BE5648 CPH-BMA
ATR72-500 OH-ATE
Gate A28, dep.: scheduled 09:05, takeoff 09:17 - arr.: scheduled 10:40, touchdown 10:xx (?)
Seat 16A
loadfactor approx. 65% (one-class)
Et smut til Stockholm var på menuen, hvor jeg i forretningsmæssig sammenhæng skulle til Coldplay og Lady Gaga-koncerter. Nogle uger i forvejen checkede jeg priser med SK, DY og BE, og mens priserne var nogenlunde ens, så var SAS' billigste returafgang meget tidligt lørdag morgen. Samtidig fristede det at teste både et nyt flyselskab (FlyBE Nordic) og ny lufthavn (BMA), så valget var i sidste ende let. Prisen endte på DKK1197 a/i.
Online check-in foregår via Finnairs hjemmeside, men i modsætning til AY-flights, hvor man kan checke ind 36 timer før, kan man på BE kun checke ind 24 timer før. Jeg valgte sæde 16A på næstsidste række (nær indgang, men ikke på bagerste række, hvor recline ikke er mulig), og kun få sæder på række 2 og 3 var blokerede, da jeg checkede ind ca. 22 timer før afgang.
Jeg ankom tidligt til CPH i regn og tordenvejr, og kørte til McDonalds ved cargoterminalen, i forventning om at kunne få noget McBreakfast, men "Restaurant Den Gyldne Måge" har ikke åbent så tidligt! I stedet fik jeg parkeret min rustne Mercedes, og gik med mit udprintede boardingpass direkte til security.
Min iPhone var løbet tør for strøm, og det er lidt en mission at finde stikkontakter i CPH. Jeg havde checket i nærheden af Starbucks, men uden held, men opdagede at der hos Joe & The Juice var friske volt! En cappuchino DKK36(!) blev indtaget, og jeg fik websurfet en smule. Er det i øvrigt bare mig, eller er der generelt problemer med CPH's gratis wifi? Prøvede forgæves at logge på, men det blev ved at sige "wrong password", og selvom jeg bestilte nye password, accepterede den heller ikke disse!?
Fik shoppet lidt champagne, og fandt det lidt ironisk, at Nicolas Feuillatte var på tilbud (DKK 209), nu da SAS ikke serverer den længere på business class. Bevægede mig derefter mod gaten, der viste sig at være A28. Jeg har ikke været i den del af lufthavnen i lang tid, og det var nyt for mig, at gatenumre over A23 benyttes til non-domestic flights.
Boardingtime var sat til 08:30, men begyndte først cirka 08:55. Efter scanning af boardingpass, går man selv de få skridt ud til den parkerede propelflyver. Her blev jeg budt velkommen af hvad jeg formoder var en finsk (men kunne også være estisk) stewardesse.
Selve flyvningen var uden de store sensationer. FlyBE tilbyder BOB, der begrænser sig til drikkevarer og snacks (betaling kun med kreditkort og €).
Kaptajn Makkinen, der inden takeoff havde budt velkommen på finsk (eller estisk?), samt svensk, slog i luften over til kun at tale engelsk, advarede om turbulens, da vi en halv time ind i turen skulle passere det uvejr, der tidligere samme morgen havde passeret Kongens København, men vi blev skånet for ballade i luften.
Descent begyndte 10:15, og vi var på jorden kl 10:29.
CPH fra luften:
Saltholm og Peberholm:
ATR72 er i øvrigt min favorit blandt de mest gængse kommercielle propelfly, foran Dash8 og søsteren ATR42, og laaaaaangt foran Fokker50.
ATR72-500 OH-ATE
Gate A28, dep.: scheduled 09:05, takeoff 09:17 - arr.: scheduled 10:40, touchdown 10:xx (?)
Seat 16A
loadfactor approx. 65% (one-class)
Et smut til Stockholm var på menuen, hvor jeg i forretningsmæssig sammenhæng skulle til Coldplay og Lady Gaga-koncerter. Nogle uger i forvejen checkede jeg priser med SK, DY og BE, og mens priserne var nogenlunde ens, så var SAS' billigste returafgang meget tidligt lørdag morgen. Samtidig fristede det at teste både et nyt flyselskab (FlyBE Nordic) og ny lufthavn (BMA), så valget var i sidste ende let. Prisen endte på DKK1197 a/i.
Online check-in foregår via Finnairs hjemmeside, men i modsætning til AY-flights, hvor man kan checke ind 36 timer før, kan man på BE kun checke ind 24 timer før. Jeg valgte sæde 16A på næstsidste række (nær indgang, men ikke på bagerste række, hvor recline ikke er mulig), og kun få sæder på række 2 og 3 var blokerede, da jeg checkede ind ca. 22 timer før afgang.
Jeg ankom tidligt til CPH i regn og tordenvejr, og kørte til McDonalds ved cargoterminalen, i forventning om at kunne få noget McBreakfast, men "Restaurant Den Gyldne Måge" har ikke åbent så tidligt! I stedet fik jeg parkeret min rustne Mercedes, og gik med mit udprintede boardingpass direkte til security.
Min iPhone var løbet tør for strøm, og det er lidt en mission at finde stikkontakter i CPH. Jeg havde checket i nærheden af Starbucks, men uden held, men opdagede at der hos Joe & The Juice var friske volt! En cappuchino DKK36(!) blev indtaget, og jeg fik websurfet en smule. Er det i øvrigt bare mig, eller er der generelt problemer med CPH's gratis wifi? Prøvede forgæves at logge på, men det blev ved at sige "wrong password", og selvom jeg bestilte nye password, accepterede den heller ikke disse!?
Fik shoppet lidt champagne, og fandt det lidt ironisk, at Nicolas Feuillatte var på tilbud (DKK 209), nu da SAS ikke serverer den længere på business class. Bevægede mig derefter mod gaten, der viste sig at være A28. Jeg har ikke været i den del af lufthavnen i lang tid, og det var nyt for mig, at gatenumre over A23 benyttes til non-domestic flights.
Boardingtime var sat til 08:30, men begyndte først cirka 08:55. Efter scanning af boardingpass, går man selv de få skridt ud til den parkerede propelflyver. Her blev jeg budt velkommen af hvad jeg formoder var en finsk (men kunne også være estisk) stewardesse.



Selve flyvningen var uden de store sensationer. FlyBE tilbyder BOB, der begrænser sig til drikkevarer og snacks (betaling kun med kreditkort og €).
Kaptajn Makkinen, der inden takeoff havde budt velkommen på finsk (eller estisk?), samt svensk, slog i luften over til kun at tale engelsk, advarede om turbulens, da vi en halv time ind i turen skulle passere det uvejr, der tidligere samme morgen havde passeret Kongens København, men vi blev skånet for ballade i luften.
Descent begyndte 10:15, og vi var på jorden kl 10:29.








CPH fra luften:

Saltholm og Peberholm:

ATR72 er i øvrigt min favorit blandt de mest gængse kommercielle propelfly, foran Dash8 og søsteren ATR42, og laaaaaangt foran Fokker50.
Last edited: