Flydagen Kjeller 2012

AggTouchdown

ScanFlyer Gold
Siden årets Flydag på Kjeller går av stabelen samme helga som Tiger airshowet på Ørlandet, må jeg prøve å prioritere litt. Siden det er Forsvaret som arrangerer Flydagen i år, og det har gått ut lovnader om at den blir "mer omfattende og spenstig enn noen gang tidligere", så er jeg ganske nysgjerrig på hva vi kan forvente oss å se på Kjeller i år. Er det noen som har noe juicy inside info?

Ser dog en veldig interessant bekreftet deltaker på sidene til Flydagen;
"Akroflyging med norsk F-16! -For første gang vil publikum kunne oppleve akroflyging med F-16 på et norsk flyshow!" - første gang er det jo ikke, men det er ihvertfall ti år siden sist, og absolutt noe jeg kunne tenke meg å få med meg.

Re: Flydagen Kjeller

Siden årets Flydag på Kjeller går av stabelen samme helga som Tiger airshowet på Ørlandet, må jeg prøve å prioritere litt. Siden det er Forsvaret som arrangerer Flydagen i år, og det har gått ut lovnader om at den blir "mer omfattende og spenstig enn noen gang tidligere", så er jeg ganske nysgjerrig på hva vi kan forvente oss å se på Kjeller i år. Er det noen som har noe juicy inside info?

Ser dog en veldig interessant bekreftet deltaker på sidene til Flydagen;
"Akroflyging med norsk F-16! -For første gang vil publikum kunne oppleve akroflyging med F-16 på et norsk flyshow!" - første gang er det jo ikke, men det er ihvertfall ti år siden sist, og absolutt noe jeg kunne tenke meg å få med meg.

Og hva legger man i "akroflygning" med F16?

Er vel ikke uten videre lett og fly det man gjerne tenker med akrooppvisning med en F16 heller. Det er tross alt ikke en liten og lett Extra 300 eller Yak52, det er tross alt snakk om et stort og tungt jagerfly.

Og er det en norsk pilot eller har de fått tak i en utelandsk demo?

Kjeller 2012 said:
Stevneleder er testpilot for F-16 på Kjeller, Eskil Amdal, som også er pilot under akroflygingen.

Går utifra at det er snakk om et fullt display ala det nederlenderene og belgierene gjør. Vet ikke om det er samme mann som har fløyet F-16 på Flydagen de siste årene, men jeg syns "displayet" de senere årene har blitt mer og mer spenstig, fra kun flybys for noe år siden til rolls og inverted flying nå de siste årene.

Det er fult display... en pilot fra Bodø jobber med acro utsjekk til sommerens flyshow. Og etter det jeg har hørt vil han være på så mange show som mulig i sommer.

Dette kan bli veldig ok.. Jeg har veldig lyst å dra til Ørland, men kommer jobb iveien må jeg "nøye" meg med Kjeller. Men det er klart har jeg mulighet, så varer ikke showet på Ørlandet på lørdagen så lenge så det bør være mulig å komme seg ned til Kjeller til søndagens event. Får se åssen en får det til.

Last edited:

Det er jo kjempenyheter! :)

Et norsk F-16 display har jeg savnet lenge, det har vel ikke vært noe display siden 2002?

Luftforsvarets F-16-testpilot jobber med å få acro-tillatelse, så det blir nok bra show fra han i år, både på Kjeller, Sola og Bodø. Før har det kun vært high- og low speed passes, vertikal klatring o.l., nå snakker vi minimum-radius 360 med sustained 9G, mer low-level acro og sånt snacks :)

Jeg styrer litt med Flydagen på Kjeller, og det kommer til å bli veldig bra i år, såpass kan jeg si!

"Acro"-utsjekk er nok ikke en helt korrekt betegnelse. Alle jagerflygere gjør slike manøvre hele tiden, og slik sett var vel en "akro-utsjekk" i hende allerede på flyskolen under "Advanced Contact"-fasen. Det som her skjer, er at det er utsjekk av en display-pilot, som planlegger, får godkjent, trener på og gjennomfører et flystevneprogram foran publikum, og i henhold til Luftforsvarets bestemmelser for flyoppvisninger. Utfallet er uansett det samme; det blir nok en knakende fin display og flydag på Kjeller (-:

Fikk en mail av stevneleder Eskil Amdal i helga, uten at jeg fikk noe spesifikt så sa han at det kommer warbirds og jets fra hele europa og sannsynligvis også et større displayteam. Må si dette høres veldig lovende ut :)

Luftforsvarets F-16-testpilot jobber med å få acro-tillatelse, så det blir nok bra show fra han i år, både på Kjeller, Sola og Bodø. Før har det kun vært high- og low speed passes, vertikal klatring o.l., nå snakker vi minimum-radius 360 med sustained 9G, mer low-level acro og sånt snacks :)

Jeg styrer litt med Flydagen på Kjeller, og det kommer til å bli veldig bra i år, såpass kan jeg si!

Er det noe sjanse for at vi og kan få noen utenlandske gjester "med flamme i bakenden" eller?

Catalinaen fra Duxford som skal til sola air show og Bodø air show kommer visst innom kjeller også ifølge sola airshow sine sider.For et flystevneår dette blir :)

Når blir nettsiden oppdatert med litt info da? "i skrivende stund i desember 2011...." kan man lese der.. Har vel noe å oppdatere med nå?

Enig, en annen ting burde det ikke vært mulig å fått lånt noen av de flyene som er på Ørlandet med displaypilot til Kjeller på søndagen?

Dette har det vært snakk om, men vet ikke sikkert enda.

Ellers kommer det F-86 fra England, og P-38 fra Red Bull i Salzburg, bare de to er jo verdt å ta turen for! :D

Back