Vanlig snutid på innlandet er 25 minutter, så det er rikelig tid der du skal. De er ikke så gode på kort snutid ved Middelhavet, men det har med arbeidstempoet å gjøre.
Et fly tjener ikke penger mens det står på bakken, så derfor vil man ha så høy utnyttelse som mulig. En 737-600 har ca 2500km rekkevidde ... det skulle holde deg gående en fire timers tid ..![]()
737-600 er min favoritt i SAS-flåten. En solid arbeidshest i luften. God tur.
Huttetu.. nå skal jeg snart ut å fly igjen. Trodde jeg var kvitt flyskrekken, men nå merker jeg at den kommer snikende.
Skal ut å fly med et 737-600 med en flytid på nesten 3 timer. Og når jeg ser bilder av den lille saken der så begynner jeg jo å lure på om den når frem den lange veien
Tenker spesielt på returflighten, da snur flyet på bare 1 time. Klarer virkelig 'grisen' å fly 6 timer i strekk med 1 times pause? Joda, såklart gjør den det. Ifølge flightradar så gjør den ihvertfall det
Håper noen kan forklare meg at det faktisk er trygt!
Jeg har nettopp vært på tur (har ekstrem flyangst) og jeg fikk veldig mye hjelp av personalet. Jeg fikk komme fram til pilotene og spurte mine vanlige "dumme" spørsmål. Da var jeg mer mentalt forberedt. Hvis du ønsker hjelp for flyskrekken kan jeg varmt anbefale flyskrekk-kurset som SAS har. Kursholderen er fantastisk! Masse lykke til og kos deg på tur![]()
Ifølge Google Maps er det 2503km fra Gardermoen til Split. Fikk litt panikk når jeg så du skrev det har 2500km rekkevidde. Men innså jo at avstanden var med bil![]()
men når angsten inntreffer er logikk forsvunnet..
Anita, det er noen som har regnet ut at det 5 ganger større sjanse for at det skal skje noe alvorlig (dødsulykke) på den korte turen hjemmefra til
flyplassen enn på selve flyturen, så rasjonelt sett så burde du være mye mer bekymret for hvordan du skal komme deg til flyplassen enn til Australia.
W
Angst er irrasjonell frykt, som betyr at man frykter noe som ofte er usannsynlig. Det handler om redsel grunnet i manglende kontroll, og derfor er jeg ikke bekymret når jeg kjører til flyplassen, fordi jeg selv kontrollerer bilen, mens man i et fly overlater all kontroll til andre mennesker, mennesker man ikke kjenner..
Forstår at det for folk uten flyskrekk kan virke som hjelpsomt å fortelle om risiko ved bilkjøring, men det er ikke alltid logiske argumenter fungerer mot frykt..
Jeg ser den, men du gir jo fra deg kontrollen på bussen, i taxien og på toget også, så jeg tror nok det er noe med selve flyet du føler deg usikker på.
W
Hei!
Jeg har tilegnet meg flyskrekk etter en ubehagelig flytur i februar hvor det var kraftig turbulens under takeoff og ingen beskjed fra pilotene verken før, under eller etter at det pågikk. Der og da opplevde jeg det som veldig skummelt, begynte å gråte og var veldig redd. I etterkant av hendelsen ble det glemt, og jeg trodde ikke at jeg hadde blitt påvirket av hendelsen, før jeg neste gang skulle ut å fly. Hadde veldig angst, og den virker å øke med hver flytur. Har nå flydd 8 ganger siden da, og min siste flytur var veldig vanskelig.
Jeg skal i februar 2016 reise på utveksling til Australia alene, og har nå et fryktelig behov for å bli kvitt flyskrekken i forkant av denne reisen. Kommer kanskje til å fly mellom 6 og 8 ganger før den tid, men det vil kun være innenlandsreiser på max 2,5 timer. I mitt syke hode er innenlandsreiser "tryggere", og jo kortere reisen er jo bedre, selv om takeoff, landing og turbulens er det som er verst.
Det jeg lurer på er egentlig hvilke selskap som flyr til Brisbane i Australia? Er det mulig å fly fra Oslo til Brisbane med kun 1 mellomlanding? Hvilke selskap er "tryggest", "best"? Hva bør jeg forberede meg på? Har aldri reist utenfor Europa før, er det noe jeg bør tenke på ift det? Hvor store fly er det som flyr slike strekninger?
