Finnairs A350

Gleder meg til å fly AY5 HEL-JFK førstkommende søndag, sjanset på at den kom i drift i tide. Da er det bare å håpe på null teknisk kluss de nærmeste dagene.
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Og da er Finnairs 6. A359 på vingene mot Vantaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og maskin #7 er allerede solgt til GECAS og så leid tilbake for 12år med opsjoner. Samtidig kan Finnair bokføre en gevinst på dette salget på €40 millioner
 
Ser ut som maskin #9 (MSN104, planlagt levert rundt mai 2017) vil komme i en ny konfigurasjon med 32C 42W 262Y, totalt 336 seter, opp fra 297 i dagens konfigurasjon (C46W43Y208). Tipper også flere av de neste maskinene også får det, men maskin #8 som kommer i Q1 2017 før den med stor business class. I den nye konfigurasjonen så forsvinner mini-business kabinen bak dør2, og er nok nok mer egnet for de destinasjonene med litt lavere yield

https://twitter.com/A350_Production/status/800301346868129792
 
I følge finsk medie vurderer Finnair endre deler av den resterende ordren fra -900 til -1000.

Av ordren på 19 maskiner har de til nå mottatt 8 maskiner, mens 2 maskiner er under montering/bygging i Toulouse. I tillegg skal maskin nr11 starte montering til våren, så her er deler alt under produksjon
 
Så vidt jeg har forstått skal Iberia fly for Finnair med en A330-200 i ca en måned. Kapasitetsmangelen skyldes AY-piloter på konverteringskurs for A350.

Espen
 
Ser ut som maskin #9 (MSN104, planlagt levert rundt mai 2017) vil komme i en ny konfigurasjon med 32C 42W 262Y, totalt 336 seter, opp fra 297 i dagens konfigurasjon (C46W43Y208). Tipper også flere av de neste maskinene også får det, men maskin #8 som kommer i Q1 2017 før den med stor business class. I den nye konfigurasjonen så forsvinner mini-business kabinen bak dør2, og er nok nok mer egnet for de destinasjonene med litt lavere yield

https://twitter.com/A350_Production/status/800301346868129792

Ser ut som Bangkok og Seoul, etterfulgt av Beijing er det som vil først få flyene med stor economy og liten business

Fra airlinerroute
eff 04JUN17 Helsinki – Bangkok AY089/090 (flight number changes to AY141/142 from 29OCT17)
eff 05JUL17 Helsinki – Seoul Incheon
eff 01OCT17 Helsinki – Beijing (until 28OCT17)
 
Finnair har solgt nok en A350 til GECAS for å leie den tilbake. Tydeligvis at Finnair har fått gode priser på sine A350, for de selger dem for mer enn hva de kjøper dem fra Airbus for, og kan innkassere en bra gevinst

http://atwonline.com/leasing/finnair-finalizes-a350-xwb-sale-and-leaseback-deal
Finland flag carrier Finnair has finalized a sale-and-leaseback agreement with GE Capital Aviation Services for one Airbus A350 XWB. The initial lease term is 12 years, with extension options.

Finnair said the arrangement has had a positive effect of approximately €50 million ($52.6 million) on the Helsinki-based carrier’s operating results for 2Q 2017, comprising a gain on sale and currency gains on pre-delivery payments and hedges.
 
Hvorfor ønsker GECAS å betale mer for flyene? Det må være god etterspørsel og bruktpriser siden de er villige til å betale mer enn hva et nytt fly koster. Leasingmarkedet for denne typen fly er trolig også godt. Antar at Finnair ikke betaler overpris i leasingutgiftene sine heller. Synes dette er litt merkelig, men jeg har ingen erfaring fra leasingbransjen.

Espen
 
Hvorfor ønsker GECAS å betale mer for flyene? Det må være god etterspørsel og bruktpriser siden de er villige til å betale mer enn hva et nytt fly koster. Leasingmarkedet for denne typen fly er trolig også godt. Antar at Finnair ikke betaler overpris i leasingutgiftene sine heller. Synes dette er litt merkelig, men jeg har ingen erfaring fra leasingbransjen.

Espen



Flere faktorer som spiller inn her. For det første var jo Finnair blant de første kundene, og bestilte jo også den første A350 utgaven, som Airbus jo kansellerte/endret til dagens utgave. Finnair har derfor trolig fått en veldig god pris på den første A350 bestillingen sin
I slike sale-leaseback transaksjoner så spiller jo leasingkosten direkte inn på hva salgsprisen blir. Så ja, Finnair betaler da trolig full leasingkost etter markedspris , men før til gjengjeld et større beløp ved salget nå
 
Hvis vi ser litt frem, er det tenkelig at Finnair kan få et par 350ULR og bli første europeiske selskap med non-stop til Sydney? Tar vi utgangspunkt i storsirkeldistansen er det rundt et kvarter kortere flytid enn SIN - EWR som SQ starter opp med igjen om ett års tid med 350ULR. Finnair har jo allerede bygd seg opp et imponerende transittmarked mellom Europa og Asia. Ka dokker trur?
 
Back
Top