First Class Lufthansa og United, inkl domestic Premium Service JFK-SFO

Hawkboy

ScanFlyer Blue
Ja, så skjedde det som jeg hadde bestemt meg for ikke skulle skje, et slags julekvelden på kjerringa scenario. Jeg satt på 72tusen poeng som forfalt om 2uker. Helt vanlige arbeiderklassepoeng, redelig opptjent bak gardinen…(et lite stikk til de som kjøper devided miles) ;)
Allerede i fjor høst visste jeg at jeg hadde eurobonuspoeng til forfall 31.juli, så jeg hadde div. planer for hvordan de skulle brennes av på IC-oppgradering, men når man til stadighet flyr IC på andre destinasjoner enn det SK flyr, må man jo kjøpe B-eller Y klasse, noe jeg meget sjelden gjør…Gode råd er dyre, så ufallet ble New York i F-klasse :D

Om ikke NY har høysesong hele året, så er det ihvertfall trangt med bonusbilletter på sommeren. (og her er vel grunnen til at denne turen blir min første i F-klasse) det fantes ikke plass i hverken Y-eller C på de datoer som jeg hadde mulighet på, og ingen plass på retur…eneste løsning var via SFO! Ja, det er riktig. New york til Oslo vi San Fransisco!!

En rimelig lang omvei, men tror jeg skal klare å holde trykket oppe. Fikk lagt inn en overnatting i San Fransisco, så jeg skal ikke lide noen nød, spesielt ettersom UA presenterer Premium Service konsept på strekningen!

Da jeg booket billetten hos eurobonus var det bare C-klasse SFO-ZRH-OSL, men med tanke på at dette er LX A340 med den nye ”hippie”-liveryen, så skulle jeg vel ikke lide noen nød… damen på røret tilbød seg å holde utkikk etter endringer på ruten i tilfelle det skulle dukke opp alternativer i F, en meget høflig gest og pluss i margen til eurobonus!! (Vil også nevne her at uansett om det var C-klasse på retur, blir du trekt poeng for F-klasse, siden ett eller flere leg er i F-klasse.)
-Vel, for et par dager siden ringte damen fra eurobonus og lurte på om det ville være i min interesse å bytte til F-klasse på UA…kan ikke si at jeg var tung å be..men hadde håpet i det lengste på å sitte fremst på LX.

Jeg har sett mange som benyttet seg av USAirways sitt devided tilbud med oppkjøp av poeng og dermed bonusturer til fjernere strøk med høy champagneføring. Ser at mange av turene går med LH og lurer på om det rett og slett er umulig å få bonusseter på f.eks LX?

Utreise er i morgen med denne routingen:

06AUG OSL-DUS LH 3159 CRJ700
06AUG DUS-EWR LH 408 A330-300

(synd at jeg mister muligheten til FCT i FRA, men jeg slipper å sitte 2 i bredden på overdekket i 744 over atlanteren) ;)

08AUG JFK-SFO UA 863 757-200/300

09AUG SFO-FRA UA 926 777-200/300
10AUG FRA-OSL LH 3134 A320-100/200

Dette er min første tripreport, så det er litt eksamensnerver….
Tar med kamera for å feste litt inntrykk på brikken. Stay tuned!

Ai ai! Dette er en routing i god Scanair ånd! :) Ikke ulikt min tur til julebordet i Seattle i vinter via YYZ, SXM og LAS..

Tar da sats og hiver meg ut i tripreportverdenen. Jeg hadde lyst til å fokusere mest mulig på reisen og mindre på oppholdet,… Siden dette var i F, har jeg fokus på service. komfort og kabinen, og skyter inn litt flightinfo her og der. Jeg er ingen fotograf, men prøver å dokumentere mest mulig av det jeg synes er interessant, så fårdet bli opp til sjåarane om de liker det. Vil også legge til at jeg ikke ville forstyrre medpassasjerer med uvøren bildetaking, så jeg fikk ikke knipset bilde av alt jeg hadde ønske om ombord. Håper rapporten kan glede noen ihvertfall J

Satset på flytoget kl.08:05 og rakk det med god margin, så jeg var framme litt før halv ni, 1time og 10min før avgang. Innsjekken var smertefri, sete 2A var forhåndsvalgt og flyet parkert på fjernparkering, så det skulle bli buss ifra gate 35A. Raskt gjennom fast track og tax free og direkte opp i loungen. Litt nedtur at Scandinavian Lounge er stengt i sommer da dette fyller business loungen til randen, men et meget hyggelig skrankepersonell veide opp for det.

