Fly til/fra Israel - hvordan er det?

MisterOlsen

ScanFlyer Blue
Hei,

skal ut på tur om en god stund til Israel/Tel Aviv. Flyr med LH.

Har noen her gjort det før?
Hvordan er det mtp sikkerhet før ombordstigning til og fra - er det mye sjekk av bagasje, mye spørsmål m.m? Ikke at jeg har har noe å skjule, men jeg har hørt at spesielt fra Israel kan det ta lang tid.

Noen erfaringer? Og noen tips til å få ting til å gå raskere? Bør man satse på kun innsjekket bagasje, og lite håndbagasje?

Jeg hadde mitt lengste opphold i Security ever på Ben Gurion Airport (TLV) ved utreise.

Skulle på en flight til Wien med Austrian Airlines med billett i C kjøpt samme dag som avreise.
Hadde kommet inn i Israel overland fra Jordan og reiste alene med kun håndbagasje.

Måtte ikke ta av meg klærne men har aldri opplevd så grundig screening på sakene mine.
Tror de brukte over 45 minutter, og det var gate closing da de slapp meg.

Har noen teorier om hvorfor jeg ble flagget, men det kan også være random – så vær ute i god tid.

En lite hyggelig opplevelse og ingen gullfisk i boka til den gjengen på TLV. Shalom.

Samme her, og det var ikke bagasjen som interesserte dem. Såvidt jeg kom meg med kjerra hjem.

Forvent å bruke lang tid med sikkerhetssjekk både inn og ut av landet, så får du heller ta det som en positiv overraskelse dersom det skulle gå kjapt. Du må regne med å bli spurt om det meste. Et tips når du skal reise ut av Israel er å møte opp i hvert fall fire timer før flyet går, selv om det anbefalte er tre timer.

Du bruker laaaaaang tid på inn- og utreise. De er mer opptatt av hvem du har snakket med Israel enn om du er en sikkerhetsrisiko. Det er ofte vernepliktige som jobber der, og de er ikke betalt for å tenke, men for å kjøre gjennom spørreskjemaet. At du kom fra Jordan, er nok til å bli flagget.

Ugh TLV for et høl (ikke helt bokstavelig) - men her er det verste på utreise. Kjøper du noe som helst som minner om palestinerne som souvenir på basaren i Jerusalem så har du rødt flagg allerede på deg. En venninne av meg ble spurt om hvorfor i alle dager hun hadde med avispapir ut. Hun hadde kjøpt noe porselen og hadde dette pakket inn i avispapir. Vær forberedt på det verste. For meg så klarte jeg å sno meg unna på merkelig vis, men jeg var nok ekstremt heldig.

Det er vel få som har positive erfaringer fra Shabak i TLV. De er uprofesjonelle og inkonsekvente. Mange hevder det er blitt mer et verktøy for diskriminering enn flyplass-sikkerhet. Det virker som de sender ut de beste til å gjøre profilering for El Al og andre israelske selskaper på utestasjonene, selv om også de bruker tid, så prøver de i det minste å være høflige. Men det kan og være fordi de har færre de trenger å spørre ut.

For min del så har jeg vært så pass mange "skumle" steder at jeg blir flagget med en gang. Sist gang jeg reiste fra Ben Gurion virket det som hun ikke klarte å plassere meg i det hele tatt, og jeg fikk kun rød klistremerke enn de strekkodene og eskortert til sikkerhetskontrollen. Men bortsett fra at det føltes litt ubehagelig så gikk det mye raskere, intervjuet var vel over på 15-20 minutter, og jeg som hadde satt av mye tid fikk plutselig masse tid innenfor kontrollen. De mente for øvrig at en liten nesten tom tannkremtube var flytende som jeg ikke kunne ta med, men en stor boks med barberskum var helt greit...

Men sjekker de innsjekket bagasje eller sjekker de kun håndbagasje? Ikke fordi jeg skal ha med noe ulovlig - jeg bare er keen på tips som gjør at jeg stiller mest forberedt.

Hvis man reiser med noen - tar de å intervjuer sammen, eller hver for seg? I mitt tilfelle skal jeg reise med ektefelle.

Eg var i Israel ifjor, midt under konflikta. Når vi skulle reise frå Tel Aviv berekna vi god tid, men kan ikkje minnast at det tok spesielt lang tid.
Dei spurte kor vi hadde opphalde oss i Israel og tok diverse prøve av tinga vi hadde med oss. Det var først ein innleiiande kontroll der dei såg igjennom passa og vi fekk nokre spørsmål. Då fekk eg eit klistermerka som starta på 5, trur det betyr trusselnivå 5 (av 6?). Vi måtte i alle fall inn til kontroll og vart spurt nokre fleire spørsmål. Det tok maks 5 minutt. Det tok maks 30-40 minutt frå vi ankom flyplassen til vi var ved gatane.
Under innreise kan eg ikkje hugse at det var nokon kontroll, anna enn vanleg passkontroll.

Men det skadar nok ikkje å berekne god tid. Vi var sikkert heldige, og vi hadde trass alt berre opphalde oss i nord, Haifa og Tel Aviv.

Vi flaug forøvrig SAS.

Det tar litt tid, men jeg har ikke opplevet det som ubehagelig de gangene jeg har vært der. Et par spm om opphold i arabiske land om du har stempler derfra, men svarer du sant på at det var jobb- eller turistreise bør det gå bra. Ved utreise gjennomgås håndbagasje svært nøye og bes ofte om å sette deg mens de går igjennom,men det ble vennlig og profesjonelt utført. Forøvrig får man ikke stempel i passet lenger, kun en papirlapp, slik at det ikke er nødvendig å be dem stemple på et separat ark e.l.

Jeg var nok veldig heldig når jeg reiste hjem fra TLV i går, da.

Før innsjekk tok praten max to minutter med en veldig hyggelig ung mann, innsjekk tok ikke lang tid grunnet gullkort, og sikkerhetssjekken var som på OSL. Var igjennom alt på max 30 minutter. Hadde god tid før turen hjemover :-)

Hvordan er landet udover lidt langsom rejse ind og ud?

Et meget spennende land med mange attraksjoner. Jerusalems gamleby og områder rundt er proppfull av historiske monumenter fra tre ulike religioner og hadde du kristendom på skolen, vil du kjenne igjen mange steder og navn nevnt der. Tel Aviv er en ung og kosmopolitisk by med mye fest og strand. I Dødehavet kan du flyte som en kork på jordens overflates laveste punkt. På Vestbredden anbefales Betlehem og Fødselskirken. Det er mye sikkerhetsopplegg og konflikten ligger under, men man merker det egentlig ikke så mye.

Back