel teknisk og ikke gir deg stort i det hele tatt, men det er kanskje verdt et forsøk?

Her er et utdrag fra en film om Air Canada's rute over Nordpolen i deres Boeing 777, et veldig typisk langdistansefly: https://www.youtube.com/watch?v=unYKJgUYmi8

Og her har du Norwegian med sin 787 til Los Angeles, mye det samme: https://www.youtube.com/watch?v=Nt5GY66e7wQ
 
Hei, fikk lyst til å komme med et skudd i mørket innen temaet "knowledge is power". Youtube er en kilde til mye rart, og her er lenker til to 10min-ish lange videoer som dokumenterer litt rundt planlegging og gjennomføring av long haul-flyvning sett fra flyvernes side. Det kan hende at det blir vel teknisk og ikke gir deg stort i det hele tatt, men det er kanskje verdt et forsøk?

Her er et utdrag fra en film om Air Canada's rute over Nordpolen i deres Boeing 777, et veldig typisk langdistansefly: https://www.youtube.com/watch?v=unYKJgUYmi8

Og her har du Norwegian med sin 787 til Los Angeles, mye det samme: https://www.youtube.com/watch?v=Nt5GY66e7wQ

Takk for videoene. Det var faktisk en veldig god idè. :-)
 
For aa komme inn paa litt av "de andre" forbedelsene - fra en som reiser alltfor mye lange distanser. Dette blir en veldig lang tur og jeg ville tenke paa aa bryte opp reisen med en dag (23 timer) hvile underveis, det behoever ikke aa fordyre flybilletten og noen av flyselskapene vil enten gi deg en hotel overnatting eller ha et veldig godt tilbud. Det aa faa en god natts soevn etter 10-12 timer i et flysete samt aa kunne slappe av ved et svoemmebaseng noen timer (om det er mulig aa slappe av) vil hjelpe paa. Ofte blir stress, bekymringer veldig forsterket naar man blir sliten og det blir man etter mange timer i en flykabin hvor miljoet rundt deg er anderledes enn det kroppen vant med. Tynnere, toerrere luft etc.

Uten aa gaa inn paa spesifikk flytype - saa oppfoerer store Wide Body (bredbuk) fly seg anderledes enn hva du er vant med, de stiger saktere, det er andre lyder (det kan nesten hoeres ut som motorene stopper naar man har avsluttet oppstigningen som ogsaa tar lengre tid). Ogsaa paa grunn av stoerrelsen kan ombordstigningen foeles anderledes, mens en normalt gaar forbi Cockpit doeren som ofte er aapen under ombordstigning innenlands i Norge, vil du normalt oppleve at du kommer inn i flyet minst en kabin unna Cockpit og du ikke ser piloter eller cockpit - saa det er anderledes og det er det viktig aa vaere forberedt paa.
 
For aa komme inn paa litt av "de andre" forbedelsene - fra en som reiser alltfor mye lange distanser. Dette blir en veldig lang tur og jeg ville tenke paa aa bryte opp reisen med en dag (23 timer) hvile underveis, det behoever ikke aa fordyre flybilletten og noen av flyselskapene vil enten gi deg en hotel overnatting eller ha et veldig godt tilbud. Det aa faa en god natts soevn etter 10-12 timer i et flysete samt aa kunne slappe av ved et svoemmebaseng noen timer (om det er mulig aa slappe av) vil hjelpe paa. Ofte blir stress, bekymringer veldig forsterket naar man blir sliten og det blir man etter mange timer i en flykabin hvor miljoet rundt deg er anderledes enn det kroppen vant med. Tynnere, toerrere luft etc.

Uten aa gaa inn paa spesifikk flytype - saa oppfoerer store Wide Body (bredbuk) fly seg anderledes enn hva du er vant med, de stiger saktere, det er andre lyder (det kan nesten hoeres ut som motorene stopper naar man har avsluttet oppstigningen som ogsaa tar lengre tid). Ogsaa paa grunn av stoerrelsen kan ombordstigningen foeles anderledes, mens en normalt gaar forbi Cockpit doeren som ofte er aapen under ombordstigning innenlands i Norge, vil du normalt oppleve at du kommer inn i flyet minst en kabin unna Cockpit og du ikke ser piloter eller cockpit - saa det er anderledes og det er det viktig aa vaere forberedt paa.

Tusen takk for veldig god informasjon og råd. Det er veldig nyttig og jeg kommer absolutt til å vurdere en overnatting. Videre synes jeg det var svært bra å få høre dette om forskjellen mellom små og større fly. Akkurat slik type informasjon jeg føler at jeg trenger. Håper å ikke bli "overrasket" av noe når jeg sitter der.
 
Etter jeg har klagd over flyskrekk i denne tråden tidligere, føler jeg at jeg endelig har kommet over kneika! Kom nettopp hjem fra ferie i Kroatia og nå ble det til at jeg faktisk gledet meg til flyturen. Dette var også første gang jeg lot være å drikke alkohol før turen og det følte jeg hjalp for min del, da jeg ble mye roligere. Selvom flyturen til ble ganske forsinket pga datatrøbbel på OSL fikk jeg plass på flyet, satt meg ned og tok det helt med ro. Koste meg med å filme takeoff'en og en flaske vann :fly

Hjemturen igår ble også forsinket pga tordenvær i sør-Europa, så ble sittende å vente inne i flyet i nesten 1 time. Men likevel lot jeg meg ikke stresse. Under climb og cruise så jeg lynet overalt nesten, men istedenfor å la meg skremme nøt jeg heller de fine lys-glimtene. Hvor ofte får man liksom oppleve lyn ovenifra? ;)

Et triks jeg lærte meg når turbulensen kom (noe den gjorde opptil flere ganger på hjemturen) var bare å lene seg tilbake i stolen og heller "bli med" på turbulensen istedenfor å kjempe mot den. Kjemper man imot blir man bare stressa. Lukk heller øynene og se for deg at du kjører på en humpete vei med bil.

Mvh en som har slitt med flyskrekk :fly
 
Uten aa gaa inn paa spesifikk flytype - saa oppfoerer store Wide Body (bredbuk) fly seg anderledes enn hva du er vant med, de stiger saktere, det er andre lyder (det kan nesten hoeres ut som motorene stopper naar man har avsluttet oppstigningen som ogsaa tar lengre tid). Ogsaa paa grunn av stoerrelsen kan ombordstigningen foeles anderledes, mens en normalt gaar forbi Cockpit doeren som ofte er aapen under ombordstigning innenlands i Norge, vil du normalt oppleve at du kommer inn i flyet minst en kabin unna Cockpit og du ikke ser piloter eller cockpit - saa det er anderledes og det er det viktig aa vaere forberedt paa.[/QUOTE]

Så rart hvordan dette kan oppleves så forskjellig. Jeg hater å fly "små" fly, men trives ok etter en stund i de store. I A320 hørte jeg alle lyder bedre. Merket når hjulene gikk opp og ned, øking og senking av fart - alt ble så nært. I de store flyene a340 og a747-400 merket jeg ingen ting.
 
Back
Top