Et lite rundstykke og et glass juice tok jeg meg tid til i loungen ettersom jeg skippet frokost og prioriterte et kvarter lenger i senga etter tordenværet som holdt meg våken. Jeg registrerte at det var boarding til Dusseldorf og satte kursen mot gate’n.
Vi busset ut til fjernparkeringen og jeg kunne med glede registrere at det var aircraft change til CRJ900. Mulig det var et overbooket fly inn til OSL denne morgenen, for det var ikke mange skarve sjelene omobord på dagens morgenflight til DUS operert av Eurowings. 20-25% belegg kanskje… jeg var eneste passasjer i business og hadde 5rader til disposisjon, 18seter å velge imellom!

IMG_6247.jpg

IMG_6248.jpg

IMG_6251.jpg

TG stod der allerede og CO takset til gate i det vi tok av i regnværet på 19L med kurs for DUS og mindre fuktig vær. Jeg satt godt tilrette og ble servert sparkling water før et helt alminnelig frokost brett ble servert. Jeg hadde bestemt meg for å unngå Warsteiner og vin så tidlig, selv om dette er et must på LH, men jeg ville ha sansene sjerpet før neste leg, for nyte det ifra scratch. Derfor ble det bare et glass juice til maten ;)
Ikke mye stress på jobben for dagens cabin crew, men de passet på at jeg hadde det jeg trengte uten at det ble for mye mas.

IMG_2698.jpg

IMG_2694.jpg

En relativt begivenhetsløs flight og da vi tok bakken og parkerte 10min før rute, kjente jeg spenningen steg mot neste etappe. Fjernparkering var uungåelig og vi ble busset til terminalen. Passasjerer i transit ble separert fra de med DUS som destiansjon og det bar opp ei trapp før vi steg inn i avganshallen ikke langt ifra Senator loungen. Jeg tok en kjapp tur innom for å forhøre meg om jeg trengte nytt boarding pass(egentlig hadde jeg lyst på en slik mappe man får til boarding passet med rød kant og hvite bokstaver ”First Class”, men damen vinket meg bare velkommen inn) L
Rolig stemning i loungen denne formiddagen og samtlige oversjøiske flighter(EWR, ORD, YYZ) blinket boarding på skjermen, så de hadde vel alle tatt turen til gate.

DUS er en meget behagelig transit flyplass. Det beste er at man slipper en ny sceurity check og dermed sparer en masse tid! Tror også jeg bare gikk 100m ifra bussen til jeg stod ved gate til EWR. 10 min inkl. Passkontroll og dokumentsjekk! Ingen ubehagelig sprøsmål om hvorfor jeg skulle til NY osv..

Kaos ved gate som alltid til US-destinasjoner og jeg skjønte raskt at dette flyet var overbooket. Tror jeg telte 10pax som ble satt tilside og ikke ble med denne gang. Jeg snek med lett forbi kaoset med kurs for sete 2A, men det peip godt i maskinen da den scannet billetten. jeg måtte få nytt boarding pass!…med nytt boarding pass slentret jeg nedover broen med champagne i sikte. ”good afternoon, sir. 2A, yes, on your right hand side sir.” jeg gikk til venstre…hun kvakk til og sa med lettere rødmende fjes: ”you are perfectly right sir, left it is!” mulig det var hettegenseren som ikke helt stod til F-cabin outfit. ;)

dagens individ, tatt gjennom et skittent vindu

IMG_2701.jpg

her kan man trives..

IMG_6253.jpg

kunne ikke dy meg...knyttnevetest: Bestått!

IMG_2706.jpg

Hadde ikke før satt kofferten i hylla før pursher spør: ”would you like something to drink?” En herlig Laurent-Perrier vintage 2000, blanding av chardonnay og pinot noir ble servert akkompagnert med lune salte nøtter. Champagnen var utsøkt, og som champagne skal være; kald, tørr og gratis :D (gratis med modifikasjoner..)

forfriskende drikke

IMG_2703.jpg

Pushback på rute og take off etter LH … til YYZ. Turen var estimert til 8t10min, så det skulle bli godt med tid til utforske amenities kit og IFE samt studere menyen som ble utdelt med etternavn tittulert, rett etter at setebelt skiltet var slukket på rundt 10t fot.

forts.

