Finnair til Lisboa sommeren 2010

Discus

Galley Slave
Medlem
Fant plutselig en TR som var halvferdig og upublisert, noe jeg kom på når det ble kommentert i en annen TR at det var lite AY C-klasse her inne.

OSL-HEL-LIS/LIS-HEL-OSL
m/tilbringerevaluering

Ruter# strøk på knyttnevetesten på første leg av turen. Der gikk knærne butt-i-butt med setet foran, og jeg anser meg selv for å være i størrelse M. Neste leg med Flybussekspressen gikk bedre, sikret meg bulkhead på rad 1 og der ble testen bestått med glans, også Travelproen likte seg der.

Nettbuss strøk:

08072010876.jpg



Flybussekspressen består:

08072010877.jpg



Ankomst OSL før rutetid til tross for ganske høy bagasje-pax-faktor. Innsjekk var gjort på nett og BP var skrevet ut så det var bare å begi seg til security og velge en av de ledige slusene. I praksis var det null kø å snakke om på OSL i dag.

OSL-loungen var som vanlig rolig på formiddagen, og siden CO har flyttet litt lenger bort i gangen så gjorde heller ikke CO138 noe utslag på loadfaktoren der. Som vanlig hadde de litt å bite i i loungen, men den hjemmelagde fruktsalaten har blitt standard for meg, litt yoghurt over den så har man litt helsekost og god samvittighet før man går i feriemodus.

08072010878.jpg


La merke til at OSL var preget av en del deportasjoner i dag. Politiet håndterer det på en diskret måte, men hvis man er vant til å reise og observere detaljer så ser man hva som skjer.
 
OSL-HEL, E190, AY695 sete 3A

Bambusflyet var litt sent inn fra HEL, men turnaround gikk raskt. Har ikke fløyet AYs Embraer tidligere, men observerte at seterader og vinder ikke var alignet her, noe jeg har opplevd hos både KL, UA og CO (EMB145).

08072010879.jpg


AY delte ut aviser ved ombordstigning, men hadde holdt av aviser til C-klasse-pax også som de delte ut i kabinen. Estimert flytid var 1:10t (766 km) og det ble pushback på rutetid. Vi var nok relativt lett lastet, det ble taxi via B7 og takeoff på 19L som en rakett, og når setebelteskiltet ble skrudd av satt betjeningen i gang med servering.

AY har endret servicekonseptet for ikke lenge siden. I norden byr de på alkoholfri drikke på turistklasse, og salg av alkoholer og snacks. (Øl €4, vin/sprit €5). På forretningsklasse serverer de "Nordic cuisine and ingredients" så det ble laks og poteter på oss. Overrasket over at de serverer varm-mat på så kort tur. Laksen og poteten holdt "veikrostandard", men ølet var kaldt og godt.

08072010880.jpg


Som nevnt over så var det noen deportasjoner på OSL og bl.a. en på vårt fly. Han ble plassert ombord av sivilkledd politi, men ble hentet med uniformert og bevæpnet politi og uniformert bil ved flytrappa i HEL (var bussgate). Det ble en lang busstur rundt halve flyplassen, men ikke mye spennende å se på. Stort sett Finnair-fly i forskjellige varianter. En helt grei flytur, men setetrekkene minner meg mer om noe 70-80-talls frotéstoff enn finsk design.

Load 100% i cockpit, 50% i C-klasse og 80-90% i Y.

Hadde litt tid på Vantaa og oppsøkte AY-loungen. Var ikke imponert over skiltingen til loungene når man kommer inn med fly, mulig det er bedre når man starter reisen der. Havnet først i feil lounge, aner ikke hva det var. De tok i mot de fleste flyselskapene, men halve loungen var sommerstengt og det var ikke akkurat brukbart armslag der.
 
