Flyplassdrosjer

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Hva er din verste/dyreste opplevelse med flyplassdrosjer?

Noe av den største utfordringen med å komme til et nytt og fremmed land er å komme seg fra flyplassen til hotellet etc. Man er aldri så sårbar som når man står der (kanskje alene) trøtt og sliten, med masse bagasje og kanskje en liten reisedrink innabords? Og verden over er det relativt vanlig at flyplassdrosjene prøver å lure lettlurte turister. Regner med at det er noen som har latt seg lure her? :D

Selv gikk jeg på en kjempesmell på en chartertur til Varna for noen år siden, da jeg hadde bestilt bare fly og hotell to netter (i Golden Sands!) - tror jeg måtte ut med nærmere 400 kr, noe som normalt kanskje skulle koste en 100-lapp.

Mest irriterende var i Sofia i fjor da jeg var litt usikker på om det var en annen terminal for Bulgaria Air enn Lufthansa. Spurte da en taxisjåfør som spurte om jeg skulle ha taxi om det var samme terminal. Så sa han "det er en annen terminal, 2 km unna". Jeg takket nei til tilbudet om å kjøre meg dit - det viste seg jo da også å være samme terminal. Så han hadde tydeligvis bare tenkt å kjøre meg dit og sette meg av, på feil flyplass ! :rolleyes:

Ellers er jeg VELDIG påpasselig med å lese reiseguider etc på forhånd for å finne ut hva drosje egentlig skal koste, og så avtale dette, sånn noenlunde korrekt. Heldigvis reiser jeg ofte i land der kostnadsnivået er vesentlig lavere enn i Norge, og det er da betryggende at man ikke blir ruinert, selv om man blir lurt.

Tjaaa, er påpasselig og har ikke gått på noen smeller, enda... ;)

Men en ting som irriterer meg med flytaxier er den store mangelen på sånne på Kvernberget! Her kan du risikere å bli stående igjen på hotellet. Spesielt på 0635 flyet. Hvis du ikke ringer kvelden i forveien, så er du nesten garantert å ikke få taxi.
Litt kjipt!

Ja, det er spesielle utfordringer enkelte steder. Før tunnelene til Vigra ble bomfrie var det ofte vanskelig å få drosje fra hurtigbåtkaia på Valderøya til flyplassen. Bestilte drosjer dukka ofte ikke opp. Foreldra mine måtte en gang ta beina fatt og var heldige som fant en som forbarmet seg over dem og ga dem haik!

Vel, min desidert dårligste opplevelse med taxi fra flyplassen er fra Gardermoen. En forbannet tulling av en sjåfør med ufine svindelhensikter. Takket være litt årvåkenhet ble det særdeles dårlig stemning og betalingsnekt fra min side.

Ellers er Riga en god nummer to.

Etter min mening...... OSL, uten tvil den værste mes uoversiktelige plassen når det kommer til Taxi. Heldigvis er det både tog, og buss man kan ta.
Men det er helt utrolig hvordan selskapene får holde på.

OSL er vel grei nok så lenge du går i skranken i ankomsthallen først - går du rett ut i en hvilken som helst bil har du tapt.

OSL er vel grei nok så lenge du går i skranken i ankomsthallen først - går du rett ut i en hvilken som helst bil har du tapt.

Det er det som er problemet.
Ikke alle som kommer til OSL som får med seg det, har hatt med pax som har vært rystet over prisene. Samtidig som de mener at det å finne skranken ikke er så lett.
Jeg mener at det burde være mere regulering på priser uavhengig hvem man kjører med.
Eks. i New York er det faste priser til ulike deler av Manhattan. Det er også 5-6 firmaer som har løyve til å hente på JFK.
Flott ordning.

Prisregulering er jo fy-fy og ikke tillatt i Norge, kan ikke skyte drosjene for det.

Tok drosje til og fra to forskjellige hoteller i LIS i fjor høst. Turen fra flyplassen kostet begge gangene ca. det dobbelte av returen. Aner ikke om det evt. kan ha skyldtes noen ekstra tillegg for henting fra flyplassen, tid på døgnet, etc. Tilfeldigvis var det kun de to billigste taxiene som hadde taxameter :rolleyes:

MAD for noen år siden ble veldig dyrt , og ARN til City på 90' tallet var jo alltid et mareritt.

Dessverre trist aa melde at ARN og OSL var (og OSL tildels fortsatt) er noen skikkelige feller.
I tillegg synes jeg Venezia og hva de krever for en vanntaxi er landeveisroeveri. 110 Euro koster det naa for de 15 minuttene turen tar.

Hadde en tysk dame fra RTL på hotellet i dag som kom med masse teknisk utstyr til hotellet vårt i byen... Hun hadde hoppet inn i en City Taxi og spurt om fast pris til byen. Sjåføren sa slikt fantes ikke, og det var takstameterpriser. Da takstameteret passerte kr 1900,- ba hun sjåføren om å stoppe bilen for dette ble hinnsides dyrt. Da gikk han med på å stoppe takstameteret på 2000,- Ved hotellet nektet sjåføren å låse opp bagasjerommet slik at hun fikk ut utstyret fra RTL. Hun hadde ikke annet valg enn å betale. Hun sendte inn klage til City Taxi med hjelp av hotellet, men sånt er jo ran av turister som kommer til Norge. Grand Prix arrangørene hadde sagt til henne at taxi til Oslo var ca kr 500,- så hun var veldig happy for å komme til Norge og på Grand Prix arrangørene... NOT

Last edited:
City Taxi, sammen med Christiania Taxi, her i Oslo er selskaper man bør holde seg unna! Det er flust med kjeltringer hos de andre også, men disse to er i særklasse verst. Når jeg plukker opp en taxi fra holdeplassen (takk for at vi har fritt taxi valg) går jeg heller lenger bak i køen for å ta et annet selskap (det samme gjelder hvis det står en Prius eller en annen stusselig bil først)

Hos City taxi er det eneste taxiselskapet jeg har opplevd en sjåfør som ikke visste veien til Skøyen......han kom trolig rett fra Mogadishu :baeh

City Taxi, sammen med Christiania Taxi, her i Oslo er selskaper man bør holde seg unna! Det er flust med kjeltringer hos de andre også, men disse to er i særklasse verst. Når jeg plukker opp en taxi fra holdeplassen (takk for at vi har fritt taxi valg) går jeg heller lenger bak i køen for å ta et annet selskap (det samme gjelder hvis det står en Prius eller en annen stusselig bil først)

Hos City taxi er det eneste taxiselskapet jeg har opplevd en sjåfør som ikke visste veien til Skøyen......han kom trolig rett fra Mogadishu :baeh

Holder meg konsekvent unna City Taxi, Christina Taxi, samt "By-taxi" - sistnevnte har vel ikke så mange løyver. Egentlig velger jeg kun Oslo Taxi, men andre unntatt ovenstående kan bli valgt hjem fra byen -- men jeg har latt City Taxier kjøre selv fredag natt klokken tre. Tror det var City Taxi som bekreftet "Å ja, Tøyen" når jeg sa Skøyen for andre gang. Troverdig.

I Oslo rusler jeg gjerne til neste holdeplass viss det er City Taxi og Bytaxi som er alternativene. Taxi-bransjen i Oslo ser dessverre ut til å være helt ødelagt av useriøse aktører.

Back