Flight log og litt annet...

Turtle

ScanFlyer Silver
Denne gang startet man med en tidlig tur til Malaga. Her er Lido (Lufthansa) plog som vi bruker med diverse ting som skrives underveis. Til venstre er de forskjellige waypoints etterfulgt av flygetid mellom dem. Så er der plass for oss til å skrive ETA (etsimated time of arrival) og ATO (actual time overhead) slik at vi kan følge progresjonen og dermed fuel-tilstanden. Vi tok av fra Gatwick 0512Z og basert på denne tiden er ETA beregnet for alle waypoints nedover på siden. De følgende kolonnene er temperatur og planlagt høyde, magnetic track, distanse, antatt vind, MSA (minste sikre høyde) og minimum fuel required. Så er det fuel log hvor vi noterer fuel ombord på det tidspunkt og sammenligner med minimum required samt legger til hvor mye fuel som er brukt til nå (summen bør være det vi hadde før avgang) og dermed sjekker om der er lekkasje. Det andre tallet til høyre er hvor mye ekstra vi har sammenlignet med minimum required og tallet som er sirklet er fuel ved landing beregnet av FMGC. Helt til høyre skrives klareringer og ATC frekvenser ned.

Etter avgang ble det litt radar heading før direct SAM (Southampton) så mer heading før direct LELNA (grensen mellom engelsk og fransk luftrom) Når vi kontaktet Brest på 118.865 fikk vi ruting LELNA-BASIK-SNR (Santander) som er ganske så vanlig. Til slutt fikk vi klarering til FL370 som var cruise. Så var der diverse frekvenser til diverse sektorer til Brest før vi ble sendt til Madrid 125.755 hvor vi fikk ny squawk (transponderkode) og fikk direct TLD (Toledo).
1DSC01314.jpg


Rutingen BASIK-SNR så slik ut på ND med flight plan route som den hvite linjen og vi sparte vel noen sekunder og teskjeer med fuel på den lille snarveien...
1DSC01310.jpg


Så er vi nesten framme og vi fikk direct 17nm point på innflygingen til RWY13 som ble akseptert siden vi kunne se fjellene i området. D314Q i hvitt i øverste høyre hjørne på ND er navnet på punktet i FMGC hvor D314 betyr at punktet er i retning 314º fra flyplassen og Q er bokstav 17 i alfabetet og dermed 17nm fra flyplassen.
1DSC01316.jpg


Snart på tide å strekke beina litt...
1DSC01319.jpg


Avgang RWY13 ble den vanlige BLN1H (BLN er en VOR kalt Bailen) hvor linjene på ND ser ut til å matche den på kartet ganske bra.
1DSC01320.jpg


Når vi kom tilbake til Gatwick var der heller mye traffik og tid for et par runder i holding. Siden vi kom fra syd via WILLO4C er holding punktet WILLO som ligger rett syd av LGW (rundt Haywards Heath). Der ble vi i noe over 10min...
1DSC01324.jpg


Når vi omsider landet endte vi opp på stand 4 som har speil til å se når en skal stoppe.
1DSC01326.jpg


Dagen etter ble det en liten tur til Ireland West Knock hvor der var typisk sommervær med vind, horisontalt regn og 12ºC.:)
1DSC01333.jpg


Denne gang ble arbeidsperioden avsluttet med en liten tur til Faro som startet enda tidligere enn Malaga på dag 1 og på vei opp kom vi mellom to skylag ikke lenge etter at solen var kommet opp.
1DSC01361.jpg


Så var det en fin, sirkulær regnbue i toppen av melomhøye skyer over Den engelske kanalen.
1DSC01362.jpg


I Faro var det en riktig så fin morgen i det vi krysser kysten for å komme til senterlinjen på RWY28. Flyplassen ligge ca. midt i bildet opp mot horisonten.
1DSC01363.jpg


På finalen så sjøen og strendene riktig så innbydende ut...
1DSC01364.jpg


Tilbaketuren bød på klarvær over spanias nordkyst noe som ikke er tilfelle veldig ofte. Vi passerer mellom Asturias og Santander (i retningen bildet er tatt).
1DSC01366.jpg


Det var det jeg kunne finne på denne gang...håper det ble sånn noenlunde variert selv med større mengder tekst!!

T
 
Last edited:
Supre rapporter med en litt annen utsikt enn vi passasjerer vanligvis ser!:) Vi tar mer enn gjerne mot mer av dette.
 
Last edited:
Back
Top