HEL-LIS, A320, AY3693 sete 1A

Boarding startet litt sent, og det ble pushback ca 15 min etter rutetid. Før pushback ble det delt ut et glass vann i det vanlige Finnair-glasset og straks vi var i luften ble det delt ut varme kluter. Deretter ble det aperitiff, utdeling av meny og man fant ut at AY serverer Joseph Perrier. Samtidig ble det annonsert et eller annet om at det hadde vært hickup med cateringen så det var noen "utfordringer" på turistklasse. På Europa-rutene serverer AY en gratis kald snack (baguette el.l.), men det er også her BOB for alkohol.

08072010881.jpg


08072010882.jpg


Hvis man skal pirke - det burde være unødvendig at det skal være en endeløs strøm/kø av pax fra turistklasse gjennom businessklassekabinen for å komme til toalettet. Siden matservering m.v. er ganske asynkront foran og bak gardinen så blir det litt "utrivelig" å innta hovedretten med fullt av folk som står midt oppi middagen.

Også her var det tradisjonelle nordiske ingredienser. Cæsarsalat med røkelaks til forrett, men Vinaigrette som dressing trekker ned inntrykket. Hovedretten var kjøttboller, brun fløtesuas og potetstappe - det var ikke helt suksess med rødvinen jeg hadde bestilt, men jeg fikk det ned. Til dessert var det pannekaker med krem og jordbærsyltetøy - den var meget velsmakende, men igjen ble det en liten bom på logistikken. Det var delt ut kniv, gaffel og skje, så her var det bare å slikke reint verktøyet for brun suas og tyttebærsyltetøy før man gikk løs på desserten.

08072010885.jpg


Utover småtingene som er nevnt var servicen topp, og på begge flighter ble ting servert i skikkelige glass, tallerkener, metallbestikk osv. Crewet var ofte rundt med vann og passet på. Over Spania og Portugal var det Cb-er så langt høyet kunne se så det ble en del slalåm-flyging og flyspotting da alle ville rundt bygene.

DSC_1100.JPG


Tipper var 100% på turist og 75% på business.

Downwind LIS
DSC_1113.JPG


Litt spotting:
DSC_1125.JPG


DSC_1571.JPG
 
Helt greit ved ankomst LIS, synes flyplassen var oversiktlig og grei. Fant bussholdeplassene og tok lokalbussen til sentrum og innlosjerte meg på hotellet.

Badet på hotellet Internacional - http://www.internacionaldesignhotellisbon.com/

DSC_1134.JPG


Fartet litt rundt både i Lisboa, Casccais samt en tur over elva med båt.

DSC_1367.JPG


Legg merke til hvor forseggjorte gateskiltene er.

DSC_1298.JPG


Lisboa fra sjøsiden

DSC_1473.JPG
 
LIS-HEL A320 AY3694 sete 1F. (est 4:00)

Ble lokalbuss ut til flyplassen søndag morgen. Holdeplass rett utenfor hotellet og jeg hadde et 24-timers kort som fremdeles var gyldig. Det ryddige inntrykket jeg hadde av flyplassen ved ankomst ble snudd på hodet. Første orienteringspost var å finne innsjekk for å hente BP. Var sjekket inn på nett, men måtte i bag-drop for å få ut papiret. Greide å lokalisere stedet, men det var et styr å komme seg frem til businessskranken. Det var kø av en annen verden for innsjekk, og når naboselskapene er amerikanske så var det ikke mye armslag mellom sikkerhetsvakter og sperrebånd. Fikk tak i BP og så var det å finne security og gatene. Det var ikke veldig tydelig skiltet - fant etter hvert en lang kø der de ville se BP og noe papirer, viste seg å være på vei til innsjekk for TAP så jeg valgte en annen vei. Fant en litt kortere kø med samme kontroll og havnet i security-køen der de ville se BP og pass igjen. Vanlig sikk-sakk-kø som gikk relativt rakst, før man splittet opp på de forskjellige slusene. Valgte en sluse som var fri for pensjonister og barn, men det var dagens dårligste valg. En yngre dame foran meg i køen fant plutselig ut at - hjelp - væskereglene... Dermed tok hun opp en forseglet tax-free-pose med innhold, åpnet den, tømte toalettmappen ned i posen og trodde alt var greit. Det var det ikke. Siden sikkerhetssjekken var organisert slik at det var samme vekter som sjekket bagasje og personer så ble det full stopp i 15 minutter med supervisor, diskusjoner og diverse. Flere vektere strømmet til for å følge med, ingen tenkte på å ta dama til side og la andre slippe til. Enden på visa var at dama fikk med sakene sine gjennom.

