Flysikkerhet

Tornerose

ScanFlyer Blue
Jeg har forsøkt å søke men finner ikke noe om temaet, forsøker meg derfor på et spørsmål.

Jeg hører alltid at så lenge jeg flyr fra Europa er jeg trygg. Og det er jo bra, men hva betyr det egentlig? Jeg har sett oversikt over flyselskaper med ulykkesstatistikk, men usikker på om det egentlig gir noen mening.

Dere som flyr masse, hvilke land/selskaper unngår dere(om noen)? Nå tenker jeg ikke komfort ol. men altså selskaper som ikke har nok fokus på sikkerhet både med tanke på teknisk utsyr og piloter. Eller er det så strengt med fly over hele verden at det ansees som trygt?

Statistikk kan brukes til så mangt, men for å generalisere voldsomt, er sjansen for å bli drept i en trafikkulykke langt større enn å fly selv med det mest 'usikre' flyselskap.

Når det er sagt, ville jeg nok kanskje holdt meg unna visse indonesiske og afrikanske flyselskaper for ikke å utfordre skjebnen mer enn nødvendig, men selv ikke de er spesielt utrygge totalt sett.

Nei jeg vet jo at det statistisk sett er tryggere å fly enn å kjøre bil. Men det føles litt ekstra skremmende at man er 32000 for over bakken...;)

Men det er betryggende å høre at det er god sikkerhet rundt om kring. Jeg skal fly med store Europeiske selskap neste år etter å ikke ha flydd på mange år. :)

Uten at det nødvendigvis er riktig ville jeg valgt selskap fra de store alliansene, da det er visse krav for å bli tatt opp.
Vil eksempelvis ikke tro at star alliance vil inngå avlsarbeid med EU selskap med dårlig sikkerhet.

Uten at det nødvendigvis er riktig ville jeg valgt selskap fra de store alliansene, da det er visse krav for å bli tatt opp.
Vil eksempelvis ikke tro at star alliance vil inngå avlsarbeid med EU selskap med dårlig sikkerhet.

Slik har jeg også tenkt. Jeg valgte sas og Lufthansa nå til mine første flyvninger. Er et selskap jeg er kjempeskeptisk til (sikkert uten grunn) og det er Aeroflot...

Er blitt slik på folkemunne at Aeroflot er utrygge, men et godt selskap med moderne maskiner og dyktig personell. Ingenting å frykte.

Er blitt slik på folkemunne at Aeroflot er utrygge, men et godt selskap med moderne maskiner og dyktig personell. Ingenting å frykte.

Fløy Aeroflot tidligere i oktober. Flotte turer både på kort og lang reise. Det er ingen grunn til å fryktte en reise med dem, så vidt jeg kan oppfatte, snarere tvert imot, da omdømme betyr mye for russiske myndigheter.

Fløy Aeroflot tidligere i oktober. Flotte turer både på kort og lang reise. Det er ingen grunn til å fryktte en reise med dem, så vidt jeg kan oppfatte, snarere tvert imot, da omdømme betyr mye for russiske myndigheter.

Statistsk sett ligger de vel ikke særlig godt an i Europeisk sammenheng når det gjelder sikkerhet.
Men å si at det er "farlig" er å dra den for langt. Da hadde heller ikke EU latt dem få lande her.

W

Statistsk sett ligger de vel ikke særlig godt an i Europeisk sammenheng når det gjelder sikkerhet.
Men å si at det er "farlig" er å dra den for langt. Da hadde heller ikke EU latt dem få lande her.

W

Kan det være slik at et selskap kun får lov til å fly noen av flyene sine i Europa? Altså at de har en flåte som tilfredsstiller krav og en ikke?

Slik har jeg også tenkt. Jeg valgte sas og Lufthansa nå til mine første flyvninger. Er et selskap jeg er kjempeskeptisk til (sikkert uten grunn) og det er Aeroflot...

Som flere sier så er Aeroflot helt topp.

Når det gjelder det dårlige rykte de har, så stammer hovedsakelig det fra Sovjet-tiden. Aeroflot hadde ganske mange ulykker, men samtidig var det verdens desidert største flyselskap. Absolutt alle sivile maskiner innenfor Sovjetunionen tilhørte Aeroflot (dog var det svært mange divisjoner) og på det meste hadde de en flåte på opp mot 20 000 maskiner, store som små.

For øvrig flyr jeg med det meste. Er vel egentlig tankegangen "det skjer ikke med meg" som ligger til grunn for det. (Joda, en dag skjer det med meg også..)

Takk for grundig forklaring. Jeg kommer nok ikke til å velge Aeroflot, eller for meg ukjente selskaper, men det er greit å vite dersom man skulle bli ombooket en gang at det faktisk er ok. :)

Back