Ellers tar jeg gjerne imot tips til å mestre flyskrekken generelt sett. Klarer å tenke rasjonelt her og nå, og forstår at det er trygt å fly og at ulykker er sjelden, men når angsten inntreffer er logikk forsvunnet..
Kunne det vært en idè å lære seg mer om fly og hvordan de fungerer?
Håper noen har svar![]()
Hei Anita, og velkommen til forumet!
Som LN-MOW sier, knowledge is power. "The best way I have found to conquer my fears is to learn more about them. (…) Once I understood more about what I was afraid of, it became easier to get past the fear".
Tro det eller ei, jeg har en slags flyskrekk. For å fikse dette tar jeg flere avgjørelser som andre gjerne ler av. Eksempelvis, som jeg skriver her (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=132251) og andre trip reports som jeg har skrevet, tar jeg valg basert på en blanding av
* Antall mellomlandinger
* Flytype
* Flyselskap
Jeg skal faktisk ut på nok en lang tur nå på fredag. Etter nøye planlegging (Excel er hjelpsomt, hehe) valgte jeg følgende routing: OSL-FRA-BOG-LIM-EWR-OSL, hvor målet er LIM. Jeg valgte altså å fly en mellomlanding ekstra (BOG-LIM), og betalte ekstra for dette (ikke helt logisk). Grunnen er enkel: jeg får en flytype over Atlanteren som jeg verdsetter mer enn flytypen på direkte flyvningen. A340-serien fly prioriterer jeg enkelt og greit, spesielt -600 varianten hvor hovedgrunnen er nok at flyet har 4-motorer og jeg følger meg tryggere over havet. I linken ovenfor beskriver jeg turen jeg tok med A340-500 på verdens lengste kommersielle rute. Kanskje ikke like rart å ta den turen "for løye" for en med litt flyskrekk?Hva andre syns gir jeg f**n i.
Etter å ha studert i YVR skjønte jeg fort at siste flight på en 3-flight tur betyr svært lite, fordi da er man ganske sliten og sovner som regel. Dermed er jeg ikke særlig bekymret for BOG-LIM strekket. På vei hjem ble det kjappest vei via kysten nordover og SAS siste strekket - hvor alle flyr har nettopp vært inne på sjekk (og flyr ca. over KEF) = maksimere trygghetsfølelsen / minimerer redselen. Logisk? Tja…
En annet triks er å sitte ved vinduet og se hva som skjer med vingen osv. - ikke steng deg inne. Nyt utsikten, vi er heldige som har muligheten til å fly. Videre, lær deg lydene som flyet lager. Dess større fly, dess mer lyd lager f.eks. når hjulene "trekkes opp" i flyet. Når man vet det, og forventer det, er det ikke skummelt.
For deg som ikke har reist mye utenfor Europa har jeg dermed følgende råd: Ikke la pris styre deg. Jeg syns det er helt latterlig idiotisk når folk klager over flyskrekk og flyr via CPH når de skal til LHR fra destinasjoner som har direkte avgang(er). Hvorfor pine seg selv? Ikke verdt det, man lever tross alt en gang. Som student har du også mega fleksibilitet, og kan fly når det er billigst - selv på de ikke billigste rutene. Som regel avganger mellom mandag-onsdag.
Du sa du bodde i TOS. Du må nok ned til OSL først, og fra der er som andre har nevnt 1-stop via BKK med Thai og DXB med Emirates. Flyr du Emirates får du på DXB-BNE strekket A380, som jeg syns er verdens beste fly (se nicket mitt), på EK434. Et tips, skal du hjem en i løpet av 5-7 måneder er det alltid best å bestille tur-retur. En vei er som regel dyrere, selv om prisen på en vei med Emirates til < 8000 er fullt overkommelig i min verden. Ja, du må vente litt i DXB, men det er bare morsomt, spesielt for deg som ikke har vært så mye i den store verdenen. Embrace it, du vokser på det
Hilsen Petter som har flydd rundt jorden mer enn tre ganger, hvert år, de siste tre årene, selv med mild flyskrekk![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.