Flymaskiner for Widerøe

Re: Flymaskiner for Widerøe

For WF sin del tror jeg dette blir utfallet i første omgang:

Operasjonene på TRF videreføres med serie 300. Rutene til ABZ kan flyes med 300 som også ble gjort på mange frekvenser for Q400 stopp.

Noen av de regionale rutene som BGO-TOS/BGO-BOO nedlegges.

TRD-CPH kan ikke opereres med 300 pga for lav hastighet og liten kapasitet, nedlegges. Ev. så må man basere seg på innleid kapasitet.

Originally posted by Vref

Middels case for WF: Midlertidige permisjoner mens SAS rydder opp i mediabildet rundt Q4. Mest sannsynlig

Jeg har liten tro på permisjoner. Med dagens gode pilotmarked så vil permitteringer medføre at MANGE styrmenn vil finne seg andre jobber fordi de ikke er interessert i å jobbe i et selskap med usikker fremtid. WF vil ha kortsiktige besparelser, men de langsiktige kostnadene med å trene nye piloter vil bli desto større. Historisk sett har aldri WF i sin lange historie permittert eller sagt opp piloter, men dette er selvsagt en ekstraordinær situasjon. Ellers er det normalt at kollektivavtaler mellom forening og selskap spesifiserer at pilotene ikke kan permitteres så lenge selskapet samtidig leier inn andre selskaper for å fly egen produksjon. Regner med at det også står i WF sin kollektivavtale. WF må altså først kutte ut innleie av andre flyselskaper før de kan permittere, og det er vel å skyte seg selv litt i foten.

ikke bland sammen permitering og permisjon.

tror ikke det blir noe problem å fremskaffe nok frivillige permisjoner (2-3 år)dersom det skulle bli nødvendig.

Originally posted by CK

Med fare forå hisse på meg både gamle SK- og WF-kolleger, vil jeg påstå at vurderingen av erstatningsfly for Q400-flåten også vil kunne gi en revudering av hvem som gjør hva i konsernet. Jeg håper man på konsernnivå gjør en evaluering av hele segmentet under 100 seter, og bestemmer seg for hvem som skal drive med hva. Innlemmelsen av SAS Commuter i mainline var således frøste skritt på en samling av operasjonene.

I Sverige har man således ett selskap i SAS-gruppen som flyr både jets og turboprops,i DK har man "halvannet" (SAS Danmark + wet-lease fra Cimber) og Norge har vi to selskaper som flyrmed props og et med jets.

OM SAS skulle kjøpe inn en haug med CRJ700/900 for å erstatte Q400, er det da naturlig at både SAS.no og Widerøe får maskiner? Skal WF gå fra en (mer eller mindre) enhetsflåte til plutselig å fly både en håndfull CRJ og en stor flåte DH1/3 med de utfordringene på crew og teknisk som det fører med seg? Q400-piloter flyr i WF både Q400 og DH3, men med CRJ blir det ike fullt så enkelt. Jeg har ikke sett regnestykket, men det kan ikke være lønnsomt å drive en flåte med 4-5 fly som ikke er kompatible med resten av flåten. Kommer det RJs bør WF få alle - eller ingen!

Men, det er heller ikke sikkert SAS Mainline skal fly CRJ'ene. Se hvordan SAS har brukt wet-lease fra Cimber med CRJ200 i flere år nå, det virker som en god deal for begge selskaper. Kanskje skulle ikke mainline heller fly CRJ'ene, men la en annen operatør stå for alle operasjoner av RJs? Jeg tipper Cimber er klare for den slik løsning - og jeg VET City Airlne er sugen på det. Amerikanske ExpressJet (tidlgere CO) har lenge vært på utikk etter en business-oportunity til å komme inn på det europeiske markedet og tilby RJs etter samme modell som i USA, men så langt har de ikke fått det til. Kanskje er SAS' Q400-problemer det som gjør at de kommer inn? Sist jeg så noe fra den kanten, hadde ExpressJet 40+ ERJ-145 som var mer eller mindre klare.

Interessante tanker CK, jeg har vært inne på det samme selv. En ting er sikkert , denne situasjonen er så spesiell at SAS vil ta seg tid til en timeout og revurdere hele konsernets regionale business modell.
Det er mange muligheter og du har pekt på noen veldig sansynlige utfall her.

Best case for WF: All regional traffikk i Scandinavia går til WF som anskaffer en ny regional maskin med dette formål. Lite sannsynlig

En liten "rettelse" på denne. Bytt ut Skandinavia med Norge. Hvis det blir denne casen, noe jeg ikke tror, så blir det nok WF for SAS Norge, Cimber for DK og City for SE

Det "ryktes" om at WF skal prøve å få leaset inn Dash 8 - 300 til erstatning for Q400 nå i første omgang i allefall.

ikke bland sammen permitering og permisjon.

tror ikke det blir noe problem å fremskaffe nok frivillige permisjoner (2-3 år)dersom det skulle bli nødvendig.

