Flygeleder

Da begynner det å nærme seg nytt opptak for flygelederstudenter.
Jeg ble sotte på venteliste i fjor, så det blir spennende å se hva som skjer denne gangen.
Er det noen vet hva det egentlig betyr å være på ventelisten? Stiller man på lik linje med søkere i år eller er det noen fordeler? Er det vanlig at de som står på venteliste kommer inn året etter? Jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor jeg skal komme inn i år hvis de ikke ville ha meg i fjord.. :P

Kanskje kullet i fjor hadde bedre snitt enn det som kommer i år?

Lykke til uansett!

Hadde jeg fått valgt utdanning på nytt hadde det blitt ATC.

Da begynner det å nærme seg nytt opptak for flygelederstudenter.
Jeg ble sotte på venteliste i fjor, så det blir spennende å se hva som skjer denne gangen.
Er det noen vet hva det egentlig betyr å være på ventelisten? Stiller man på lik linje med søkere i år eller er det noen fordeler? Er det vanlig at de som står på venteliste kommer inn året etter? Jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor jeg skal komme inn i år hvis de ikke ville ha meg i fjord.. :P

Har sannsynligvis kun med kapasitet å gjøre. Maks er ca. 30 elever pr år.

så da er mitt håp at de som søker i år ikke er bedre enn meg på noen måter sånn at det blir plass til meg :P

Drar opp igjen denne, har et par spørsmål om flygelederutdanningen:

- Har inntrykk av at de er litt fleksible på datoene for fase 2-opptaksprøvene. Stemmer det? Jeg er bortreist på alle de oppsatte datoene. :/

- Må jeg velge TWR/APP under utdannelsen hvis jeg vil ende opp i Bergen til slutt? Eller er det vanlig å gjøre som bamseh, velge ACC først og bytte til TWR/APP etter sertifisering? Hvis det sistnevnte er vanlig, tenker jeg at det sikkert ikke er en ulempe å ha en større bredde og mer erfaring ved å starte med ACC. Men hvis det kun er unntaksvis, bør jeg vel "safe" og velge TWR/APP. (Jeg er dessverre fullstendig klar over at 5% av søkerne kommer gjennom nåløyet, og at dette sannsynligvis ikke blir en problemstilling. Men man må da håpe. ;))

- Har lest at det kan ta over 10 år å komme dit man ønsker, og at Oslo/Trondheim er mest populært. Hvor lang er ventetiden for å komme til Bergen?

- Hvilke krav er det på helsesjekken, utenom syn/hørsel?

Last edited:
Om du ønsker Bergen etter hver, velg TWR/APP, da slipper du ACS rettighetskurs hvis du flytter fra ACC. Bergen er ved siden av Trondheim den plassen de tar lengst tid å komme til. Om du kommer som elev til Flesland, vil du mest sansynlig bli sendt vekk under plikttjenesten etterpå.

Når alt kommer til alt, er det Avinor sine behov som teller.

ACC betyr at du i det minste havner i en by, men det kan bli flytting om Avinor velger å slå sammen kontrollsentralene. (Prosjekt på gang)

TWR/APP kan bety plikttjeneste på liten enhet, men personlig mener jeg det kan være positivt, da man vokser på den erfaringen.

Takk for avklaringer. :) Du skriver at man "mest sannsynlig" blir sendt vekk fra et stort sted etter OJT - jeg trodde at det var garantert? Er det unntak? :P

Er man vanligvis på samme sted hele veien under plikttjenesten?

Lurer fortsatt på spørsmålene om endring av fase 2-dato, og om helsesjekken, hvis noen vet noe nærmere om det.

Last edited:
- Har inntrykk av at de er litt fleksible på datoene for fase 2-opptaksprøvene. Stemmer det? Jeg er bortreist på alle de oppsatte datoene. :/

Tviler på fleksibilitet her. Det settes sammen et team som skal teste og intervjue kandidater, de setter nok ikke sammen et sånt team for en enkelt. Dessuten, hvis det egentlig "ikke passer" å komme på opptaksprøvene har du i utgangspunktet diskvalifisert deg, en av suksesskriteriene er motivasjon for å starte på-, og gjennomføre utdanningen. Hvis du vil inn må du nok sørge for å ikke være "bortreist".

.........og om helsesjekken, hvis noen vet noe nærmere om det.

