• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flight attendant helps pilot land plane

A female flight attendant advised the captain that she is a commercial pilot and the captain asked her to sit in the right-hand seat in the cockpit, Fagan said.

Hun var tydeligvis mer enn en "småflyger". Kanskje det blir ny jobb på henne ganske snart!? :up:

Steinar
http://www.seabee.info
 
Quote:
A female flight attendant advised the captain that she is a commercial pilot and the captain asked her to sit in the right-hand seat in the cockpit, Fagan said.

Hun var tydeligvis mer enn en "småflyger". Kanskje det blir ny jobb på henne ganske snart!? :up:

Steinar
http://www.seabee.info

Det er ingen motsetning mellom å være commercial pilot og være småflypilot. Å ha commercial sertifikat innebærer bare at man har lov til å ta betaling for å fly, f.eks. å fly taxifly, være flyinstruktør, taue seilfly, løfte fallskjermhoppere osv.
 
CPL medfører vel, når rett skal være rett, at man har avlagt eksamen i et adskillig mer omfattende teoripensum, og som oftest også har tatt en Instrument Rating, som de fleste med kun privatflysertifikat ikke har tatt, og som oftest heller ikke har bruk for. De fleste med CPL har noe erfaring fra litt mer komplekse fly.
 
CPL medfører vel, når rett skal være rett, at man har avlagt eksamen i et adskillig mer omfattende teoripensum, og som oftest også har tatt en Instrument Rating, som de fleste med kun privatflysertifikat ikke har tatt, og som oftest heller ikke har bruk for. De fleste med CPL har noe erfaring fra litt mer komplekse fly.

Pensum til CPL og PPL er temelig likt i størrelse, eksamen er 100 mot 60 spørsmål (hvis jeg husker riktig). Hos CPL fokuseres det litt mer på systemer og utfordringer man kan møte på etter hvert som pilotkarrieren utvikler seg, mens i PPL-pensum bare fokuseres på PPL-flyging.

Muntlig og praktisk del av checkride er ikke så veldig ulik, men man har noen ekstra manøvre på CPL i tillegg til at man har mindre å gå på i henhold til PTS. Man må også ha erfaring fra complex når man tar CPL, det er ikke et krav på PPL.
Dessuten må man blandt annet ha en del timer total time, XC og PIC.
 
Back
Top