delikat meny

IMG_2728.jpg

Menyvalget fallt på:
*terrine av gåselevver surret med andebryst, pistasj og pære, vanilje og pærepurré, balsamico vinaigrette
*salat m/cherry tomat, bjelle pepper(..aldri hørt om..) og ristede gresskarfrø.
*kalvemedaljong m/karamelliserte valnøtter, og en cannelloni med ricotta og sveitsisk ost

jeg funderte lenge på å velge russisk kaviar, men hadde mer lyst på noe som jeg visste kom til å falle i smak, men når trillevognen kom, kunne jeg ikke dy meg, så jeg fikk smake. Himmelsk! De hadde også lagt ei flaske smirnoff i fryser’n som ble servert i frosne glass. –man kan jo ikke si nei… men Laurent-Perrier var best til gåseleveren.

mer av det gode :)

IMG_2713.jpg

IMG_2719.jpg

IMG_2720.jpg

russisk kaviar og gåselever

IMG_2722.jpg

Salaten var vel mer en venterett enn et gastronomisk høydepunkt, men her kom også Laurent-Perrier til sin rett.

IMG_2724.jpg

Kalvemedaljongen er det beste jeg noengang har spist ombord på et fly og toppet med klar margin min tidligere toppnotering. En nytelse!
Vinen, Château Pédesclaux cru classé, Pauillac 2003, passet utmerket!

IMG_2727.jpg

Ostefatet var upåklagelig. Valg mellom 5 forskjellige sorter med druer og pekannøtter til garnityr. Husker ikke hva portvinen het, men syntes den var altfor søt, så det gjør kanskje ikke så mye…

IMG_2736.jpg

Nå så jeg fram til dessertvinen, noe som for meg alltid er et høydepunkt. Westhofener Bergkloster Siegerrebe Beerenausles, Weingut Neef-Emmich 2008. Fantastisk! Intenst fruktig, syrlig balansert med søthet! –var enig med meg selv at alt til nå allerede var verdt turen. Vinen ble akkompagnert av ”Curd” mousse, topped med bringebær i en eple suppe.

IMG_2739.jpg

5 retter avrundes med Espresso avec Cognac Lhéraud Cuvée 30.

Jeg var stappmett. Vi var snart halveis og jeg hadde frotset i kulinariske opplevelser, så jeg tok meg tid til en runde bakover i flyet. Som sagt 100% belegg, så de hadde oppgradert 6pers til F ! Jeg kan vel bekrefte at de ikke oppgraderte hvermansen, men tryne-/klesfaktoren hadde avgjort oppgraderingen så absolutt. Høy alder, med dyre klesvaner…jeg var malplasert i så måte, men gled fint inn ;)

I business telte jeg 4barnefamilier, med både 3og4barn hver! Dyr familieferie tenkte jeg for meg selv…det var faktisk høyere stemning der, enn i economy!

Jeg fant tilbake til plassen min for å ta en blund, noe som var umulig da selvfølgelig turbulensen satte inn for fullt i det vi kom inn over Canada. Da ble det heller tid til litt tanker rundt first class konseptet til LH;
Virker som de har et helstøpt konsept med detaljfokusering og tysk perfeksjonisme. Våtserviett-/håndkle blir servert på fat. De dekker på bordet med sirlig nøyaktighet, danderer stolen med friske roser, serverer all mat på porselensfat, ingen djuptallerken til hovedrett, så man slipper at maten bader i saus. Samtlige drikker har egne typer glass. Fra ølmenyen kunne jeg bestille Erdinger Weißbier som ble servert i et høyt ølglass! 2crew var stasjonert i F, men 2 til var ofte innom og assisterte. 2+2 på 8pers!

IMG_2741.jpg

små detaljer..

IMG_2723-1.jpg

For de som er interessert i mer info ang First Class konseptet til Lufthansa:
http://www.lufthansa.com/no/en/First-Class?blt_p=DE&blt_l=en
link til download av setekart: http://www.lufthansa.com/no/en/Seat... Service Sitemap|Flight information|Seat maps

Cabinen var romslig. Synes Airbus kan bli litt trang i høyden, men her har de fjernet hyllene over midtsekjsonen slik at man får mye større takhøyde. Registrerte at dette var også tilfellet i fremste C-kabin.
Stolen var meget behagelig. Alle stillinger var komfortable, og det er jo en fryd å ligge i 180grader! På utseende, så minner de meg om en Rimowa-koffert, så jeg synes estetikken kunne vært bedre.
Amenities kit: helt OK. Bruker egentlig sjelden noe som helst ut av det jeg får utdelt, men registrert at kosmetikartiklene var av merket Clarins. Fikk også utdelt tøfler og en behagelig genser.
Når det gjelder IFE, så har de milevis igjen. Det må vel være den minste skjermen i hvilken som helst first class. Jeg tror SK har større i economy!! Lite utvalg av filmer og tv-serier,. Det står til stryk!

