Tusen takk for dette lange og utfyllende svaret! Jeg vet ikke om alt snakk om flytyper gjør meg mer eller mindre stresset, men synes likevel det var veldig informativt, og har sterkt behov for å opprette en tro på at flyet jeg ender opp med å fly er trygt. Betaler også gjerne mer for å være sikker på at jeg slipper unna med minst mellomlandinger o.l. Kommer sikkert tilbake til deg når jeg skal planlegge reisen og bestille, virker som du har gode kommentarer å komme med ;-)
Litt selvmotsigende dette at en som trives med å sette utfor stupbratte fjellsider, er ukomfortabel med å fly ... men som sagt - ingenting er logisk.
Selv får jeg noia av å sitte i skiheis ....
A person should have wings to carry them where their dreams go, but sometimes a pair of skis makes a good substitute.
Hei, fikk lyst til å komme med et skudd i mørket innen temaet "knowledge is power". Youtube er en kilde til mye rart, og her er lenker til to 10min-ish lange videoer som dokumenterer litt rundt planlegging og gjennomføring av long haul-flyvning sett fra flyvernes side. Det kan hende at det blir vel teknisk og ikke gir deg stort i det hele tatt, men det er kanskje verdt et forsøk?
Her er et utdrag fra en film om Air Canada's rute over Nordpolen i deres Boeing 777, et veldig typisk langdistansefly: https://www.youtube.com/watch?v=unYKJgUYmi8
Og her har du Norwegian med sin 787 til Los Angeles, mye det samme: https://www.youtube.com/watch?v=Nt5GY66e7wQ
Da vil jeg absolutt anbefale denne videoen, hvor man ser hvor kjølig og rutinert man håndterer å 'miste' en motor.
https://www.youtube.com/watch?v=rEf35NtlBLg
For aa komme inn paa litt av "de andre" forbedelsene - fra en som reiser alltfor mye lange distanser. Dette blir en veldig lang tur og jeg ville tenke paa aa bryte opp reisen med en dag (23 timer) hvile underveis, det behoever ikke aa fordyre flybilletten og noen av flyselskapene vil enten gi deg en hotel overnatting eller ha et veldig godt tilbud. Det aa faa en god natts soevn etter 10-12 timer i et flysete samt aa kunne slappe av ved et svoemmebaseng noen timer (om det er mulig aa slappe av) vil hjelpe paa. Ofte blir stress, bekymringer veldig forsterket naar man blir sliten og det blir man etter mange timer i en flykabin hvor miljoet rundt deg er anderledes enn det kroppen vant med. Tynnere, toerrere luft etc.
Uten aa gaa inn paa spesifikk flytype - saa oppfoerer store Wide Body (bredbuk) fly seg anderledes enn hva du er vant med, de stiger saktere, det er andre lyder (det kan nesten hoeres ut som motorene stopper naar man har avsluttet oppstigningen som ogsaa tar lengre tid). Ogsaa paa grunn av stoerrelsen kan ombordstigningen foeles anderledes, mens en normalt gaar forbi Cockpit doeren som ofte er aapen under ombordstigning innenlands i Norge, vil du normalt oppleve at du kommer inn i flyet minst en kabin unna Cockpit og du ikke ser piloter eller cockpit - saa det er anderledes og det er det viktig aa vaere forberedt paa.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.