Flydagen på kjeller

Re: Flydagen på kjeller

Da ser det ut til at dagen på Kjeller er over, og Dakotaen fløy rett over Sandvika retning Torp for noen minutter siden.
 
Re: Flydagen på kjeller

Jeg var der fra kl.11 til nærmere kl.17.

Flott flydag i deilig vær. Utrolig mye folk inne på flyplassen og i området rundt.

Et lite spørsmål: Hvilket flyselskap vise dette bildet, som jeg tok fra Kjeller med 200mm linse:
ukjent.jpg
 
Re: Flydagen på kjeller

Mye fint å se i dag, men er det noen som har fått med seg hvorfor Mustangen ikke fikk lov å fly? hørte speakeren sa noe om det men hørte ikke hva.
 
Re: Flydagen på kjeller

Mye fint å se i dag, men er det noen som har fått med seg hvorfor Mustangen ikke fikk lov å fly? hørte speakeren sa noe om det men hørte ikke hva.

Fikk heller ikke med meg hvorfor den ikke fløy - kjipt, men utover det var det en fin dag med masse aktivitet i lufta. Skal legge ut noen bilder senere.
 
Re: Flydagen på kjeller

Den fikk ikke lov å fly fordi Luftfartstilsynet plutselig hadde kommet på at den ikke hadde lov til å fly i Norge!
 
Re: Flydagen på kjeller

TROR den er på amerikansk register. Kunne kanskje ha vært oppklart litt før utløpsdato av whatever... :8:

PS: Pleier alltid å komme bilde-smakebiter her umiddelbart etter et flyshow, men gårdagens flydag var kanskje ikke stort nok for de største kanonfotografene? Jeg pleier å glede meg til deres perfekte motlysbilder, men nå blir jeg bekymra. Spit'en pluss trippelformasjon Moth etc etc.
 
Last edited:
Re: Flydagen på kjeller

Og fotballreporteren på NRK P1 fra Åråsen klaget over voldsom flystøy under fotballkampen...
 
Re: Flydagen på kjeller

Jeg skal ikke grave dypt, la meg bare si saa mye som at Mustangen er paa amerikansk register, og har i saa maate alle papirer i orden. Den har vaert i England hele siste aaret og er derfor ikke aa betrakte som basert i Norge. Vi hadde ingen anelse om at et besoek her skulle lage problemer, samtaler med LT tidligere i aar gav heller ingen indikasjon om dette. Naa sa de imidlertid at det maatte soekes spesielt. Dette fikk vi vite soendag morgen. Vi proevde aa faa det til, men til ingen nytte. Vi satser paa aa faa soeknaden i orden til Bodoe. Vi har til hensikt etterhvert aa faa flyet over paa Norsk register.

Det blir vanskeligere og vanskeligere aa drive denne virksomheten, haaper vi ikke en dag maa legge ned, det ville vel vaere synd for alle.....

Mvh

Thore (fra Cancun)
 
Re: Flydagen på kjeller

Og fotballreporteren på NRK P fra Åråsen klaget over voldsom flystøy under fotballkampen...

Hehe, min "ste"svigersønn befant seg hos venner på Lillestrøm, og de var ikke klar over at F-16 skulle fly. Det var litt sent når flyet passerte 50m over hodene på dem, lydløst. Lyden kom litt senere - :p
 
Re: Flydagen på kjeller

Vi satser paa aa faa soeknaden i orden til Bodoe. Vi har til hensikt etterhvert aa faa flyet over paa Norsk register.

Dette kan jo høres ut som en skikkelig byråkratisk snubletråd? Jeg skulle likt å vite hvorfor man må søke spesielt, og hvorfor dere fikk vite dette først søndag morgen?
Lykke til i alle fall - ikke la dere knekke av kontoristene! :up:


Edit: Og for å markere hvor jeg står, skiftet jeg ut avataren min! ;-)
 
Last edited:
Re: Flydagen på kjeller

Dette kan jo høres ut som en skikkelig byråkratisk snubletråd? Jeg skulle likt å vite hvorfor man må søke spesielt, og hvorfor dere fikk vite dette først søndag morgen?
Lykke til i alle fall - ikke la dere knekke av kontoristene! :up:


Edit: Og for å markere hvor jeg står, skiftet jeg ut avataren min! ;-)

Uten at jeg kjenner saken regner jeg med at dette har noe med AIC-N 08/03 å gjøre:

Utdrag:

.....
For privatflyging med utenlandsk registrert luftfartøy med luftdyktighetsbevis i klasse NORMAL er det sluttet overenskomst vedrørende flyging til Norge, overflyging av Norge og teknisk mellomlanding i Norge, jf. Chicagokonvensjonen artikkel 5.

Det er imidlertid ikke inngått avtale med noen fremmed stat som gir personer bosatt i Norge eller selskaper hjemmehørende i Norge rett til å bruke et utenlandsk registrert luftfartøy til privatflyging innenfor norsk område. Det må derfor søkes om særskilt tillatelse i slike tilfeller, jf. luftfartsloven § 2-2, første ledd, nr. 3.
.......

:o
 
Re: Flydagen på kjeller

Ja, det stemmer sikkert. Under en travel vaar med aa faa flyene klare har nok denne AIC'n gaatt oss hus forbi. Vi har jo ikke hoert om problemet tidligere. Som sagt gav ikke LT noe signal om dette da vi snaket med dem tidligere i aar, men slike feller gaar man vel i naar man ikke leser AIC'er med religioes regularitet. Det er det i alle fall ikke mye flekisbilitet aa spore.

I alle fall, flyet sto paa bakken paa soendag, saa da er det vel i alle fall noen som er fornoeyd.....

- T
 
Back
Top