Forskrift om medisinske krav for oppnåelse og opprettholdelse av sertifisering og autorisasjon som flygeleder (BSL G 2-3):
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20020618-0680.html

Last edited:
Tviler på fleksibilitet her. Det settes sammen et team som skal teste og intervjue kandidater, de setter nok ikke sammen et sånt team for en enkelt. Dessuten, hvis det egentlig "ikke passer" å komme på opptaksprøvene har du i utgangspunktet diskvalifisert deg, en av suksesskriteriene er motivasjon for å starte på-, og gjennomføre utdanningen. Hvis du vil inn må du nok sørge for å ikke være "bortreist".
For en forenkling. Så fordi man har planlagt en reise lenge før datoene for opptaksprøvene er kjent, er man ikke motivert? Skal jeg la vær å bruke flybilletter for 10-15 000 kroner for å vise min dedikasjon, i stedet for å undersøke om det er mulig å komme inn tidligere/senere på én av fasene - og eventuelt utsette det til neste år hvis ikke....? :rolleyes:

Når ble det intervju med sammensatt team i fase 2? Med mindre du har informasjon som ikke står på Avinors sider om utdanningen, er det i fase 3, som jeg er tilbake igjen til.

Forskrift om medisinske krav for oppnåelse og opprettholdelse av sertifisering og autorisasjon som flygeleder (BSL G 2-3):
http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20020618-0680.html
Takk. :)

Last edited:
Siden tråden nå alikevel har blitt gjennopplivet; bør jeg be om en bekreftelse fra Avinor om at de har motatt mitt ettersendte (pr. e-post) Vitnemål?

For en forenkling. Så fordi man har planlagt en reise lenge før datoene for opptaksprøvene er kjent, er man ikke motivert? Skal jeg la vær å bruke flybilletter for 10-15 000 kroner for å vise min dedikasjon, i stedet for å undersøke om det er mulig å komme inn tidligere/senere på én av fasene - og eventuelt utsette det til neste år hvis ikke....? :rolleyes:
Klart du kan undersøke, men jeg tror dessverre for deg at "forenklingen" min fortsatt gjelder.
(P.S. Jeg ser at Bobby har skrevet en opplysning mens jeg satt og skrev, så da finnes det jo kanskje en mulighet for deg til å få gjennomført reisen din og også komme på testen. Anbefaler deg å kontakte Avinor.)
Når ble det intervju med sammensatt team i fase 2?
Vel, kanskje ikke et intervjuteam, men det er dog flere involvert enn kandidaten (deg) og en PC.

Last edited:
I 2011 hadde de en oppsamlingsprøve for fase2 noen uker etter de fastsatte datoene.
Strålende, takk for info! :) Visste at jeg hadde lest tidligere om at det flere som hadde fått endret dato fra den de originalt fikk, men ikke om man kun kunne bytte til andre datoer av de allerede oppsatte.

- Må jeg velge TWR/APP under utdannelsen hvis jeg vil ende opp i Bergen til slutt? Eller er det vanlig å gjøre som bamseh, velge ACC først og bytte til TWR/APP etter sertifisering?
Litt OT, men i min tid så skolerte vi på alle rettigheter, både tårn/approach/acc. (Forøvrig noe jeg skulle ønske det gjorde fremdeles). Jeg sjekka ut på TWR/APP (Sola), ble flyttet til ACC (Bodø), før jeg søkte meg tilbake til Sola igjen. (Og apropos enheter det er vanskelig å komme seg til - jeg har søkt Værnes alle år siden utsjekk...).

Det er ingen begrensinger (per idag) på hva slags rettighet du har, og hvor du kan søke/får fast stilling. Man får den opplæringen man behøver.
Det kan naturligvis endre seg hvis det i fremtiden kommer flere aktører på markedet som driver forskjellige enheter i landet.

Når det er sagt, så er jeg veldig glad i ettertid for at jeg både har jobbet på forskjellige steder og type enheter. Det gjør at man ikke blir så "låst" inn i det man har lært på en enkelt enhet.

Om du ønsker Bergen etter hver, velg TWR/APP, da slipper du ACS rettighetskurs hvis du flytter fra ACC. Bergen er ved siden av Trondheim den plassen de tar lengst tid å komme til. Om du kommer som elev til Flesland, vil du mest sansynlig bli sendt vekk under plikttjenesten etterpå.

Nuvel, nå begynner det å bli noen år siden noen i plikttjenesten har blitt beordret vekk fra Flesland - men det får kanskje være unntaket, og ikke regelen.

Back