FlyBE Nordic CPH-BMA-CPH

jefi99

ScanFlyer Gold
BE5648 CPH-BMA
ATR72-500 OH-ATE
Gate A28, dep.: scheduled 09:05, takeoff 09:17 - arr.: scheduled 10:40, touchdown 10:xx (?)
Seat 16A
loadfactor approx. 65% (one-class)

Et smut til Stockholm var på menuen, hvor jeg i forretningsmæssig sammenhæng skulle til Coldplay og Lady Gaga-koncerter. Nogle uger i forvejen checkede jeg priser med SK, DY og BE, og mens priserne var nogenlunde ens, så var SAS' billigste returafgang meget tidligt lørdag morgen. Samtidig fristede det at teste både et nyt flyselskab (FlyBE Nordic) og ny lufthavn (BMA), så valget var i sidste ende let. Prisen endte på DKK1197 a/i.

Online check-in foregår via Finnairs hjemmeside, men i modsætning til AY-flights, hvor man kan checke ind 36 timer før, kan man på BE kun checke ind 24 timer før. Jeg valgte sæde 16A på næstsidste række (nær indgang, men ikke på bagerste række, hvor recline ikke er mulig), og kun få sæder på række 2 og 3 var blokerede, da jeg checkede ind ca. 22 timer før afgang.

Jeg ankom tidligt til CPH i regn og tordenvejr, og kørte til McDonalds ved cargoterminalen, i forventning om at kunne få noget McBreakfast, men "Restaurant Den Gyldne Måge" har ikke åbent så tidligt! I stedet fik jeg parkeret min rustne Mercedes, og gik med mit udprintede boardingpass direkte til security.
Min iPhone var løbet tør for strøm, og det er lidt en mission at finde stikkontakter i CPH. Jeg havde checket i nærheden af Starbucks, men uden held, men opdagede at der hos Joe & The Juice var friske volt! En cappuchino DKK36(!) blev indtaget, og jeg fik websurfet en smule. Er det i øvrigt bare mig, eller er der generelt problemer med CPH's gratis wifi? Prøvede forgæves at logge på, men det blev ved at sige "wrong password", og selvom jeg bestilte nye password, accepterede den heller ikke disse!?

Fik shoppet lidt champagne, og fandt det lidt ironisk, at Nicolas Feuillatte var på tilbud (DKK 209), nu da SAS ikke serverer den længere på business class. Bevægede mig derefter mod gaten, der viste sig at være A28. Jeg har ikke været i den del af lufthavnen i lang tid, og det var nyt for mig, at gatenumre over A23 benyttes til non-domestic flights.
Boardingtime var sat til 08:30, men begyndte først cirka 08:55. Efter scanning af boardingpass, går man selv de få skridt ud til den parkerede propelflyver. Her blev jeg budt velkommen af hvad jeg formoder var en finsk (men kunne også være estisk) stewardesse.

img1532jd.jpg

img1533xr.jpg

img1535f.jpg

Selve flyvningen var uden de store sensationer. FlyBE tilbyder BOB, der begrænser sig til drikkevarer og snacks (betaling kun med kreditkort og €).
Kaptajn Makkinen, der inden takeoff havde budt velkommen på finsk (eller estisk?), samt svensk, slog i luften over til kun at tale engelsk, advarede om turbulens, da vi en halv time ind i turen skulle passere det uvejr, der tidligere samme morgen havde passeret Kongens København, men vi blev skånet for ballade i luften.

Descent begyndte 10:15, og vi var på jorden kl 10:29.

img1536c.jpg

img1538ez.jpg

img1541vh.jpg

img1542ti.jpg

img1544xo.jpg

img1545hc.jpg

img1546p.jpg

img1547mu.jpg

CPH fra luften:
img1558tj.jpg

Saltholm og Peberholm:
img1554t.jpg

ATR72 er i øvrigt min favorit blandt de mest gængse kommercielle propelfly, foran Dash8 og søsteren ATR42, og laaaaaangt foran Fokker50.

Last edited:
Lidt billeder fra BMA:

img0728na.jpg

img0729zpu.jpg

img0730q.jpg

img0731ov.jpg

img0732yr.jpg

Hoteller var ganske dyre på de datoer, jeg skulle til Stockholm. Få værelser var tilgængelige under SEK2000/nat, og selvom Hilton fristede til netop omkring SEK2000, så faldt jeg for en bargain på det relativt nye BW Sthlm Bromma Hotel, der er beliggende i SAS' gamle HQ. Selvom det ligger ca. 8-10 km fra centrum, så var det interessant af fire årsager:
1) spotting
2) det SAS-historiske element
3) gåafstand ved ankomst og hjemrejse
4) frem for alt prisen på SEK675/nat incl breakfast.
Og til den pris kunne jeg tage taxaer frem og tilbage til centrum en del gange og stadig have sparet penge.

Efter booking, som var i den billigste værelseskategori, så fik jeg emailet mit Accor Platinum og Hilton Gold til BW, med henblik på statusmatch, hvilket jeg fik under 24 timer senere.

