Flyr sin MAX

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Skulle en rask tur til Bergen for et familieselskap, og Flyr ble valgt denne gangen. Avgang fredag i påskeutfarten og retur lørdag kveld. På radaren viste det seg at LN-FGG dukket opp, så tenkte å slenge ut en liten rapport om det.

OSL en fredag. OSL er en episk drittflyplass hvor det er om å gjøre med så lite sitteplasser som mulig, men kjekt å se så mange folk på OSL igjen.
51992893832_7fdab9d077_b.jpg


Litt forsinket kom vi oss på flyet etter at flyet ble stående en time ekstra på CDG. Ikke alt for mye plass på sete 8A for en som er 189cm
51992034414_e1003b0bae_b.jpg


Så noen bilder fra avgangen
51994436550_5f0a9e14a9_b.jpg


51994166249_9fec6c714c_b.jpg


Til å begynne med leverte Flyr ut vann (eller brus) når en gikk ombord. Dette virker som om de har endret til å levere ut ved servering av kaffi og te
51993891311_7017cfb6b9_b.jpg


Alltid sol i Bergen
51993953093_f1a023e7f3_b.jpg


Er vel det objektet som det er tatt mest bilde av utenfor Bergen sentrum i Bergen
51993891606_533af8e847_b.jpg


Plutselig var det retur
51992893552_07bd095357_b.jpg


Ut over Hardanger
51992893512_8b47503bde_b.jpg


Servering på turen over fjellet til Oslo igjen. Åpenbart fått litt catering på BGO siden flyet hadde hatt BGO-ALC-BGO allerede den dagen
51992893837_4467635e1d_b.jpg


Det er få ting som er givende med innflyvningen til OSL utenom når en kommer inn over sentrum
51994165974_69a5d5c3fd_b.jpg


Og plutselig var vi parkert ved gate vedsiden av EX-DY LN-DYS
51994165984_55a07b6086_b.jpg


Oppsummert. MAX en stillegående maskin som står seg godt sammenlignet med NEO. Litt trangt på 8A, men føltes litt mindre trangt på 9F som vi satt på returen. Helt stappet begge veiene. På lengre flyturer hadde jeg nok betalt for ledig midtsete. En kopp te eller kaffi i tillegg til en vannflaske gjør at Flyr skiller seg ut fra DY og SK. Ikke vist på bilder, men har USB-kobling på samme måte som hjå SAS. Ellers ikke helt lett å ta bilder av kabinen med helt full maskin, men justerbar nakkestøtte trekker opp.
 
Når vann gis ut varierer litt fra lengde antall passasjerer kan det se ut som. Når flyene er fulle får man som regel vann i lufta, ellers pleier man å få det når man går ombord.
MAX'en er utrolig fin å fly, merker spesielt stor forskjell bak vingen, mye mindre buldring! Interiøret Flyr har fått i FGF og FGG er også veldig pent, håper fremtidlige MAX'er får et tilsvarende interiør selv om det er Blue Air sitt som er i de maskinene som er levert
 
Last edited:
Glemte forresten å skrive at jeg nå har flydd Flyr på følgende ruter og fly:
2021:
OSL-TOS LN-FGA
OSL-BOO LN-FGB
BOO-OSL LN-FGA
OSL-BGO LN-FGA
BGO-OSL LN-DYI

2022:
OSL-BGO LN-DYI
OSL-BGO LN-FGG
BGO-OSL LN-FGG

Kun på den første avgangen (flyr sin første avgang) var det norsk i flightdeck, men skal en tro Instagram er det flere ex-SAS piloter som nå sitter på både høyre og venstre side i nesen. Ellers har crew vært tipp topp på alle avganger. Har ikke fått disse avgangene inn på flyr+ enda (Ei heller noen av de tidligere avgangene).
 
Artig rapport, morro aa lese Norske nyheter - litt forundret over kommentaren om at OSL er den drittflyplass, du reiser kanskje ikke noe som helst - kan finne 2386 flyplasser som er betydelig vaerre enn OSL
 
Artig rapport, morro aa lese Norske nyheter - litt forundret over kommentaren om at OSL er den drittflyplass, du reiser kanskje ikke noe som helst - kan finne 2386 flyplasser som er betydelig vaerre enn OSL
For en utrolig dustete kommentar. Hver sin smak som det heter.
 
Last edited:
Artig rapport, morro aa lese Norske nyheter - litt forundret over kommentaren om at OSL er den drittflyplass, du reiser kanskje ikke noe som helst - kan finne 2386 flyplasser som er betydelig vaerre enn OSL

Siden jeg selv fra tid til annen oppholder meg på OSL i utreiserushet fredag ettermiddag, kan jeg ikke annet enn å si meg enig med Otto'en - det er et gjennomgående fælt sted å være. Fullt og trangt og masete og et elendig inneklima. Det er ikke bare mangel på sitteplasser, men setene er vonde å sitte i.

Det var faktisk en medvirkende årsak til at jeg tok toget fra Oslo til Bergen samme fredag ettermiddag.
 
Jeg heller litt mer mot DC-8ern her. Føler aldri at det har vært noe problem, selv når det er mye trafikk

Men skal man beregne så god tid at man skal sitte så mye? [emoji12]
 
Jeg heller litt mer mot DC-8ern her. Føler aldri at det har vært noe problem, selv når det er mye trafikk

Men skal man beregne så god tid at man skal sitte så mye? [emoji12]

Her er utklipp fra osl.no. da blir det mye venting:

Når må jeg komme til flyplassen?
Hvor tidlig du må være på flyplassen varierer. Sjekk billetten din eller kontakt flyselskapet ditt for eksakt oppmøtetid. De vanligste oppmøtetidene er:

Innland: Innsjekking minimum 1 time før avgang.
Utland: Minimum 1,5 time før avgang. På grunn av koronasituasjonen og strenge krav til dokumentkontroll anbefaler vi at du møter opp i god tid før avgang.
Charterreiser: Innsjekkingsskrankene åpner 2 timer før avgang og stenger 1 time før avgang.
Direkteflygninger til USA: Vær oppmerksom på at for direkteruter til USA gjelder egne regler. Det er vanlig at innsjekk starter 3 timer før avgang og stenger 1 time før avgang.
 
En skal visst som bergenser ikke gjøre narr av hverken flyplassen eller naturen i Oslo noterer jeg.
 
Oppsummert. MAX en stillegående maskin som står seg godt sammenlignet med NEO. Litt trangt på 8A, men føltes litt mindre trangt på 9F som vi satt på returen. Helt stappet begge veiene. På lengre flyturer hadde jeg nok betalt for ledig midtsete. En kopp te eller kaffi i tillegg til en vannflaske gjør at Flyr skiller seg ut fra DY og SK. Ikke vist på bilder, men har USB-kobling på samme måte som hjå SAS. Ellers ikke helt lett å ta bilder av kabinen med helt full maskin, men justerbar nakkestøtte trekker opp.

Så det var trange seter og stappfult begge veier? :cry:
Trodde Flyr hadde lavt belegg, 58% hørte jeg.
Var flyet fullt pga påske trafikk, eller er den ruta mellom Bergen og Oslo stadig full?
Spør fordi jeg pønsker på å reise litt rundt i Norge om 4-5 uker og verste jeg vet er fulle fly med trange seter.
Får vel se på både SAS og Norwegian.
(Tenkte å reise på ID billetter, men kanskje ikke lurt hvis flygingen har tatt seg opp i Norge)
 
Så det var trange seter og stappfult begge veier? :cry:
Trodde Flyr hadde lavt belegg, 58% hørte jeg.
Var flyet fullt pga påske trafikk, eller er den ruta mellom Bergen og Oslo stadig full?
Spør fordi jeg pønsker på å reise litt rundt i Norge om 4-5 uker og verste jeg vet er fulle fly med trange seter.
Får vel se på både SAS og Norwegian.
(Tenkte å reise på ID billetter, men kanskje ikke lurt hvis flygingen har tatt seg opp i Norge)

Flyene er fulle når det er populært å reise og det gjelder alle. Skal du unngå fulle fly må du vel fly midt på dagen på en tirsdag, eller noe sånt
 
Flyene er fulle når det er populært å reise og det gjelder alle. Skal du unngå fulle fly må du vel fly midt på dagen på en tirsdag, eller noe sånt

Ok, joda det høres fornuftig ut, ikke noen nyhet heller, lurte bare om flyene på denne tråden var full pga påske trafikk, eller kjører folk helst bil da?
(Det var over 40 år siden jeg flyttet fra Norge, har ikke fulgt med så nøye, er som en turist)
Så er det tilbake til normale tilstander i Norge med hensyn til Covid og fly som var parkert pga viruset?
Hører SAS sliter, skulle ikke tro det var fulle fly og normale tilstander da.
 
Det er nok påsketrafikk. De dagene fra fredag til onsdag denne uken er det temmelig høyt belegg på, og det samme på søndag og mandag som kommer.
 
Rundt høytidene er det fullt uansett. Denne sommeren tror jeg blir ‘ugly’ for oss som bruker ID-billetter. Men når du skal reise burde det være normal mellomsesong.
 
Var vel rundt 50% når jeg fløy BGO-OSL for noen uker siden. Da var det et stort håndballag med som dro opp prosenten.

Men ting skjer fort nå ser det ut som. Ser at prisene på hotell begynner å stige rundt om i Europa selv utenom sesongen.
 
Så er det tilbake til normale tilstander i Norge med hensyn til Covid og fly som var parkert pga viruset?

Ja, i stor grad. Flytrafikken innenriks er på rundt 70-80% av 2019-nivå, og krav om munnbind er opphevet på alle fly og stort sett overalt ellers også.

Jeg kan trygt anbefale Flyr, har hatt 7-8 turer med dem siden de startet opp i fjor sommer og har så langt kun positive inntrykk. Selve flyet (737-800 og 737 Max) er akkurat som alle andre, men besetningen er gjennomgående et par knepp vennligere og mer serviceinnstilt enn på Norwegian og SAS. Ikke minst kundeservice er helt topp, de tar faktisk telefonen etter ett til to minutter og klarer sågar å håndtere spørsmål og/eller endringer på en veldig grei måte.

Hvis du bestiller full flex billett har du garantert ledig midtsete, ellers har du som vanlig god benplass ved nødutgangene, dog mot noen kroner (150?) ekstra.
 
Back
Top