Måtte bare ta bilde av reportasjen i Lufthansa’ In flight Magazin angående planespotting i Hamburg. Legg merke til fotograf nr.3 ifra høyre….og han lurer på hvorfor bildene blir så mørke….lol !! ta av linsehetta, mann!!

IMG_2786.jpg

Ca 1t 40min før landing ble det trillet fram en salat bar, hvor man kunne velg mellom forskjellige varme garnityrer, deriblant indrefilét surret i bacon, som jeg selvsagt valgte. Var egentlig fortsatt mett etter forrige servering, så det ble bare pirking i maten og prioriterte heller en new zealandsk hvitvin og en gin tonic før vi forlot marsjhøyden .

IMG_2744.jpg

Hadde håpet på utsikt over Manhatten på final, men skjønte raskt at vi ble dirigert langt sør, før vi landet hardt og kontant på 4L, like etter SK909 fra CPH. Lang passkø, men det tok bare 20min å klarere immigration. Tenkte jeg skulle prøve noe nytt denne gang, så jeg tok toget inn til byen. $15 og ganske effektivt. Ikke så komfortabelt, men kjapt inn til Pennsylvanian Station, så om man har hotel der i nærheten, er det absolutt å anbefale.
Sjekket inn på Hilton på 6th avenue og klar for NY J

Takk for super rapport så langt :) Har selv aldri fløyet F med LH, men fristelsen ble vel ikke akkurat mindre med dette. Likte godt beskrivelsene av måltidene med tilhørende drikke - dette virket jo som en opplevelse i seg selv. Men ble desto mer overrasket over lavt nivå på IFE-produktet.

Fantastisk! Takk for hyggelig lesing en sensommerkveld. Ser ut til at man må ha litt av en knyttneve for å få til ikke-bestått på first!

Å dra med LH Y senere i år blir en ren skuffelse etter å ha lest hva dere litt lenger foran i flyet får... Nå er det to legs innen europa bare, men blir nok mange år til en F for meg, ja. Super rapport likevel! Skulle virkelig ikke tro dette var en debut! Gleder meg til mer :D

DEL 2.

NY overrasker alltid, med sin busy atmosfære og massive trafikk. Hadde bestilt dette hotellet da jeg hadde en del ærender i Midtown, men foretrekker ellers mer downtown rundt chelsea. Hilton skuffet derimot stort med ikke å få internet til å funke. Byttet rom uten at dette hjalp nevneverdig. Helt utrolig at jeg i tillegg måtte betale $18 for en linje som hadde en hastighet tilnærmet røyksignaler… Jeg er avhengig av å holde kontakten med omverdenen, så jeg byttet like gjerne hotell dagen etter.
Club Quarters Hotel lenger ned i gata, hadde gratis internet, mye mer personlig preg, dog mindre rom, men jeg var ikke i byen for å være på rommet, uansett.

To dager senere bestilte jeg pick up til 2t30min før flyavgang. Regnet med at det var god nok tid på en søndag, men køkjøring resulterte i ankomst JFK T7, bare1 time før flyavgang. Skuffet over så lite tid ettersom jeg hadde planlagt litt spotting, men håpet det kunne bli tid til overs. Min interesse var å sjekke inn bagasjen helt til OSL, men det skulle by på problemer. 3 personer kunne ikke forstå hvordan det skulle gjøres pga en mildt sagt snodig reiserute, men konkluderte med at det sikkert nok var pga 2 dato kryssninger.Vel, det hele tok så lang tid at jeg måtte sprinte til gate. –der røyk spottingen.

Overbooket flight(overhørte crewet som snakket om 66pax på stand by!), så 100% belegg i alle tre kabiner + et par på crewsete. Jeg fant mitt sete 3D og satte meg godt til rette med store forventninger til United Channel 9, en radiokanal som lytter til kommunikasjon mellom tårnet og flyet, men i dag var det contemporary music på denne kanalen. Stooor skuff, da dette var noe jeg hadde sett fram til. Kunne lese i Hemispheres(inflight magazine) at channel 9 kunne variere mellom cockpit com/contemporary music på B757/B767..

