Finnairs A350

Hvis vi ser litt frem, er det tenkelig at Finnair kan få et par 350ULR og bli første europeiske selskap med non-stop til Sydney? Tar vi utgangspunkt i storsirkeldistansen er det rundt et kvarter kortere flytid enn SIN - EWR som SQ starter opp med igjen om ett års tid med 350ULR. Finnair har jo allerede bygd seg opp et imponerende transittmarked mellom Europa og Asia. Ka dokker trur?



Lite trolig av flere årsaker. Uansett sett fly vil det kreve en konfigurasjon med ganske få seter, som ikke vil egne seg veldig godt på mange andre destinasjoner. Det vil fremdeles være en veldig dyr operasjon og ruter av denne lengden vil kun være lønnsomme mellom to destinasjoner som begge i seg selv genererer et høyt (nok) volum av high yield trafikk. HEL-SYD er neppe et slikt by-par.
Dessuten fra alle andre steder enn HEL vil jo det uansett bli med mellomlanding og da har jo ikke Finnair noen spesiell fordel mot alle andre som tilbyr Europa-Australia (selv om Finnair i seg selv har et bra produkt)
 
Finnair vil få byttet alle sine businesseter på de 9 første flyene på Zodiac/Airbus sin regning, da Zodiac ikke til nå har levert til kvaliteten de lovet. Ikke snakk om en ny type sete, men samme versjon som i dag, bare bedre skrudd sammen

https://www.bloomberg.com/news/arti...diac-luxury-seats-on-finnair-s-a350-jetliners
Airbus SE will refit Zodiac Aerospace seats on all of Finnair Oyj’s A350 wide-body jetliners because of quality issues, said the airline’s chief executive officer, Pekka Vauramo.

Entire business-class berths must be replaced on the nine A350s that Finnair has in operation, Vauramo said in an interview at the International Air Transport Association’s annual meeting in Cancun, Mexico. The changes will be timed to coincide with a major maintenance round due at the end of this year

Cathay har også har Zodiac som leverandør, og har også vært plaget av problemer. Spesielt de 3 første var så ille at de nå holder på installere nye seter.

Her er noen bilder av setene hos Cathay som nå blir skiftet, og er tydelig at noen ikke har gjort en god nok jobb her
D6RlV_DA3VEmKXsAAzC0-.jpg
 
Fløy med A350 på biz da et av de første flyene var 2 mndr bare, og allerede da virket setene rimelig «plastikk». Flere steder var det skader og løse deler. Ga virkelig ingen kvalitetsfølelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis setene ikke tåler vanlig bruk, tåler de da en hard landing eller ulykke?

Testingen går på sikkerhetskriterier og ikke på kosmetisk og komfort, så det er neppe noe problem. Luftfartsmyndighetene vil nok også inspisere på nytt når det oppstår skalitets- og slitasjeproblemer.
 
Opplevde selv at CX sine seter etter bare et par måneder begynte å vise tegn til dårlig kvalitet. Disse bildene tok jeg på en av Cathay sine 350 (B-LRI levert i november 2016):

Allerede ripete
18987587_10154478101875825_1156436792_o.jpg

Ting som begynner å løsne
19024453_10154478101860825_258076459_o.jpg

Fikk ikke presset ned armstøtten skikkelig
19047286_10154478101870825_148570046_o.jpg

Bildene tok jeg i Mars.
 
Da var Finnairs 11. maskin levert, denne i Merimekko tema. Nå er det en pause i leveringene, da det vel er minst et år til maskin nummer 12 kommer

Airbus A350 -941 134 OH-LWL Finnair delivery 22sep17 TLS-HEL “Marimekko Kivet” cs ex F-WZGY
 
Finnair har fremskyndet levering av 2 A350-900 maskiner. En er flyttet fra 2023 til 2019, men en annen er flyttet frem fra 2022 til 2020. Så har tydeligvis dukket opp noen slots hos Airbus

Ny leveringsplan er da:

2018 Q4: 1
2019: 2
2020: 2
2021: 2
2022: 1
 
Etter over et år (15 måneder) siden forrige levering ble neste A350-900, den 12. i rekker for Finnair levert i dag

Airbus A350-941 264 OH-LWM Finnair delivery 12 December 2018 TLS-HEL ex F-WZGB
 
Maskin nummer 13 er levert. Denne skal være av utgaven med 336 seter, så varianten med færre business og flere economy seter, som 4 av nå 13 maskiner er i

irbus A350 -941 273 OH-LWN Finnair delivery 13feb19 TLS-HEL
 
Finnair har blitt enige med Airbus om å utsette leveransen av 3 A350 maskiner med 2 år. Maskinene skulle opprinnelig leveres mellom Q2 2021 og Q2 2022

https://www.ch-aviation.com/portal/...defer-three-a350-deliveries-eyes-2021-ramp-up

Finnair (AY, Helsinki Vantaa) announced on November 6 that it had concluded an agreement with Airbus to defer delivery of the remaining three A350-900s in its overall order for 19 of the aircraft type, as anticipated in its third-quarter results.
 
Back
Top