Nei, det tror ikke jeg heller. Men spørs om det blir nødvendig. Styrmannskuset i desember er utsatt til januar, og ikke kansellert. Så ansettelsene stopper ikke opp, og da vil de nok heller ikke komme med permisjoner/permitteringer. I hvert fall ikke på pilotsiden.

Men uansett; med den største sannsynlighet får vi tilbake Q4'en rett etter SAS har gjennomført en massiv mediakampanje på å forklare publikum forskjellen på "first generation" og "later generation" Q400. (ref. siste uttalelser fra Dueholm) Deretter får vi våre 4+2 maskiner "tilbake", og SAS inngår avtale med Bombardier om å lease 27 "nye" Q4 mens de "gamle og farlige" 27 havner i nord-amerika.

Naa er det ikke mange operatorerer av Q400 i Nord Amerika, og den stoerste har brynt seg paa "first generation" Q400 og vil absolutt ikke ha disse...den andre operatoren i USA - Lynx (eies av og opererer som Frontier Express) kjoeper nye Q400 og har paadratt seg en betydlig forsinkelse med aa faa disse i drift (3-4 maaneder etter leveranse av de 2 foerste) og er nok heller ikke svaert interessert i disse "Edslene"

Det er ikke aktuelt for Widerøe å fortsette å fly regionale ruter med noe annet enn Q400.

Men uansett; med den største sannsynlighet får vi tilbake Q4'en rett etter SAS har gjennomført en massiv mediakampanje på å forklare publikum forskjellen på "first generation" og "later generation" Q400. (ref. siste uttalelser fra Dueholm) Deretter får vi våre 4+2 maskiner "tilbake", og SAS inngår avtale med Bombardier om å lease 27 "nye" Q4 mens de "gamle og farlige" 27 havner i nord-amerika.

Dream on.... Etter at SAS gruppen parkerte alle Q400, har det strømmet på med positive tilbakemeldinger fra kunder, spesiellt i Danmark. Hvis man ikke hadde gjort dette grepet, ville det også kunne gå hardt ut over WF's passasjertall på TRD-CPH. Konsekvens, mulig reduksjon av frekvenser.
SAS gruppen (som WF er del av) snur IKKE her.:old

Olebno bekrefter det jeg hele tiden har sagt, publikuns tillitt er nedslitt og de stoler ikke på flytypen. SAS Group har gjort det eneste riktige, få problembarnet bort fra rutenettverket. Bittert men alternativet er verre.....som Olebno påpeker, sviktende marked.

tja. er ikke overbevist. vedder en symbolsk kasse pils på at vi igjen ser Q4 i WF farger innen 8 uker, og SAS sin blå hale malt på en flåte av Q4 eller CRJ i løpet av 52.

alternativt ser vi en lang og bitter rettsak mellom SAS og Bombardier...

Jeg gjetter paa at WF beholder sine Q400(ja la stormen og hukommelsen faa litt tid) og at SAS ender opp med CRJ

Jeg satser på at SAS selger WIF for å få kapital, WIF kjøper et par Q400 til og sas kjøper seg RJ.

Originally posted by JohnnyEagle

Jeg satser på at SAS selger WIF for å få kapital, WIF kjøper et par Q400 til og sas kjøper seg RJ.

Så du tror SAS selger et selskap som tjener gode penger ? Den må du nok dra lenger ut på landet med :)

Originally posted by TCAS
Så du tror SAS selger et selskap som tjener gode penger ? Den må du nok dra lenger ut på landet med :)

De har da solgt annet rask som genererer penger, som BTS, Radisson, og andre ting, så hvorfor ikke WIF?

-A

Originally posted by ph-ndr

De har da solgt annet rask som genererer penger, som BTS, Radisson, og andre ting, så hvorfor ikke WIF?

Fordi WF er et flyselskap, og flyselskap er SAS sin core business. Du kan jo gi meg en god grunn til at SAS skal selge WF? :)

I disse dager legges alle strategier på nytt i konsernet, både i forhold til flåtesammensetning, hvilke selskaper som skal gjøre hva, osv osv....så alt kan vel skje, men at resultatet skal bli at WF selges har jeg svæææært liten tro på.

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by TCAS

-A

Det er faktisk ikke noe galt å selge virksomheter som tjener penger, så lenge kapitalen man får for virksomheten kan skape bedre avkastning et annet sted.

Ledelsen i et selskap har plikt ovenfor aksjonærene sine å maksimere avkastningen (selvsagt innenfor lovlige og "etiske" rammer)

Nå har jeg riktignok 0 tro på at WF blir solgt da SAS vel har uttalt at det å drive og eie flyselskaper i Skandinavia og Baltikum er kjernevirksomheten. Skulle det trenges mer kapital etter salget av Spanair, og denne kapitalen ikke kan hentes i finansmarkedene så er det noe annet rask som selges istedet for Widerøe.

WF som vel også neppe hadde klart seg så bra som de gjør det idag uten SAS da SAS har "gitt bort" endel trafikk til WF som f.eks OSL-GOT, TRD-CPH og TRF-CPH og spesielt de to siste er avhengige av å kunne mate inn til SAS.

Back