Ved check-in på hotellet bad jeg om et værelse med udsigt til BMA, vel vidende at den kategori, jeg havde booket kun havde loftsvinduer. Henvisning til min BW Diamond status blev i første gang affejet med at hun ikke kunne se min status, kun mit nummer, men efter at have logget ind i systemet, bekræftede hun min status, men fortalte at hotellet var fuldt booket. Til gengæld fik jeg to vouchers på SEK100 til hotellets restaurant, to chokoladepraliner og fik tilladelse til at tage vand i kølemontren i lobbyen, hvorfra man normalt kunne købe drikkevarer og snacks.
Mit værelse var på 6. og øverste etage, hvor også konferencelokalerne var beliggende. Disse var spøjst nok opkaldt efter flytyper (Learjet, Piper etc). Samtidig noterede jeg mig at FlyBE lader til at have et permanent lokale på 6. etage. Ligeledes bemærkede jeg at FlyBE's cabin crew spiste i hotellets restaurant, i hvert fald var de der til buffeten om morgenen lige inden jeg skulle flyve, og jeg genkendte senere den yderst attraktive og gudinde/model-smukke stewardesse, der kort tid efter servicerede mig på hjemturen ombord på BE5647.
Der er en slags lobby på hotellets 4., 5., og 6., etager, hvor man kan tage en kop gratis kaffe, og der er computere med internetadgang. Ligeledes med super spotter-forhold, idet er er fri udsigt over BMA.
Der er gratis højhastigheds-wifi overalt på hotellet.

img0733di.jpg

img0734dx.jpg

img0739ja.jpg

Hotellet viste sig at være udmærket og moderne, men stærk inspiration fra Scandic-brand'et. Morgenmaden var med få moderationer en tro kopi af Scandic's buffet, og var tydeligvis tilpasset svenske smagsløg.
Jeg købte en cola fredag nat, som jeg bad om at få skrevet på værelset. Ved check out fremgik den nu ikke på regningen. Måske en forglemmelse fra natportieren, eller måske var det BW Diamond-statusen, der kickede ind?
De "glemte" at rengøre mit værelse fredag, så jeg måtte lørdag morgen ringe til receptionen og bede om rene håndklæder.
Konklusionen er, at det er et typisk 3 1/2-stjernet hotel, der nok passer fint ind i BW's nye kategori "Plus", der ligger mellem standard-brand'et og "BW Premium".

Efter koncerter med Coldplay og Lady Gaga, og efterfølgende heavy partying på Stockholms trendy clubber Suite og Wall, skulle jeg kæmpe mig tidligt op lørdag. Alarmen var sat til 08:00 til mit fly kl 09:40.

Udsigt fra hotellets 6. sal:
img0741iu.jpg

img0742or.jpg

Da det regnede moderat, da jeg skulle begive mig fra hotellet og hen til BMA, der bogstaveligt talt ligger på den modsatte side af parkeringspladsen, valgte jeg at foretage de ifølge hotellets informationer 275 meter i løb (med Samsonite-trolley på slæb). Jeg anslår at det derfor tog cirka 90 sekunder fra hotellobby til terminal.

Last edited:
Check-in var foretaget online, men da jeg ikke havde adgang til en printer, måtte jeg forbi check-in-skranken:

img0744ed.jpg

img0745j.jpg

BE5647 BMA-CPH
ATR72-500 OH-ATE
Gate 7, dep.: scheduled 09:40, takeoff 09:46, arr.: scheduled 11:15 touchdown 11:xx (?)
Seat 16D
loadfactor 100% (one-class)

img0746dw.jpg

img0748sc.jpg

img0750vt.jpg

img0754jk.jpg

Samme maskine som på turen til BMA. Eventløs flyvning, bortset fra mit savleri over den smukke stewardesse (nej, hende får I ikke billeder af!!!). Kaptajnen kom med informationen fra cockpittet, men jeg kunne intet høre. Efter en hurtig tur gennem kabinen med salgsvognen, fortrak stewardesserne til galley, hvor de fordrev tiden med at læse Ilta-Sanomat.

Kan jeg anbefale FlyBE Nordic? Absolut! De præsterer et udmærket produkt til en fair pris. Fordelen med SAS til ARN er naturligvis loungeadgang (som *G) med gratis kaffe osv, og langt flere frekvenser.
En anden fordel er at BE flyver til den mere centrale Bromma Airport. ARN har godt nok Arlanda Express, der på kun 20 minutter tager dig til Stockholm Centralstation, men så skal man jo måske stadig videre mod hotel eller anden destination.

Helt enig med din konklusjon, FlyBe leverer et bra produkt. Bromma er en av mine favorittflyplasser, liten og oversiktlig med alt man trenger allikevel. Jeg haaper de lykkes paa sine ruter til CPH, OSL og andre steder derfra.

Et smut til Stockholm var på menuen, hvor jeg i forretningsmæssig sammenhæng skulle til Coldplay og Lady Gaga-koncerter. Nogle uger i forvejen checkede jeg priser med SK, DY og BE, og mens priserne var nogenlunde ens, så var SAS' billigste returafgang meget tidligt lørdag morgen. Samtidig fristede det at teste både et nyt flyselskab (FlyBE Nordic) og ny lufthavn (BMA), så valget var i sidste ende let. Prisen endte på DKK1197 a/i.

Helt enig, alltid kjekt å prøve noe nytt :) Takk for en rapport fra en flyplass jeg helt hadde glemt eksisterer :p

Back