TAP-land

DSC_1570.JPG



Dagens AY med AirTransat i bakgrunnen

11072010890.jpg



Tasset rett til gate og boarding startet etter hvert. I motsetning til utreise ble det ikke delt ut vann før avgang eller dikke før maten. Det ble varme kluter, som igjen var så våte at det rant i strie strømmer av dem når man holdt dem. Varm frokost ble severt, og den var helt grei. Hadde blitt litt sene kvelder i LIS så Ole Lukkøye stakk innom en tur på vei nordover. Lite å fortelle om turen oppover, rolig og grei.

11072010892.jpg
 
HEL-OSL A319 A659 sete 3A (est 1:00)

Vindusvask hos naboflyet:

DSC_1583.JPG


En ganske ordiner flight, rundt 90% belegg, mye asiatiske turister samt en god del artister (mye instrumenter) inkl. Hr Rybakk. Denne flighten bestod også av turens beste flymåltid - og det var *drumroll* laks.

11072010893.jpg


11072010895.jpg


11072010896.jpg


Men hva pokker skal de med den kanten på armlenet? Den er jo bare i veien og samler opp mye skitt.

11072010897.jpg


Begge A320-ene hadde "slim-line-seter" og det blir litt hardt i lengden. De kjørte 2+2-konfigurasjon HEl-LIS noe som hvertfall gir litt armslag. De første timene går greit, den siste er litt anstrengende. A319 hadde seter som minner om "trekkspillsetene" BA har - config HEL-OSL var 2+3, og disse setene er mye mer behagelig å sitte lenge i.

Konklusjon:

AY leverer et greit produkt. Det er et "typisk nordisk selskap", selv om det er enklest å snakke engelsk med dem.

Hvorfor omveien om HEL i business? Fikk plutselig noe ekstra ferie som jeg måtte bruke, på kort varsel er prisene på sommerstid relativt høye. AYs rabatterte business ble ikke mye høyere enn andre alternativer, og når man tar i betraktning at det ga 340TP (nesten halvt gullkort) og 6500 mil (halvparten av en upgrade til USA) på BA-kortet så var kost/nyttevurderingen grei.

-- - - oo OO THE END OO oo - - --​
 
Flott rapport! Glimrende lesning.

Prøvde du å trekke ut den kanten på armlenet? Dette kan vel lett være en koppholder i flatt format?
 
Takk for raPort. Har aldri funnet billig C i Eurapa med ay. Selges det kun på egen hjemmeside? Hva kostet turen? Desverre gir vel osl-hel nå bare 40 tp.
 
Takk for raPort. Har aldri funnet billig C i Eurapa med ay. Selges det kun på egen hjemmeside? Hva kostet turen? Desverre gir vel osl-hel nå bare 40 tp.

Billigbiz var så vidt jeg så kun fra OSL via HEL ikke til HEL. Husker ikke prisen til LIS, men var "grei nok" ifht. dyre economy og kort tid i forveien. Koster i år rundt 10.000.

Ja, OSL-HEL gir 40 TP i business, men man skal være obs på at det å jekke opp fra 10TP til 20TP på economy ofte er relativt billig. Den som heter "Economy Flex" bookes i T og gir 20 TP. Eks. reiste OSL-HEL-OUL-HEL-OSL for 3000 kroner og det ga 80 TP og full score på mil.
 
Back
Top