Link til seatmap (NB! Scroll til nederste north america config.2) : http://www.united.com/page/article/0,6867,1090,00.html
Link til presentasjon av United P.S. : http://www.united.com/page/article/0,6722,50964,00.html

IMG_2753.jpg

utsikt fra 3D

IMG_2755.jpg

IMG_2758.jpg

Pushback 10min før oppsatt avgang og capteinen opplyste om 5t31min flytid til SFO. Tenkte som så at dette førte til landing 1t før oppsatt landingstid, men…dette var JFK. Etter et kvarter med taxing kom vi endelig fram til køoppstillingsplassen til runway 13R. Vi var nr 19 for take off! Jeg hadde dessverre vindusplass på feil side og hadde ikke mulighet til å ta bilder, men her var det Delta, Jet Blue, Air India, Air Berlin, American, og Air Lingus før det var vår tur, men sneik oss heldigvis foran Finnair….

Full trottle og det varte og rakk før rotation og det ble en god gammeldags FBU-opplevelse med hard høyre sving umiddelbart etter take off! Fortsatte stigningen over Long Island, svingte til høyre og videre vestover mot Red Bank og Jersey før kursen ble satt mot SFO på vestkysten. 18tusen fot ble markert med 2pling og signaliserte oppstart av inflight Wi-Fi samt IFM, men setebeltet ble på ettersom kraftig turbulens fulgte oss helt opp til 35tusen fot.

rushtid...

IMG_2762.jpg

IMG_2763.jpg

Jeg bestilte gin tonic som aperitif og studerte menye n, mens mr, executive ved siden av sverget til bloody mary. Han var lite snakkesalig, men brummet kraftig da pursher skulle til å rydde vekk koppen med nøtter i, da det viste seg å være to igjen… var kanskje best å ligge lavt i terrenget med henhold til konversasjon. Gjorde meg ingenting der jeg satt ved vinduet og tittet ned, stadig forundret over hvor mange flyplasser det finns i det landet.
Tok bildet av denne, noen som vet hvor det var ?

IMG_2775.jpg

Shrimp Cocktail til forrett servert med grønn salat og ristet hvitløk vinaigrette, akkompagnert med et glass hvit kalifornisk chardonnay. Smakte veldig godt med scampi.

IMG_2768.jpg

Pecan Panert Kyllingbryst med pepperrot/potetmos, asparges og gulrot. Rød Cabernet til drikke. Saftig kylling og stir-fried asparges – meget godt!

IMG_2774.jpg

Sjokale og vaniljeis til dessert som viste seg å være jordbær og vanilje, men smakte godt.

1 crew på hele cabinen. Rask og effektiv servering. La merke til senere at man kunne spise når man ville, en tjeneste jeg gjerne skulle ha benyttet meg av siden jeg ikke var så veldig sulten da serveringen startet.
Fikk fornemmelsen av at serveringen skulle bli raskt ferdig da pursher løp mellom galley og setene for å fjerne tallerkener .Samtlige pax i F var menn med skjorte og slips og høy PC-faktor, så her skulle det jobbes ombord. kontrasten var stor til meg som tok en ekstra GT, la meg tilbake og leste Hemispheres . -Kunne konstatere at UA har litt flere destinasjoner enn SK og DY….
Vurderte å koble meg opp på nett, men ville heller bruke tiden til film. Tjenesten kostet $12.95, noe jeg ikke synes er så ublu pris.

Fikk utdelt personlig videospiller og noise-reducing headphones. Oversiktlig meny og touch screen som gjorde spilleren meget brukervennlig. Et godt utvalg av både filmer og tv-serier, samt nyheter.

IMG_2779.jpg

Så skjedde en bemerkelsesverdig hendelse: front galley ble stengt av. Det ble satt opp et gittergjerde, og et off duty crewmember som hadde crewsete, stod vakt mens både pilot og co-pilot benyttet toalettet! Hun som stod vakt var tydelig annspent og hadde ”bevæpnet ” seg med en kulepenn!! –det hele var heller komisk, men det er vel slik det har blitt..

litt slalom gjennom midtvesten for å unngå de verste turbulente områdene, men ellers en rolig flytur. Kapteinen var meget opplysende ang avvik fra kurs,pga høye cumulus og beklaget veldig den turbulente oppstigningen fra JFK. Likevel skulle vi lande 16min før rute. Ingen holding, så det bar rett inn på 28R og var ved gate 10 min før oppsatt ankomst. Hadde bestilt rom på Marriott like ved flyplassen, et hotell som er ansett som et bra spottehotell med utsikt over rullebane 28 og kan anbefales på det varmeste!

DEL 3. kommer...

Last edited:
Back